سلکشن (2)؛ رخداد‌هایی که بهتر است بدانید! استارت آپ

سیاست و بازاریابی - به روال آدینه قبل مهم‌ترین اتفاقات دنیای فناوری در هفته گذشته را با هم مرور می‌کنیم.
برترین‌ها: به روال آدینه قبل مهم‌ترین اتفاقات دنیای فناوری در هفته گذشته را با هم مرور می‌کنیم. از همراهی‌تان شادمانیم.
اولین سفر توریستی به فضا با موفقیت انجام شد
سِر ریچارد چارلز نیکولاس برانسون، کارآفرین و سرمایه‌گذار بریتانیایی و بنیان‌گذار گروه شرکت‌های ویرجین از جمله شرکت فضایی «ویرجین‌گلکتیک» روز یکشنبه 20 تیر (11 ژوئیه) از پایگاه عملیاتی شرکت ویرجین در بیابان‌های نیومکزیکوی آمریکا رهسپار فضا شد.
به این ترتیب او با عملی کردن این ماموریت آن هم 9 روز زودتر از سفر برنامه‌ریزی شده برای جف بزوس مالک آمازون، توانست در مسابقه فضایی میلیاردرها برنده شود. سفر برانسون با فضاپیمای شرکت خودش که «SpaceShipTwo»» نام دارد، انجام شد و دو خلبان و سه عضو دیگر شرکت «ویرجین‌گلکتیک» نیز او را همراهی کردند.
بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی شرکت «ویرجین‌گلکتیک» این پرواز یک ساعته که با هدف ترویج گردشگری فضایی برنامه ریزی شده، در سه مرحله عملی می‌شود:
ابتدا هواپیما از باند بلند شده و پس از رسیدن به ارتفاعی ویژه، دستگاهی در آن فعال می‌شود که دارای موتورهایی است که می‌تواند مسافران را تا فاصله 55 مایلی زمین ببرد؛ یک پرواز زیرمداری که سرنشینان می‌توانند در جریان آن، هم مناظر زیبای سیاره زمین از فضا را ببینند و هم بی‌وزنی را تجربه کنند. فرود این فضاپیما نیز بار دیگر به کمک دو خلبانی که گروه را همراهی می‌کنند، ممکن می‌شود.
به این ترتیب شیوه پرواز این فضاپیما و رسیدن آن به فضا، بسیار متفاوت با شیوه پرواز فضاپیماهای شرکت‌های «بلو اوریجین» و «اسپیس ایکس» یعنی استفاده از موشک است.
ماجرای شهاب‌سنگی که در تهران میلیاردی شد!
انتشار آگهی فروش یک شهاب سنگ مریخی درشت پیکر که به آکندریت هاوردیت مسمی شده و محل برخوردش با سطح زمین بندر عباس معرفی شده و 478 گرم وزن دارد و مدعی فروشش ادعای موجود بودن ویدیوی لحظه برخوردش با سطح زمین را هم دارد در تارنمای یک سایت در میان آشفته بازار داد و ستد‌های پر شگفتی دنیای سایبری از همه غریب‌تر و بدیع‌تر این روز‌ها بود. این شهاب‌سنگ بالغ بر 50میلیارد تومان قیمت خورده است.
رونمایی از خودرویی که هوا را پاک می‌کند
نخستین نمونه از خودرویی که برای از بین بردن آلودگی‌ها طراحی شده است در جشنواره سرعت گودوود رونمایی و اعلام شد تا سال 2023 در چین به تولید انبوه می‌رسد.
هر چند کارشناسان و منتقدان از شیوه عملکرد خودرو موسوم به «ایرو Airo» قانع نشده‌ و آن را بیشتر یک خودرو مفهومی می‌دانند اما طراح بریتانیایی می‌گوید تا دو سال دیگر دست‌کم یک میلیون دستگاه از این خودرو تولید می‌شود. به گفته تامس هیترویک، ایرو می‌تواند علاوه بر از بین بردن آلودگی‌ها، به بحران کمبود جای پارک هم پایان دهد.
ایرو یک سقف بزرگ شیشه‌ای دارد و درون آن شبیه اتاق طراحی شده است، با صندلی‌هایی که می‌توانند تخت بشوند و یک میز مرکزی برای استفاده کردن در دیدارها یا خوردن غذا دارد. از آنجا که یک میلیارد دستگاه خودرو در جهان فقط 10 درصد استفاده می‌شوند، فضای داخلی خودرو 55 هزار دلاری ایرو به گونه‌ای طراحی شده که بتواند به نیازهایی چون خوابیدن، غذا خوردن، سرگرم شدن و کار کردن پاسخ بگوید.
گرانترین تویوتا سوپرای تاریخ رونمایی شد
خودروسازی تویوتا قصد دارد تا برای سال 2022 میلادی کوپه اسپرت و محبوب خود Toyota Supra را با یک مدل جدید و ویژه به روز کند که این مدل ویژه و محدود Toyota Supra A91-CF Edition نام خواهد گرفت. این خودرو جدید شاهد تغییراتی خاص در طراحی خواهد بود که این تغییرات لقب گرانترین تویوتا سوپرا تاریخ را برای آن به همراه خواهد آورد.
تویوتا سوپرا (Toyota Supra) یک ماشین اسپرت و تور بزرگ است که توسط شرکت Toyota Motor Corporation از ابتدای سال 1978 ساخته شده‌است. این خودروی محبوب از 1978 تا 2002 شاهد عرضه چهار نسل اول بود و نسل پنج نیز در سال 2019 روانه بازار شد. آخرین مدل نیز در سال 2021 راهی بازار شد اما تویوتا اکنون قصد دارد این خودرو را برای سال 2022 با تغییراتی جدی به روز کند که مهمترین آن ها کیت جدید aero ساخته شده از فیبر کربن است.
Supra A91-CF Edition که با کد A91 شناخته می شود، به افزودنیهای جدید فیبر کربن اشاره دارد و قرار است فقط 600 دستگاه از آن ساخته شود که همگی دارای پیشرانه 3.0 لیتری توربوشارژ 6 سیلندر هستند. این موتور 382 اسب بخاری قدرتی را ارائه می دهد که می تواند مدت زمان 3.9 ثانیه را برای شتاب 0 تا 60 مایل در ساعت، فراهم کند. عناصر جدید این خودرو شامل یک کیت aero کاملاً کاربردی ساخته شده از فیبر کربن است. این کیت شامل یک تقسیم جلو، دامن های جانبی پهن، یک اسپویلر و کانارد های بزرگ جلو و عقب است. تویوتا می گوید این کیت باعث کاهش فشار و ثبات کلی، هم در سرعت قانونی خیابان و هم در سرعت بالای پیست می شود.
تغییرات دیگر در مجموعه کامل 2022 سوپرا شامل صندلی های گرم شونده استاندارد برای مدل های مجهز به inline-6 (یک موتور 2.0 لیتری توربوشارژ 255 اسب بخاری که همچنان به صورت استاندارد ارائه می شود) و یک گزینه تزئینات داخلی قرمز برای مدل های مجهز به inline-6 و در درجه Premium است. مدل های دارای سیستم صوتی برتر همچنین سازگاری تمام صفحه Apple CarPlay را دریافت می کنند. Supra A91-CF Edition تنها در سه رنگ خاکستری مات فانتوم، سفید و زرد نیترو در دسترس خواهد بود.
به گفته این وب سایت، تویوتا سوپرا محدود با احتساب هزینه ارسال به مقصد، 64275 دلار فروخته خواهد شد. این درحالی است که گفته می شود اگر خریدار بخواهد تمام آپشن ها را نیز دریافت کند، قیمت این خودرو به 68000 دلار نیز خواهد رسید. برای مقایسه باید خاطر نشان کرد که نسخه فعلی 2021 Supra A91، حدود 55990 قیمت دارد که به مراتب خودروی به صرفه تری به شمار می رود.
رباتی که در پوشیدن لباس کمک می‌کند
محققان MIT موفق به طراحی رباتی شده‌اند که می‌تواند با فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی به افرادی که از محدودیت‌های حرکتی رنج می‌برند در پوشیدن لباس کمک کند. در این صورت چنین افرادی با سرعت بالاتر و تحت شرایط ایمن می‌توانند راحت‌تر لباس بپوشند.
ربات‌ها می‌توانند در انجام سریع‌تر و دقیق‌تر برخی فعالیت‌ها به ما کمک کنند. محققان MIT با هدف کمک به افراد با ناتوانی و محدودیت‌های حرکتی،‌ رباتی را توسعه داده‌اند که مجهز به بازوهای بزرگی است و می‌تواند در پوشیدن لباس به چنین افرادی کمک کند.
ربات توسعه یافته MIT بازوهای بزرگ خود را به راحتی خم می‌کند تا لباس را بر تن کاربر کند. این ربات کار را با دقت و رعایت نکات ایمنی انجام می‌دهد. پیش از این نیز محققان MIT ربات‌های مختلفی برای توسعه ربات با هدف کمک در پوشیدن لباس به افراد با محدودیت‌های حرکتی توسعه داده بودند، اما ربات‌های قبلی از ایمنی حرکتی لازم برخوردار نبودند و بیم آن می‌رفت به دلیل بروز خطا، ایمنی کاربر را به خطر بیندازند. ربات جدید مشکلات نمونه‌های قبلی را برطرف کرده و از مهارت، سرعت و ایمنی لازم برخوردار است.
«شن لی»، یکی از محققان این پروژه می‌گوید توسعه الگوریتم‌هایی برای جلوگیری از بروز صدمات جسمی به کاربر که کارایی خوبی هم داشته باشد،‌ یکی از چالش‌های اصلی طراحی و توسعه چنین ربات‌هایی است.
ربات جدید به گونه‌ای عمل می‌‌کند که حتی زمانی که کاربر در حال انجام فعالیت‌های دیگری مانند پاسخ‌گویی به موبایل است، می‌تواند به درستی کار خود را انجام دهد. «زاکوری اریکسون» از محققان دانشگاه کارنگی ملون می‌گوید ربات توسعه یافته می‌تواند حرکات انسان را پیش‌بینی کند و بر همین اساس بازخوردهای لازم را از خود نشان داده و رویکرد تعاملی خوبی با ربات دارد.
این پروژه هنوز در مراحل اولیه قرار دارد و می‌تواند راه را برای توسعه ربات‌هایی با توانمندی‌های بالاتر در آینده هموار کند.

ایموجی «گریه» رکورد زد!
مطابق آمارها رکورد پراستفاده ترین ایموجی به خنده تعلق داشته در حالی که در ٢٠٢١ این رکورد را ایموجی گریه از آن خود کرده است.
کشف امیدی تازه برای درمان سرطان
پژوهشگران سوئدی موفق به کشف روشی برای فعال‌سازی مجدد پروتئین P53 شده‌اند که معروف به «نگهبان ژنوم» است. این پروتئین که وظیفه مبارزه با سلول‌های سرطانی را دارد، در مواجهه با برخی از تومورها غیرفعال می‌شود.
محققان موسسه «کارولینسکا» موفق به سرکوب پروتئینی شده‌اند که در برخی تومورهای سرطانی جلوی فعالیت پروتئین P53 را می‌گیرد. تمرکز این پژوهش روی پروتئین نگهبان ژنوم بوده که در زمان تقسیم‌های سلولی به شناسایی نقیصه‌های DNA می‌پردازد و جلوی تبدیل سلول‌ها به سلول‌های سرطانی را می‌گیرد.
با این حال، برخی تومورها با کمک پروتئینی به نام MDM2 می‌توانند این فرآیند را دور بزنند و پروتئین P53 را غیرفعال کنند. فرضیه محققان این بود که با فعال‌سازی مجدد P53 می‌توان موثرتر با سلول‌های سرطانی مقابله کرد. آن‌ها این فرضیه را با کمک دارویی به نام ALRN-6924 که به سرکوب MDM2 می‌پردازد، آزمایش کردند.
نتیجه آزمایش در موش‌ها این بود که سلول‌های T بیشتری توانستند به تومور نفوذ کنند و توانایی نگهبانی پروتئین P53 افزایش قابل توجهی پیدا کرد. آن‌ها در ادامه نتایج مشابهی را در دو انسان مبتلا به سرطان پوست مشاهده کردند.
نکته جالب به عملکرد P53 برمی‌گردد. در ژنوم ما دنباله‌هایی موسوم به «رتروویروس درون‌زاد» وجود دارد که از DNA اجدادمان در صدها هزار سال گذشته ساخته شده است. حداکثر 8 درصد از ژنوم انسان را این DNA ویروسی کهن تشکیل می‌دهد ولی P53 آن‌ها را ساکت می‌کند تا ژنوم ما پایدار باقی بماند.
وقتی P53 با سلول‌های سرطانی مواجه می‌شود، از این دنباله‌ها به‌عنوان اسلحه استفاده می‌کند. پروتئین دنباله‌ها را درون تومور فعال ساخته و سیستم ایمنی را وادار به بروز واکنش مناسب می‌کند. استفاده از این فرآیند می‌تواند به‌عنوان شکلی از ایمنی‌درمانی مفید باشد.
پروفسور «گالینا سلیوانووا»، محقق ارشد این مطالعه می‌گوید: «تحقیقات از وجود هم‌افزایی‌هایی خبر می‌دهد که می‌توانند در مواد سرکوب‌کننده MDM2 و روش‌های مدرن ایمنی‌درمانی به کار گرفته شوند. ترکیب این روش‌ها می‌تواند به‌خصوص برای بیمارانی که به ایمنی‌درمانی پاسخ نمی‌دهند، مهم باشد. اگر بتوانیم سطح اینترفرون‌ها را افزایش دهیم، شانس موفقیت ایمنی‌درمانی بالا می‌رود.»
محققان می‌گویند گام بعدی آن‌ها بررسی داروهای مشابه فعال‌کننده پروتئین P53 است که در حال حاضر در مرحله مطالعات بالینی قرار دارند و می‌توانند سطح اینترفرون‌ها را بالا ببرند.
چین برنج فضایی را برداشت کرد
چین نخستین محصول برنج فضایی را برداشت کرد. این محصول به دانه‌های برنجی تعلق داشت که سال گذشته در یک مأموریت به ماه برده و بازگردانده شده بودند. محققان امیدوارند با کمک این تحقیق انواع جدیدی از گیاهان را پرورش دهند و امنیت غذایی کشورشان را تأمین کنند. محصول برنج مذکور مربوط به کشت 40 گرم دانه‌ای است که همراه کاوشگر چانگ 5 در نوامبر سال گذشته میلادی به ماه سفر کرده بود.
چین از سال 1987 میلادی تاکنون برنج و دانه‌های دیگر را به فضا برده است. هم اکنون بیش از 200 نوع گیاه فضایی از جمله پنبه و گوجه فرنگی برای کشت در زمین تأیید شده‌اند. در سال 2018 میلادی کل زمین تحت کشت برای محصولات فضایی تأیید شده در این کشور به 2.4 میلیون هکتار رسید. البته آزمایش‌ها و تحقیقات بیشتری لازم است تا بهترین انواع برنج که به ارتقای برداشت محصول کمک می‌کند، شناسایی شود.
برخی دانه‌ها پس از قرار گرفتن در معرض اشعه‌های کهکشانی و گرانش صفر، با جهش ژنتیکی روبرو می‌شوند و هنگام کشت در زمین محصول بیشتری تولید می‌کنند. البته ممکن است 3تا4 سال طول بکشد تا برنج فضایی به بازار عرضه شود.
گوشی عجیب بلک‌بری با صفحه کلید نمایشگر
شرکت آمریکایی OnwardMobility پس از معرفی مدل مفهومی اولین گوشی هوشمند BlackBerry خود که از صفحه کلید فیزیکی بهره می برد، اکنون دوباره طرحی مفهومی از یک گوشی هوشمند را ارائه کرده است که این بار صفحه کلید دستگاه به صورت نمایشگر بر روی صفحه نمایش دستگاه جای داده شده است.
در ماه مارس سال جاری میلادی، پیتر فرانکلین، مدیرعامل OnwardMobility از جدیت این شرکت در ورود به عرصه تولید گوشی‌های بلک بری خبر داد و در بیانیه‌ای مطبوعاتی اظهار داشت: «این شرکت قصد دارد در نیمه اول سال میلادی 2021، یک گوشی هوشمند بلک بری، با سیستم عامل اندروید، پشتیبانی از فناوری 5G و بهره گیری از صفحه کلید فیزیکی را در بازار‌های آمریکای شمالی و اروپا عرضه کند». با این حال نیمه دوم سال میلادی به پایان رسید و ما هنوز هیچ اقدامی در عرضه اولین گوشی بلک بری ساخت شرکت OnwardMobility ندیده ایم و خود این شرکت نیز هیچ اظهار نظری دراین خصوص نکرده است.
براساس تصاویر مفهومی جدید، متوجه می شویم که New B Berry از طراحی گوشی های قبلی همچون مدل محبوب BlackBerry Bold تبعیت کرده و گوشه هایی گرد دارد. لبه های گوشی نیز همچون آیفون 12 کاملاً صاف هستند و ظاهر بدون دکمه و لبه های بسیار باریک صفحه نمایش، ظاهری کاملاً ویژه و مدرن به این گوشی جدید داده است.
این طراح معتقد است که بلک بری باید در مفید بودن یک صفحه کلید کامل، تجدید نظر کند. تلفن هوشمند مفهومی به یک صفحه کلید QWERTY مجهز است، اما بدون کلیدهای خاص. این بدان معنی است که می توان دکمه ها را تا حدی بزرگتر نشان داد که از راحتی تایپ بهره مند شد.
این صفحه کلید، صفحه ای است که بسته به نوع کاربرد می تواند انواع مختلفی از محتوا را نشان دهد. همچنین می توان صفحه کلید نمایشگر "Expression" را با شکلک ها نشان داد. سایر امکاناتی که در رندرهای سه بعدی Neil D ظاهر می شود، شامل؛ کنترل موسیقی، پذیرش یا رد تماس ورودی و ناوبری است. در واقع این صفحه کلید، با صفحه کلید مجازی موجود در خود گوشی تفاوت دارد و این نمونه یک صفحه کلید مجزا است (مشابه صفحه کلید فیزیکی) که با استفاده از نمایشگر عمل می کند. این صفحه کلید در هنگام لزوم به راحتی دردسترس قرار می گیرد و در هنگام عدم استفاده نیز کنار می رود تا فضا را اشغال نکند.
قسمت پشتی گوشی نیز از شیشه مات ساخته شده است و طراح یک صفحه پشتی طلای مات با آرم سیاه و سفید "New B Berry" را انتخاب کرده است. حروف صفحه کلید طلایی همراه با کلیدهای مشکی، ترکیبی شیک را در این گوشی ایجاد می کند. در گوشه بالا سمت چپ، یک دوربین منفرد قرار دارد که از نظر طراحی کاملاً بزرگ به نظر می رسد. در زیر دوربین یک فلاش LED گرد کوچک قرار دارد. برای گرفتن عکس های سلفی یک دوربین حفره دار که در مرکز صفحه نمایش گوشی قرار دارد، انتخاب شده است. سرانجام ، یک اتصال USB Type-C در پایین قاب گوشی نیز دیده می شود.

لینک کوتاه:

مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

گلکسی زد فلیپ 6 با پردازنده پرچمدار قدرت‌نمایی کرد

گزارش Surfshark: از سال 2004 تاکنون، میلیاردها حساب کاربری هک شده‌اند

اپل پیام‌رسان‌های واتساپ و تلگرام را از اپ استور چین حذف کرد

اگزینوس 2500 احتمالاً عملکرد بهینه‌تر نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 4 خواهد داشت

زلزله تایوان نزدیک به 100 میلیون دلار به TSMC خسارت وارد کرده است

رونمایی اسپیکر نمایشگردار اپل محتمل‌تر شد

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

برنامه/ ردیاب بهترین مکان تحت پوشش شبکه‌های تلفن همراه

مارک زاکربرگ می‌گوید متا در حال توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک است

گوشی وان پلاس Ace 3 Pro طراحی کاملاً جدیدی خواهد داشت؟

قیمت هدست متا کوئست 2 به‌طور دائمی افت کرد

تصاویری فوق‌العاده زیبا از عبور زیبای فالکون 9 از مقابل ماه

سامسونگ حذف یکی از نرم‌افزارها را در One UI 6.1 غیرممکن کرد

جنجال هوش مصنوعی؛ تریلر جعلی فیلم جیمز باند با بازی هنری کویل وایرال شد

بیگانگان فضایی ممکن است در واقعیت بنفش باشند

ربات‌های دوپا گوگل به‌لطف هوش مصنوعی، حالا سریع‌تر و قدرتمندتر از قبل فوتبال بازی می‌کنند

خرید سه‌بعدی کالاهای جدید به اپل ویژن پرو اضافه شد

پردازنده دیمنسیتی 6300 مدیاتک برای گوشی‌های میان‌رده معرفی شد

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

پوکو M7 5G در راه است؛ نسخه ری‌برند شده Redmi 13 5G

بزرگترین مار جهان در هند پیدا شد/ 15 متر طول و 1000 کیلو وزن !

مایکروسافت از هوش مصنوعی VASA رونمایی کرد؛ ساخت چهره‌های سخنگو از روی عکس

مطالعه رفتار آب و یخ در نانوحفره و غول‌های یخی منظومه شمسی!

تلویزیون‌های گیمینگ سری 2025 ردمی شیائومی با قیمت رقابتی معرفی شدند

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است

رقیب اپ استور آغازبه‌کار کرد؛ فروشگاهی جدید برای برنامه‌ها و بازی‌های آیفون

متا مدعی شد: مدل زبانی لاما 3 عملکرد بهتری نسبت به اغلب رقبا دارد

آیپد ایر 12.9 اینچی به پنل Mini-LED نمایشگر مجهز خواهد شد

یک بمب‌افکن میکرومقیاس برای مقابله با تومور سرطانی ساخته شد

مشخصات Redmi 13 5G و پوکو M7 پرو 5G لو رفت

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

گوشی ارزان جدید موتورولا با باتری پرظرفیت در راه است