سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

فناوری چه کمکی به افراد نابینا و کم بینا کرده است؟ نکات خواندني

فناوری چه کمکی به افراد نابینا و کم بینا کرده است؟
  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - باشگاه خبرنگاران / افراد نابینا یا کم بینا نیز از پیشرفت فناوری سهم دارند و نوآوری و اختراعاتی وجود دارد که برای آن ها مفید است.
به گزارش مایکروسافت، رقم دقیقی از افراد نابینا و کم بینا در دنیا وجود ندارد، اما این عارضه‌ای است که حداقل یکبار در اطراف خودمان دیده ایم و اگر خودمان را جای آن‌ها بگذاریم می‌بینیم که با مشکلات خاصی درگیر هستند. اگرچه سازمان بهداشت جهانی اشاره می‌کند که تا 80 درصد از اختلالات بینایی در سراسر جهان با دسترسی بهتر به درمان، قابل اجتناب است، اما تعداد افراد نابینا یا کم بینا با افزایش جمعیت جهان رو به افزایش است.
البته فناوری نقش مهمی در از بین بردن موانع مقابل آن‌ها ایفا می‌کند و هوش مصنوعی در راستای بهبود دسترسی شان به خدمات مختلف، گام‌های بلندی را برداشته است. در ادامه به چند نمونه می‌پردازیم که بدانید چگونه فناوری می‌تواند تغییر دهنده بازی باشد و به همه اجازه دهد که به شیوه‌های جدید با دنیا تعامل داشته باشند.

سیاست و بازاریابی


دیدن با هوش مصنوعی
یکی از فناوری‌های پیشرفته‌ای که در سال‌های اخیر توسعه یافته، فناوری هوشمند کمک بینایی است. مثلا برنامه Microsoft Seeing AI برای کمک به افراد کم بینا یا نابینا طراحی شده و با توضیحات صوتی، درک کاربر از جهان اطراف را افزایش می‌دهد. این برنامه می‌تواند یک یادداشت دست نویس را بخواند یا بارکد را اسکن کند و سپس به کاربر بگوید محصول چیست. فقط کافی است کاربر دوربین را به طرف چیزی بگیرد.
نقشه‌های صوتی سه بعدی
برای افراد بینا، قدم زدن در خیابان می‌تواند به معنی در نظر گرفتن تمام جزئیات اطراف او باشد، اما برای نابینایان و کم بینایان اوضاع کمی متفاوت است. البته برنامه‌هایی وجود دارند که کار را برای نابینایان راحت می‌کند.
این نوع برنامه‌ها با ساختن یک نقشه صوتی دقیق که مربوط به آنچه در اطراف یک فرد دارای نقص بینایی است، به کاربر کمک می‌کند با استفاده از داده‌های مکان، چراغ‌های صوتی و ترکیب صدای استریو سه بعدی، لایه‌های زمین و جزئیاتی ایجاد کند تا یک نقشه صوتی سه بعدی را به طور مداوم از دنیای اطراف به روز نگه دارد.
دیدن با نوک انگشتان
بریل تقریبا 200 سال است که به عنوان روشی لمسی برای خواندن با نوک انگشتان در بین نابینایان مورد استفاده قرار می‌گیرد. اکنون نسخه به روز شده بریل که به صورت دیجیتالی درآمده نیز در دسترس کاربران است که برنامه Narrator (صفحه خوان ویندوز مایکروسافت) نام دارد.
خارج از تلاش‌های مایکروسافت، صفحه نمایش‌های لمسی بریل که همانند تبلت‌ها کار می‌کنند، در بین دانش آموزان و معلمان محبوب شده است. در کنفرانس انجمن صنعت فناوری کمکی 2019 در اورلاندو فلوریدا، نوآوری‌های به نمایش درآمده شامل BraiBook، خواننده الکترونیکی بریل که در کف دست قرار می‌گیرد و حتی یک اسباب بازی الکترونیکی به نام Braille Buzz، که برای آموزش بریل به کودکان پیش دبستانی طراحی شده است، به نمایش گذاشته می‌شود.

سیاست و بازاریابی


چراغ‌های راهنما
چراغ‌های بلوتوثی، مانند آن‌هایی که توسط شرکت Foresight Augmented Reality استفاده می‌شود، مانند یک راهنمای بسیار دقیق و شخصی سازی شده برای افراد نابینا یا کم بینا عمل می‌کند. در حالی که فناوری اصلی GPS می‌تواند کاربران را به مکانی ببرد، چراغ‌های نصب شده در فروشگاه، رستوران یا ساختمان‌های عمومی می‌توانند آن‌ها را به ورودی ساختمان مورد نظر هدایت کنند و هنگامی که کاربر در داخل است، چراغ‌های دیگر می‌توانند آن‌ها را به حمام یا سایر امکانات مهم هدایت کنند.
وسایل نقلیه الکتریکی
قوانین جدید اتحادیه اروپا می‌گوید که صدای خودرو‌های برقی باید در سرعت‌های پایین و در حالت دنده عقب قابل شنیدن باشند. برخی از تولیدکنندگان در حال حاضر سر و صدای مصنوعی را به خودرو‌های برقی خود اضافه کرده اند تا به نابینایان کمک کنند صدای خودرو را بشنوند.
ساعت زمان سنج
چند سال قبل یک ساعت با طراحی بسیار ساده به نام حس زمان (Feel the Time watch) ساخته شد، اما هنوز وارد بازار نشده است. این ساعت یک صفحه سیاه و دو دیسک مجزا از هم دارد که هرکدام یک برآمدگی بسیار کوچک دارد که یکی ساعت و دیگری دقیقه را نشان می‌دهد. البته ساعت‌های دیگری نیز دربازار وجود دارد که قط چند دکمه دارند و ساعت و دقیقه را به صورت صوتی اعلام می‌کنند.
عینک هوشمند
محققان دانشگاهی مجموعه‌ای از عینک‌های هوشمند را توسعه داده اند که می‌توانند از هوش مصنوعی برای خواندن، ارائه اطلاعات ناوبری و شناسایی بالقوه چهره‌ها استفاده کنند. شیشه‌ها از طریق یک واحد پردازشی به گوشی هوشمند متصل می‌شوند. همچنین این دستگاه به سیستم اجازه می‌دهد بدون اتصال به اینترنت کار کند.

سیاست و بازاریابی


گویاساز صفحه
اما شاید بیشترین کمکی که فناوری به نابینایان و کم بینایان در ایران کرده، نرم افزار‌های گویاسازی هستند که برای رایانه‌ها و گوشی‌های هوشمند ساخته و باعث شده اند که این افراد نیز مثل افراد عادی بتوانند از دستگاه هایشان استفاده کنند. این نرم افزار‌ها هر آنچه روی صفحه نمایشگر هست را به کاربر نشان می‌دهد. با تنظیماتی که وجود دارد مثل تنظیم تن صدا، نوع صدا و ... می‌توان کار این نرم افزار را شخصی ساز کرد.
در ابتدای کار این نرم افزار‌های گویا ساز خارجی بودند و با قیمت‌های بسیار بالایی عرضه می‌شدند، اما چند سالی است که شرکت‌های ایرانی نیز نرم افزار‌هایی را تولید کرده اند که نیاز‌های نابینایان و کم بینا‌یان را برطرف می‌کند.
اخیرا نیز فناوری های جدیدی توسعه یافته اند که مربوط به نابیانایان و کم بینایان هستند. مثلا نابینایان و کم بینایان می توانند با کمک پهپاد بدمینتون بازی کنند. به تازگی محققان دانشگاه تسوکوبا در ژاپن موفق به انجام اختراعی برای بدمینتون بازی کردن افراد کم بینا و نابینا شدند که بسیار هیجان انگیز است. این اختراع شامل یک پهپاد پر سر و صدا است که به عنوان توپ مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پهپاد آهسته پرواز و سر و صدا ایجاد می‌کند تا بازیکنان دارای اختلال بینایی بتوانند صدای آن را بشنوند و وجودش را احساس کنند. سپس آن‌ها پهپاد را با یک جفت راکت دریافت می‌کنند که می‌تواند این توپ پهپادی را از طریق یک سیستم حسگر که به قاب آن‌ها متصل است، تشخیص دهد.

سیاست و بازاریابی


این راکت‌های هوشمند فاقد تور هستند و در عوض از سنسور‌هایی استفاده می‌کنند که به آن‌ها اجازه می‌دهد پهپاد را هنگام عبور از حلقه خود تشخیص دهند، بنابراین هنگام قرار گرفتن پهپاد در قاب راکت ها، جهت حرکت پهپاد تغییر می‌کند و به سمت حریف می‌رود.
به امید روزی که فناوری بیشتر پیشرفت کند و اختلالات بینایی برای همه در همه جا قابل رفع و درمان باشد تا آن ها نیز بتوانند این جهان زیبا را ببینند.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/216868/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

تعظیم روز ارتش

جانباز گرانقدر 70 درصد «سلمان کلیوند عباسی» به خیل شهدا پیوست

مولدسازی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است

پیگیری فشرده‌ی سازمان منطقه آزاد کیش برای تعیین تکلیف مالیات بر ارزش افزوده/ جلسه اختصاصی کمیسیون اقتصادی مجلس با سرهنگی

همدلی همکاران در مسیر تحقق اهداف سازمانی ضرورت دارد

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعان رسیدگی کرد

ارتش جمهوری اسلامی ایران افتخار و مایه سربلندی کشور

پیام تبریک بنیاد شهید وامور ایثارگران استان گیلان به مناسبت فرا رسیدن روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی

سه‌شنبه‌های ایثارگری در مازندران

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

دیدار مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران