گزارش سالانه کافه بازار: رشد تعداد تراکنشها و افزایش درآمد توسعهدهندهها به 280 میلیارد تومان
اخبار
بزرگنمايي:
سیاست و بازاریابی - گزارش سالانه کافه بازار منتشر شد که در آن شاهد رشد تراکنشها به عدد 177 میلیون تراکنش و رشد تعداد نصب فعال به 44 میلیون هستیم.
گزارش صنعت برنامهها و بازیهای موبایل در ایران در سال 99 که اندازه، رشد و روندهای کافه بازار را نشان میدهد، تعداد نصب فعال را 44 میلیون اعلام کرده است که نسبت به 41 میلیون نصب فعال در سال 1398 رشد داشته است. جالب است بدانید که میزان نصب فعال کافهبازار در پاییز 99 به 45 میلیون نیز رسیده که کافه بازار این کاهش یک میلیون نصب فعال را طبیعی و نتیجه چند اتفاق میداند: «رفتار کاربران در نصب اپلیکیشنها در طول زمان تغییر میکند و دلایل مختلفی دارد. برای مثال معمولا در پایان سال روند نصبها کاهشی میشود. روند نصب بازی و برنامه در اسفندماه ٩٩ که در گزارش نیز قابل رؤیت است، این نکته را بیشتر نشان میدهد.» بر اساس توضیحات روابط عمومی بازار، در پایان سال 99 مثبت 44 میلیون نصب فعال داشته و این آمار در شش ماهی که گذشته (نیمه اول 1400)، از 49 میلیون نصب فعال عبور کرده است. طبق این گزارش تعداد توسعهدهندگان این فروشگاه به 67 هزار نفر رسیده است و از سوی دیگر، کاربران بازار در طول یک سال 1٫6 میلیارد بار برنامه و بازی دانلود یا بهروزرسانی کردهاند. بیش از 280 میلیارد تومان درآمد نصیب توسعهدهندههای بازی و برنامه شده که در مقایسه با سال 1398، 48 درصد افزایش داشته است. بازار روبه رشد برای توسعهدهندگان
این گزارش به درآمد توسعهدهندگان در 10 سال گذشته اشاره داشته است. طبق آمار این گزارش، از سال 1389 تا سال 1399 درآمد توسعهدهندگان بالای 756 میلیارد تومان بوده و تعداد تراکنشها در مدتزمانی برابر با 117 میلیون تراکنش بوده است. همچنین در 10 سال گذشته تعداد خریداران کافه بازار برابر با 15٫7 میلیون خریدار بوده است. اما بهصورت مشخص درآمد توسعهدهندگان در سال گذشته 280٫5 میلیارد تومان بوده که 203٫7 میلیارد آن برای توسعهدهندگان برنامه و 76٫8 میلیارد آن برای توسعهدهندگان بازی بوده است. طبق توضیحات کافه بازار، در سال 99 درآمد توسعهدهندگان نسبت به سال قبل، 48 درصد رشد داشته است. توسعهدهندگان تهرانی بیشترین سود را از کافه بازار بردهاند. طبق گزارش کافه بازار، 88 درصد درآمد کل توسعهدهندگان در اختیار توسعهدهندگان استان تهران است. بعد از تهران خراسان رضوی با 5 درصد سهم در جایگاه دوم قرار دارد و سایر استانها در مجموع 7 درصد درآمد را از کافه بازار دارند.
در این بین بیش از نیمی از خریداران از 3 استان تهران، آذربایجان غربی و خراسان رضوی هستند. در کنار آن 32 درصد خریداران محتوای دیجیتال در استان تهران زندگی میکنند و خراسان شمالی کمترین خرید محتوای دیجیتال بوده است. عاشقان اینستاگرام و بازی
جستجو، یکی از مهمترین بخشها برای پیدا کردن برنامه یا بازیهای دلخواه در کافه بازار است. در گزارش کافه بازار آمده که لگوریتمهای جستجو بهبود یافته تا نتایج بهتری به کاربر نمایش داده شود. تعداد جستجو در بازار در سال 1399 برابر با 2٫8 میلیارد بار بوده است. همچنین بیشترین جستجوی یک عبارت و برند در سال گذشته اینستاگرام و بازی بوده است. (15) البته برخی از کسبوکارها از کارکرد این بخش ناراضی هستند و ادعا میکنند که کافه بازار تبلیغات در بخش جستجو را به نفع سرویسهای خود سفارشی کرده است که البته این ادعا همیشه توسط کافهبازار رد شده است.
سال 99 در بازار 30 هزار برنامهی فروشنده فعال بودهاند. از این تعداد 3 هزار و 300 برنامه فروشنده، جدید هستند. از طرف دیگر 22 هزار برنامه علاوه بر سال 1399 در سال 1398 نیز فروشنده بوده و محتوای دیجیتال فروختهاند. طبق اعلام کافه بازار، تعداد برنامه که در سال 98 فروش داشتهاند و در سال 1399 دیگر فروش نداشتند، 8 هزار برنامه بوده که نسبت به سالهای قبل ریزش کمتری ثبت شده است.
همچنین در سال 99، 6 هزار و 700 بازی فروشنده در بازار فعال بودهاند و از این تعداد هزار و 730 بازی فروشنده بوده و محتوای دیجیتال فروختهاند. بازار گفته است 3 هزار بازی که در سال 98 فروش داشتهاند، در سال 1399 فروش نداشتهاند. البته بازار تأکید کرده که این تعداد ریزش نسبت به سایر سالها کمتر بوده است. سهم فروش این بازیها هم جالب است. به شکل قابل پیشبینی، بازیهای رایگان سهم بزرگی از کل بازیهای بازار دارند. بازیهای فروشنده اغلب از روش پرداخت درونبرنامهای برای درآمد استفاده میکنند؛ البته در دستهی بازیهای اکشن، روش فروش برنامه نسبت به سایر روشها بیشتر استفاده شده است. همچنین بیشترین بازیهای رایگان در دستههای امتیازی، معمایی و شبیهسازی هستند و در درستههای کلمات و دانستنیها، ورزشی و اکشن برنامهها بیشتر غیر رایگان هستند. به شکل کلی در سال گذشته، 83 درصد از کسانی که به پرداخت درونبرنامهای یا خرید بازیهای پولی اقدام کردند، تنها برای یک بازی فروشنده پرداخت داشتند و 10 درصد آنها برای 2 بازی هزینه کردهاند. فراوانی کسانی که برای بیش از 2 بازی در سال 99 هزینه کردهاند، به زیر 3 درصد میرسد. همچنین این آمار نشان میدهد کاربران تمایل دارند بیشتر برای بازیهای رانندگی و تفننی هزینه کنند.
در انتهای سال 1399 دستههای ابزارها، شبکههای اجتماعی، عکاس و موسیقی، بیشترین تعداد نصب فعال را داشتهاند. دستههای کودک، ورزشی، آبوهوا کمترین نصب را به خود اختصاص دادهاند؛ البته بر اساس توضیحات بازار، این سه دسته نسبت به سال پیش رشد داشتهاند. کاربران بازار در سال گذشته بیش از یک میلیارد نصب و بهروزرسانی داشتهاند. از یک میلیارد نصب و بهروزرسانی، 700 میلیون آن برای نصب است. همچنین درصد قابل توجهی از این نصبها، مربوط به دستههای ابزارها و شبکههای اجتماعی بوده است.
لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/215015/