سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

نقش بی بدیل زنان در پیشرفت اقتصاد خانواده معاونت امور زنان و خانواده

نقش بی بدیل زنان در پیشرفت اقتصاد خانواده
  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی -

کارشناسان می‌گویند زنان حتی اگر خانه‌دار باشند و درآمد حاصل از اشتغال نداشته باشند در مدیریت اقتصادی خانواده نقش بسیار مهم و به سزایی دارند.
زنان از آنجا که ارتباط مؤثرى با گروه‌هاى مختلف اجتماعى دارند، به جز وظایف شخصى و خانوادگى می‌توانند نقش به سزایی نیز در رشد و پیشرفت جامعه ایفا کنند. بانوان نقش بسیار کلیدی و تعیین‌کننده‌ای در مناسبات اجتماعى داشته و براى پیشرفت سریع روند تغییر و توسعه پایدار جامعه، مسئولیت تعیین‌کننده‌اى بر عهده دارند. به همین خاطر جوامعی که در مسیر رشد و گسترش سازنده قرار دارند، به این مسئله پى برده‌اند که لزوم ایجاد جامعه سالم در گرو وجود زنان فعال و مؤثر در جامعه است. بی‌تردید آموزش و مشارکت زنان نقش به سزایی در توسعه کشور خواهد داشت. در این میان نقش زنان در اقتصاد داخلی خانواده بر هیچ کسی پوشیده نیست؛ موضوعی مهم که به سادگی نباید از کنار آن گذشت.
توسعه پایدار بدون مشارکت فعال زنان ممکن نیست
عدم بهره‌وری از نیروی بالقوه زنان در زمینه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، دستیابی به توسعه را ناممکن می‌کند. زنان در کشور ما از نظر شاخص‌های بهداشتی و آموزشی در شرایطی به مراتب بهتر از اکثر کشور‌های منطقه قرار دارند، اما از نظر حضور در بازار کار و سهم درآمدی، در میان کشور‌های در حال توسعه رتبه پایینی را کسب می‌نمایند. با نگاهی به اجتماع، قوانین، سنت و عرف اجتماعی متوجه می‌شویم که نگرش موجود، مرد را نان‌آور خانه قبول دارد و بر پایه همین نگرش مشارکت و فعالیت اقتصادی بانوان لازم و ضروری به شمار نمی‌آید. در حالی که با توجه به بالا رفتن سطح سواد دختران و افزایش میزان سهم قبول‌شدگان دختر در دانشگاه‌ها و همچنین افزایش میانگین سن ازدواج و کاهش قدرت خرید سرپرست خانوار، افزایش سریع نرخ مشارکت زنان در سال‌های آتی مسلم است و باید برای ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب، با توجه به سطح سواد و مهارت آن‌ها برنامه‌ریزی شود، بنابراین برنامه‌ریزان همیشه باید در نظر داشته باشند که در ارتقای شرایط اجتماعی، زنان شهروندان درجه دو یا ضعیف نیستند، بلکه برای رسیدن به شرایط ایده‌آل اجتماعی، لازم است بر نقش زنان به عنوان فعال اقتصادی تأکید شود، زیرا عدم‌بهره‌وری از نیروی بالقوه زنان در زمینه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، دستیابی به توسعه پایدار را غیرممکن می‌کند.
زنان امکانات و توانایی‌هایی دارند که می‌توانند در زمینه‌های مختلف اقتصادی حضور و مشارکت فعال داشته باشند. استعداد بسیار در بانوان ایرانی، اشتیاق و علاقه‌مندی زنان ایرانی جهت مشارکت در فعالیت‌های اقتصادی، ایجاد زمینه و شرایط مناسب فردی برای زنان مانند شجاعت در اعلام‌نظر‌ها و تصمیم‌گیری‌ها، وجود نظر مساعد مسئولان مبنی بر گسترش میزان مشارکت زنان، امکان دستیابی به مسئولیت‌های مهم جامعه توسط بانوان و... مواردی است که شرایط حضور زنان را در عرصه‌های مختلف تسهیل می‌کند.
مدیریت بهینه اقتصاد خانواده توسط زنان
زنان حتی اگر خانه‌دار بوده و درآمد ناشی از شغل نداشته باشند در مدیریت اقتصادی خانواده نقش بسیار مهم و به سزایی دارند؛ زیرا مدیریت الگو و نحوه مصرف در خانواده بر عهده آنان است و از مسائل و نیاز‌های خانواده آگاه هستند، بنابراین نقش زنان در مدیریت و برنامه‌ریزی اقتصادی خانواده بسیار حائز اهمیت است. زن در خانه می‌داند برای گذراندن یک ماه به چه وسایل و لوازمی احتیاج است، برای تهیه غذا با توجه به درآمد خانواده خرج خانه را مدیریت می‌کند و با توجه به وضعیت اقتصادی حاضر در جامعه صرفه‌جویی را در پیش می‌گیرد، بنابراین بانوان می‌توانند هم در زمینه صرفه‌جویی وارد عمل شوند و هم پس‌انداز داشته باشند. می‌توان گفت زنان با شناسایی الگوی مصرف مطلوب و نیازسنجی و برآورد هزینه‌ها بر اساس اولویت‌ها، صرفه‌جویی و اقتصاد خانواده را به نحو احسن مدیریت می‌کنند. بانوان خانه‌دار می‌توانند برخی از لوازم مورد نیاز را با فرا گرفتن آموزش‌های مربوط حالا یا از طریق فیلم‌های آموزشی موجود در سایت‌های اینترنتی و یا مراکز فرهنگی آماده و با قیمت پایین‌تر از خرید آماده آن وسایل هزینه کنند. برای نمونه با درست کردن رو بالشی، ملحفه، لیف، تهیه مواد غذایی همچون ترشی، مربا، پیاز سرخ کرده و... می‌توانند از بسیاری از هزینه‌ها کم کنند.
بخش عمده‌ای از زنان در روستا‌ها ساکن هستند، این بانوان می‌توانند در فعالیت‌های کشاورزی نقش داشته باشند. برای نمونه، خانمی‌که پا به پای همسرش در مزرعه مشغول به کار است و محصولاتی مانند گندم، برنج، ذرت و دانه‌های روغنی را کشت می‌کند یا محصولاتی، چون گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی و ... را تولید می‌کند نقش به سزایی در اقتصاد خانواده دارد.
نقش مؤثر زنان در ارتقای بهره‌وری
در حوزه اقتصاد خانواده، بهره‌وری یعنی اینکه چگونه از امکانات و شرایط موجود بیشترین سود و منفعت نصیب خانواده شود. یکی از رویه‌های اساسی برای افزایش بهره‌وری، مدیریت مصرف خانواده است. به این معنی که تغییر سبک مصرف خانواده، تحت شرایط ثابت می‌تواند شرایط رفاهی خانواده را تغییر دهد. به‌عنوان مثال می‌توان دو خانواده مشابه را متصور شد که هر دو درآمد ماهانه یکسان دارند، اما الگوی مصرف و پس‌انداز آن‌ها مشابه نیست. در علم اقتصاد هدف غایی مصرف، مطلوبیتی است که به دنبال آن نصیب خانواده می‌شود.
محدودیت بودجه سبب می‌شود تا از میان تعداد بی‌شمار کالای موجود فقط شمار اندکی از آن‌ها برای مصرف انتخاب شود. نکته مهم این است که اگر خانواده‌ای قادر باشد با صرف بودجه کمتر، همان مطلوبیتی را کسب کند که با درآمد بیشتر کسب می‌کرد، بهره‌وری خود را افزایش داده است. به عبارت دیگر فرد از امکانات موجود، به شیوه بهتری استفاده و منفعت بیشتری کسب کرده است. این بحث در اقتصاد مصداق بهره‌وری می‌باشد. زنان در انتخاب نحوه مدیریت مصرف-پس‌انداز و مقدار کالای مصرفی نقش مهمی را ایفا می‌کنند، در نتیجه خانواده، به واسطه تصمیم بجا و هوشمندانه زنان، می‌تواند با حذف نیاز‌های غیرضروری با منابع یکسان، منفعت و بهره بیشتری را کسب کند. در یک خانواده معتدل افراط و تفریط جایی ندارد و سکان چنین خانواده‌ای در دست زنان مقتصد است.
زن و اشتغال از نگاه حضرت امام خمینی (ره) و رهبری
امام راحل (ره) در مورد کار و اشتغال بانوان در جامعه فرموده‌اند: «در نظام اسلامی زن به عنوان یک انسان می‌تواند مشارکت فعال با مردان در بنای جامعه اسلامی داشته باشد، ولی نه به صورت یک شیء، نه او حق دارد خود را به چنین حدی تنزل دهد و نه مردان حق دارند که به او چنین بیندیشند و در مورد آنچه به نام تفریحات شناخته شده است اسلام با هر چیزی که انسان را به پوچی و از خود بیگانه شدن می‌کشاند مبارزه می‌کند.»
رهبر معظم انقلاب نیز درباره نقش زنان در فعالیت‌های اقتصادی فرموده‌اند: «اسلام با کارکردن زن نه تنها موافق است بلکه تا آنجایی که با شغل اساسی آن‌ها که مهم‌ترین شغل او یعنی تربیت فرزند و حفظ خانواده مزاحم نباشد، شاید لازم هم باشد. یک کشور نمی‌تواند از نیروی کار زنان در عرصه‌های مختلف بی‌نیاز باشد، اما این کار باید با کرامت و ارزش معنوی و انسانی زن منافات نداشته باشد و زن را تذلیل نکند.»

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/205121/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دیدار معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

سامسونگ احتمالاً کشوی عمودی برنامه ها را با One UI 7 ارائه خواهد کرد

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

شبیه‌ساز بازی Delta برای آیفون منتشر شد

ربات «اطلس» بازگشت!

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

توالت هوشمند 1٫5 میلیارد تومانی در هفته طراحی میلان به‌نمایش درآمد

تراشه Kirin 9010 هواوی با CPU دوازده هسته‌ای معرفی شد

ادعای کارمندان سابق تیک‌تاک: پروژه ذخیره‌سازی داده‌ها در آمریکا تا حد زیادی نمایشی است

علم منتظر معجزه نمی ماند

قابلیت جدید واتساپ: اطلاع از مخاطبانی که اخیراً آنلاین بوده‌اند

خداحافظ نبوغ!

گوگل کارمندان بیشتری را اخراج می کند

هواوی 4 گوشی پرچمدار رونمایی کرد؛ خانواده Pura 70 برای رقابت با آیفون و سامسونگ

کاروان جدید ماهواره‌های «استارلینک» به مدار زمین رفتند

مهلت 24 ساعته اروپا به تیک‌تاک برای توضیح درباره تیک‌تاک لایت

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

گوشی تاشو وان پلاس فلیپ ظاهراً با یک ویژگی خاص از راه می‌رسد

پیشرفته‌ترین ربات انسان‌نمای دنیا را ببینید

تولید گوشی ایرانی به کجا رسید؟

آیفون 17 پلاس با تغییری غیرمنتظره از راه می‌رسد

پاکستان فیلترینگ «ایکس» را تایید کرد

صدای زمین را بشنوید

آیا ممکن است چهره صورت‌های فلکی تغییر کند؟

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

تعظیم روز ارتش

جانباز گرانقدر 70 درصد «سلمان کلیوند عباسی» به خیل شهدا پیوست

مولدسازی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است

پیگیری فشرده‌ی سازمان منطقه آزاد کیش برای تعیین تکلیف مالیات بر ارزش افزوده/ جلسه اختصاصی کمیسیون اقتصادی مجلس با سرهنگی

همدلی همکاران در مسیر تحقق اهداف سازمانی ضرورت دارد

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعان رسیدگی کرد

ارتش جمهوری اسلامی ایران افتخار و مایه سربلندی کشور

پیام تبریک بنیاد شهید وامور ایثارگران استان گیلان به مناسبت فرا رسیدن روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی

سه‌شنبه‌های ایثارگری در مازندران

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان