سیاست و بازاریابی
مطالعه کار و روش
سه شنبه 10 دي 1398 - 08:41:11
سیاست و بازاریابی - این مطلب توسط آقای احسان مردان و با استفاده از منابع مذکور در انتهای مطلب تالیف شده است.
« بهره وری » (productivity) آن قدر اصطلاح پرکاربردی است، که دیگر فقط در دانشکده های مدیریت و مهندسی صنایع به آن پرداخته نمی شود، بلکه در سطوح مختلف کسب و کار و جامعه می توانید این عبارت را بشنوید. احتمالاً خیلی ها هدف خود را « افزایش بهره وری » قرار داده اند. جدا از مفهوم رایج بهره وری ، تعاریف مختلف و گوناگونی برای آن ارائه شده است، که موضوع این مطلب نمی باشد. اما به واقع برای افزایش بهره وری ، یا دست کم « کارایی » (efficiency) در یک واحد تولیدی باید چه کرد؟ به واقع مدیر یک کارخانه برای افزایش آن چه ابزاری را در اختیار دارد ؟
مطالعه کار و روشها، به عنوان یکی از مهمترین اقدامات برای شناخت فرآیندها و کارها در یک واحد تولیدی شناخته می شود، در ادامه مقدمه ای کوتاه پیرامون مطالعه کار و روشها ارائه شده است.
مطالعه کار: مطالعه کار بررسی فعالیت های مرتبط با انسان است به منظور بهبود این فعالیت­ها با توجه به فاکتورهای اقتصادی، فنی، انسانی.
مطالعه روش­ها: بررسی دقیق وضعیت فعلی انجام کار و تجزیه وتحلیل آن به منظور استخراج نقاط قوت و ضعف و استفاده از آنها به منظور برآورده­سازی نیازهای تولید با کارایی و اثربخشی بالاتر.
مطالعه کار بنا به نظر کارشناسان دارای چهارچوب استانداردی می­باشد که در زیر به آن پرداخته می­شود.
1-تصمیم گیری برای بهبود
قبل از هر کاری می­بایستی تیم بررسی کننده نسبت به شرایط و ضرورت ایجاد بهبود در فرایند توجیه شوند تا در حین انجام فرایند کار دچار وقفه نشود.
2-انتخاب(Select)
در این مرحله فرایندهایی که در آن می­بایست بهبود حاصل شود به طور مجزا شناسایی می­شوند.
3-ثبت (Record)
آنچه که مربوط به انجام کار با استفاده از روش فعلی می­باشد می بایست در این مرحله ثبت شوند. این کار ممکن است از طریق مشاهده مستقیم،عکس، فیلم، چارت­، دیاگرام، گزارش­ها، دستورالعمل فعلی انجام کار و یا هر روش مستندسازی دیگر باشد.
4-آنالیز (examine)
تجزیه و تحلیل آنچه که ثبت شده است به منظور شناسایی نقاط قوت و ضعف.
5-توسعه(Develope):
ارائه راهکارهای عملیاتی با در نظر گرفتن مسائل فنی، اقتصادی و ... .
6-اندازه گیری (Measurment):
ارائه مقیاس استاندارد برای روش جدید.
7-ارائه روش جدید (Define):
ارائه روش جدید با ارائه مستندات لازم به صورت واضح به گونه ای که قابل شناسایی و تفکیک باشد.
8-پیاده سازی روش جدید (Install) :
در این مرحله روش جدید با رعایت مسائل فنی و استانداردها پیاده می­شود.
9-به روزنگه داری و تثبیت وضعیت جدید (Maintain) :
پس از پیاده سازی روش جدید میبایست با توجه به مسائلی نظیر مقاومت در برابر تغییر و نا آشنایی به روش جدید این مرحله از اهمیت بسزایی برخوردار است
10-بررسی و جستجو به منظور ایجاد بهبود بیشتر(Seek):
در این مرحله دوباره برای یافتن روش­های بهبود جدید تلاش می­شود.
دانلود این مطلب از کتابخانه پایگاه اطلاع رسانی صنعت
منابع مورد استفاده در این مطلب:
کتاب فارسی:
ارزیابی کار و زمان نوشته دکتر نصرالله مرعشی

http://www.PoliticalMarketing.ir/fa/News/103499/مطالعه-کار-و-روش
بستن   چاپ