سیاست و بازاریابی
شرکت‌های فناوری به کمک آسیب دیدگان کرونا شتافتند
پنجشنبه 28 فروردين 1399 - 10:58:08
آخرین خبر فناوری
سیاست و بازاریابی - اقتصاد آنلاین / با ادامه دار شدن بحران کرونا در جهان نه تنها موضوع مقابله با کووید 19 بلکه حمایت از اقشاری که در خط مقدم این مبارزه قرار دارند و همچنین کسب و کارها و افرادی که بشدت از این وضعیت آسیب دیده اند مورد توجه قرار گرفته است و البته در این میان و طی هفته های اخیر کمپانی های بزرگ فناوری جهان با توجه به مسئولیت پذیری اجتماعی خود، نقشی ویژه و کلیدی ایفا کرده اند.
کمبود ماسک در بحران کرونا شرکت های فناوری چین را پیش از همه به سوی تولید ماسک کشاند. حدود 700 کمپانی فناوری در چین -که نخستین مرکز شیوع کرونا در جهان محسوب می شود- دست به کار شدند تا نیاز بیماران و مراکز بیمارستانی را برآورده سازند اما دیگر کمپانی های فناوری جهان هم بیکار ننشستند. یکی از کمپانی های فناوری که تاکنون تلاش زیادی برای حمایت از کادر پزشکی و افراد آسیب دیده از بحران کرونا داشته، شرکت سونی است. این کمپانی که در حوزه تلفن همراه، دوربین و سایر وسایل دیجیتال و همچنین لوازم خانگی فعالیت دارد صندوق امداد جهانی 100میلیون دلاری را برای حمایت از اقشاری که تحت تأثیر کووید 19 در بحران کرونا قرار گرفته اند، تأسیس کرد. این افراد شامل کارکنان حوزه سلامت و بهداشت که در خط مقدم مقابله با بیماری قرار دارند، کودکان، دانشجویان و صنایع مرتبط با تفریح و سرگرمی می شوند.
«کنیچیرو یوشیدا»، مدیرعامل این شرکت گفت: ما به عنوان یک کمپانی جهانی، برای غلبه بر چالش های غیرمنتظره ای که جوامع جهانی در اثر کرونا داشته اند تلاش می کنیم و هرچه در توان داریم برای حمایت از کودکانی که آینده ساز جهان هستند، حافظان سلامت و همچنین افراد خلاقی که از این وضعیت آسیب دیده اند به کار خواهیم گرفت.
گفتنی است 10میلیون دلار ازاین رقم به بنیاد پاسخگویی کووید 19 سازمان جهانی بهداشت تعلق می گیرد تا به جامعه پزشکی اختصاص یابد و البته پزشکان بدون مرز هم در این زیرمجموعه قرار می گیرند. بنیاد پاسخگویی، کووید 19 سازمان جهانی بهداشت ازسوی سازمان ملل، یک بنیاد بشردوستانه سوئیسی، یونیسف و نیز کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل تأمین می شود. از دیگر حامیان این بنیاد پاسخگویی، می توان به فیس بوک، گوگل،مایکروسافت، سیسکو، اسپاتیفای و American Express اشاره کرد.
سونی در بخش آموزش نیز از تکنولوژی و محصولاتش برای حمایت از فعالیت های آموزشی کودکانی که به دلیل کرونا و بسته شدن مدارس خانه نشین هستند استفاده می کند. این کمپانی کودکانی را که در مناطق دوردست جهان از آموزش های دیجیتال محروم هستند در کانون توجه قرار داده است.
فعالان صنعت سرگرمی ازجمله موسیقی،انیمیشن، بازی و عکس که نمایشگاه ها یا کنسرت هایشان به دلیل شیوع کرونا تعلیق شده یا تولید فیلم و سریال هایشان متوقف شده نیز می توانند از این صندوق کمک هایی دریافت کنند. به این ترتیب سونی به خیل کمپانی های بزرگی ازجمله نتفلیکس پیوسته است که در این شرایط سخت به یاری این صنعت آمده اند. نتفلیکس هم کمک 100میلیون دلاری برای افراد شاغل در حوزه صنعت فیلم و تلویزیون که از کرونا آسیب جدی دیده اند اختصاص داده است. سونی کارمندان خود در سراسر جهان را نیز از یاد نبرده و گفته می شود 110هزار کارمند این شرکت در سراسرجهان می توانند از طریق یک برنامه و مسابقه، به بخشی از این صندوق دست یابند. این شرکت ژاپنی مسئولیت اجتماعی خود را فراتر از این موضوع ها دانسته و یادآور شده است افرادی در خارج از ژاپن که تلاش هایی برای ممانعت از گسترش شیوع کرونا داشته اند یا راه های درمانی ارائه داده اند هم مورد توجه این شرکت قرار دارند و می توانند از امکانات این صندوق جهانی استفاده کنند.
توجه به استارتاپ ها با کمک 100میلیون دلاری
کسب و کارهای کوچک و همچنین استارتاپ ها بیشترین ضرر اقتصادی را در بحران کرونا داشته اند به همین دلیل هم برخی کمپانی های فناوری به آنها توجه ویژه داشته اند. فیس بوک یکی از این شرکت هاست که متعهد شده برای بهبود وضعیت اقتصاد جهان به کسب و کارهای کوچک 30کشور جهان کمک 100میلیون دلاری داشته باشد. فیس بوک تعداد کسب و کارهای کوچک و قانونی که می توانند از این کمک اقتصادی بهره بگیرند را 30هزارعدد عنوان کرده و یادآور شده است هریک از این کسب و کارها حداکثر 3هزار و 333 دلار کمک نقدی دریافت می کنند یا اینکه معادل همین رقم می توانند از امکانات تبلیغات فیس بوک استفاده کنند. با اعلام این موضوع، سیل درخواست های کسب و کارهای کوچک به این کمپانی سرازیر شده است. گفتنی است فیس بوک تنها در سه ماهه چهارم سال 2019 درآمدی 21.08میلیارد دلاری داشته است و برخی معتقدند با توجه به این درآمد بالا این کمپانی ظرفیت کمک بیشتری دارد. جدا از کمپانی های فناوری که به صورت جهانی کسب و کارهای کوچک و استارتاپ ها را مورد توجه قرار داده اند، دولت تایوان یکی از برنامه های اصلی خود را توجه به استارتاپ ها اعلام کرده است. به اعتقاد دولت تایوان، کارخانه های کوچک و استارتاپ ها به دلیل محدود بودن منابع مالی شان بیشترین مشکل را در پاندمی کووید 19 دارند و با حمایت از آنها، تعداد بیشتری از استارتاپ ها می توانند در دوران پساکرونا سرپا بمانند.به همین دلیل تایوان تصمیم گرفت از استارتاپ های محلی که آسیب پذیرترین ها در حوزه فناوری محسوب می شوند حمایت کند. از 6 آوریل شورای توسعه ملی تایوان(NDC) درخواست های استارتاپ های این کشور را که شدیداً تحت تأثیر کووید 19 قرار گرفته اند، پذیرفت تا با توجه به میزان آسیب، از 6 تا 12ماه زیر پوشش یک سرمایه گذاری خاص قرار بگیرند.بخش عمده این استارتاپ ها گردشگری، حمل و نقل و تولیدی هستند.
تولید ماسک در کارخانه های فناوری
با شیوع کرونا در جهان بیشتر کشورهای جهان با بحران کمبود ماسک و وسایل حفاظتی کادر درمان و همچنین مردم عادی مواجه شدند. کمپانی های فناوری جهان هم با توجه به این نیاز، به این حوزه وارد شدند و با تولید و اهدای ماسک و سایر وسایل حفاظتی به فعالان حوزه سلامت کمک شایان توجهی کردند. فیس بوک، اپل،سامسونگ و Razer جزو این کمپانی ها به حساب می آیند.
تیم کوک مدیرعامل اپل که همواره به حوزه سلامت علاقه ویژه ای نشان داده، علاوه بر اینکه تاکنون 20میلیون ماسکN95 در کارخانه های این کمپانی تولید کرده و همه را به دست کادر درمانی رسانده بلکه حتی به عرصه تولید محافظ های صورت برای کادر بیمارستانی نیز وارد شده است. وی با کمک مهندسان، طراحان و کارگران اپل، این اقلام را تولید و اهدا می کند و درواقع می توان گفت که خط تولید این کمپانی به جای آیفون، حالا وسایل مورد نیاز عوامل بیمارستانی را تولید می کند.
آمازون،مایکروسافت و Palantir هم به نیروهایی پیوسته اند که به سرویس سلامت بریتانیا کمک می کنند تا مشخص کنند کدام مناطق کشور نیاز بیشتری به دستگاه های تنفس مصنوعی(ونتیلاتورها)، تخت های بیمارستانی و پزشک دارند تا کمک رسانی به صورت هدفمند انجام شود.
سامسونگ هم از بخشی از ظرفیت کارخانه های خود برای تولید ماسک استفاده و 330هزار ماسک به شهر Daegu کانون شیوع کووید 19 درکره جنوبی اهدا کرد.این کمپانی علاوه بر تولید ماسک، 29میلیون دلار هم برای مقابله با تبعات کرونا اختصاص داد. بخشی از این سرمایه گذاری به مشاغلی اختصاص می یابد که تحت تأثیر شیوع کرونا قرار گرفته اند. این غول فناوری کره جنوبی همچنین در تهیه تلفن هوشمند برای بیماران کرونایی و کسانی که در قرنطینه قرار گرفته اند اما از داشتن این وسیله فناورانه پرکاربرد محروم هستند اقدامات جالبی داشته و گوشی ها را به دست آنها رسانده است. همچنین کودکانی که در مناطق دوردست کره جنوبی مجبور به آموزش از راه دور بودند اما هیچ تبلتی در اختیار نداشتند نیز از نظر این کمپانی دور نماندند. این غول دنیای فناوری با مؤسسات آموزشی وارد مذاکره شد وتبلت ها را در اختیار دانش آموزان قرار داد.این کمپانی همچنین سرمایه گذاری هایی برای تهیه و تأمین دستگاه های تصفیه هوا در بیمارستان های کره جنوبی انجام داد و ازسوی دیگر مرکز آموزش کارکنان خود را در اختیار مراکز پزشکی قرار داد تا به صورت نقاهتگاه از بیمارها مراقبت شود.
سرمایه گذاری چند میلیارد دلاری بیل گیتس بنیانگذار مایکروسافت در 7شرکت سازنده واکسن کرونا،کمک 50میلیون دلاری اینتل به مقابله با کرونا و همچنین کمک یک میلیارد دلاری جک دورسی مدیرعامل توئیتر برای مقابله با کووید 19 که معادل 28درصد کل ثروت وی محسوب می شود بخشی دیگر از تلاش های کمپانی های بزرگ فناوری جهان برای عبور از بحران کروناست.

http://www.PoliticalMarketing.ir/fa/News/120070/شرکت‌های-فناوری-به-کمک-آسیب-دیدگان-کرونا-شتافتند
بستن   چاپ