سیاست و بازاریابی
رابطه انتخابات و اعتماد آفرینی اقتصادی
شنبه 7 دي 1398 - 07:44:29
سیاست و بازاریابی - کدام رییس‌جمهور آمریکا اعتمادآفرینی بیشتری به آینده اقتصادی ایجاد کرده است؟
میت‌ رامنی نامزد حزب جمهوری‌خواه آمریکا مدعی شده است که به محض رای‌ آوردنش در انتخابات پیش روی آمریکا، اطمینان مردم نسبت به آینده‌ اقتصادیشان بیشتر می‌شود.
بسیاری از اقتصاددانان نسبت به چنین ادعایی مشکوکند، نه از آن رو که رامنی چنین ادعایی کرده است، بلکه از آن رو که اثر رای آوردن این یا آن نامزد انتخاباتی بر اعتمادآفرینی مردم به آینده اقتصادی یک کشور را ناچیز قلمداد می‌کنند.
دانشگاه می‌شیگان اما شاخصی را اندازه گرفته است که می‌تواند ما را در داشتن تخمینی از میزان اعتمادآفرینی رییس‌جمهورهای مختلف آمریکا یاری کند. در‌واقع شاخصی که اندازه گرفته شده است میزان انتظارات مصرفی مردم است که به صورت ماهانه از سال 1978 (و دوره‌های غیرمنظم‌ از سال 1946) ثبت شده است.
نشریه اکونومیست این آمار را در دوره‌های «یک ماه پیش از آغاز یک انتخابات تا یک ماه پیش از آغاز انتخابات بعدی» مورد نظر قرار داده و میزان افزایش یا کاهش انتظارات مصرفی را در هر دوره محاسبه کرده است. حاصل نموداری است که در زیر مشاهده می‌کنید. جذابیت ویژه این نمودار به چهار رییس‌جمهوری است که در بالا قرار گرفته‌اند. رونالد ریگان که رامنی سعی می‌کند بسیار شبیه به او باشد و شعارهایی شبیه به او می‌دهد نزدیک به 22 واحد، انتظارات مصرفی را بالا برده است، اما متاسفانه برای رامنی و خوشبختانه برای دموکرات‌ها، اوباما و بیل‌کلینتون هر دو با اندکی اختلاف جلو‌تر از ریگان قرار می‌گیرند. البته چالش وقتی بیشتر می‌شود که می‌بینیم جرالد فورد، رییس‌جمهور جمهوری‌خواه بیشترین میزان افزایش انتظارات مصرفی را در دوره دو ساله ریاستش بر دولت داشته است.
نمودار شامل میانگین افزایش‌ها (و کاهش‌ها) برای هر کدام از احزاب نیز هست و در این‌جا به وضوح دموکرات‌ها اوضاع بسی بهتری دارند.
منبع: دنیای اقتصاد
دانلود این مطلب از کتابخانه پایگاه اطلاع رسانی صنعت

http://www.PoliticalMarketing.ir/fa/News/102154/رابطه-انتخابات-و-اعتماد-آفرینی-اقتصادی
بستن   چاپ