سیاست و بازاریابی
تبلیغات محدود در صنعت IT ایران
يکشنبه 8 دي 1398 - 09:31:38
سیاست و بازاریابی - اگر دقت کرده باشید وقتی وارد سایتها و بلاگهای خارجی می شوید، مجموعه ای از تبلیغات متفاوت تصویری، متنی و تبلیغات متحرک را می بینید. احتمالا تعداد زیادی تبلیغات ویدئویی هم تا کنون دیده اید و اگر مجلات خارجی را هم دیده باشید تعداد زیادی تبلیغات رنگارنگ از شرکتهای مختلف فعال در زمینه فناوری اطلاعات مشاهده کرده اید.
اما تبلیغات در ایران چه در محیط اینترنت و چه خارج از آن، فعالیت محدودتری دارد. عمده تبلیغات شرکتهای فناوری اطلاعات از طریق مجلات کامپیوتری یا مجلات تخصصی مثلا در زمینه مدیریت، منابع انسانی، مالی و … است. بخش دیگری از تبلیغات در سایتهای اینترنتی است که بسیار محدود هستند و حتی شرکتهایی که رو به تبلیغات اینترنتی می آورند، تعدادشان بسیار کم است. یکی از شرکتهای پیشرو در این زمینه همکاران سیستم است که در سایتهایی مثل ITanalyzer.ir تبلیغات خود را قرار می دهد و این علاوه بر تبلیغات ثابت مجله ای است. در حوزه تلویزیونی اما این موضوع بسیار محدودتر است. شناخته شده ترین تبلیغات تلویزیونی مربوط به خدمات ایرانسل است که علاوه بر معرفی خدمات ارتباطی به معرفی خدمات اینترنتی خود هم می پردازد. بخاطر دارم که دو سه سال پیش شرکت آسیاتک برای مدت محدودی خدمات اینترنتی خود را از طریق تلویزیون تبلیغ کرد.
اما این سوال وجود دارد که چرا تبلیغات در حوزه فناوری اطلاعات تا این حد محدود است؟ موارد زیر به نظر من می رسد:
حجم پایین گردش مالی در صنعت IT باعث می شود تا هزینه صرف شده برای تبلیغات بسیار پایین باشد. صرف هزینه 20میلیون تومان در سال برای تبلیغات برای یک شرکت IT عددی قابل توجه است.
فراگیر نبودن خدمات IT در کشور هم باعث می شود تا تبلیغات همه جانبه در این زمینه مطرح نشود. بیشتر خدمات IT به شرکتها ارائه می شود و نه به اشخاص. بدلیل ارائه خدمات به دیگر صنایع، صنعت IT در کشور چهره ای جدی دارد و تبلیغات در این شرایط محدود می شود. عدم آشنایی آژانسهای تبلیغاتی با مفاهیم موجود در IT و عدم امکان ارائه طرح های مناسب این صنعت. دانلود این مطلب از کتابخانه پایگاه اطلاع رسانی صنعت
منبع : سایت فارسی the coach

http://www.PoliticalMarketing.ir/fa/News/103195/تبلیغات-محدود-در-صنعت-IT-ایران
بستن   چاپ