سیاست و بازاریابی
نگاهی به sponsorship و حامیان مالی جام جهانی 2010
پنجشنبه 19 تير 1399 - 08:29:37
My Industry
سیاست و بازاریابی - این مطلب توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.
نگاهی به sponsorship با تاکید بر حامیان مالی جام جهانی فوتبال آفریقای جنوبی
Sponsorship قراردادی است که طی آن حمایت کننده یا همان اسپانسر مبلغی را در ازای بهره برداری اقتصادی از برخی امکانات در اختیار مجموعه ی مورد حمایت قرار می دهد. معمولاً اسپانسر ها در تیم های ورزشی، مسابقات، کارهای هنری،نمایشگاه و اتفاقات تفریحی دیده می شود. بدین ترتیب اسپانسر که ارائه دهنده محصول یا خدمتی است، موفق می شود برند و نام تجاری خود را معروف کند و طرف مقابل نیز به درآمد قابل توجهی رسیده است. به هر حال sponsorship در اکثر موارد یک بازی و قرارداد برد – برد (win – win) است.
امروزه تصمیم گیری در مورد اسپانسر شدن، به قدری اهمیت پیدا کرده است، که بسیاری از شرکتها مشاوره بازاریابی به طور تخصصی فقط بر روی « مشاوره اسپانسرینگ » کار می کنند و هر ساله کنفرانس هایی در این زمینه برگزار می شود. البته طبیعی هم هست، وقتی فعالیت ها سالیانه چند میلیارد دلار گردش مالی دارد، شرکت هایی به طور تخصصی به ارائه ی مشاوره در این زمینه بپردازند. اما آیا جذب اسپانسر و اسپانسر شدن در ایران هم با مطالعه صورت می گیرد ؟ به هر شکل IEG یکی از همان هایی است که Sponsoring Consultant است. آنها از مشاوران فیفا در جذب اسپانسر هم بوده اند.
همان طور که اشاره شد، اتفاقات و مسابقات ورزشی از مهمترین مکان هایی است که اسپانسر ها به طور پررنگ دیده می شوند! بدون شک جام جهانی فوتبال هم از مهمترین اتفاقات ورزشی دنیا است. فیفا حامیان مالی خود را به سه دسته ی زیر تقسیم کرده است:
Fifa Partners
Fifa Sponsors
National Supporters
شرکای فیفا (Fifa Partners) آنهایی هستند که قرارداد بلند مدت با فیفا دارند و مختص مسابقات جام جهانی نیستند. احتمالاً شما تمام این شرکت ها را به خوبی می شناسید، به لوگوهای آنها دقت کنید. شاید بتوان این نتیجه را گرفت که همین قراردادهای اسپانسر در شناخته شده بودن این برندها در ایران بی تاثیر نبوده است.

سیاست و بازاریابی

سیاست و بازاریابی


سیاست و بازاریابی

سیاست و بازاریابی

سیاست و بازاریابی


آدیداس (Adidas) : آدیداس ای جی (Adidas AG) نام شرکت اصلی است که مالک آدیداس است. آدیداس محصولاتی را با نامهای Adidas ، Reebok و TaylorMade-adidas golf روانه ی بازار می کند. این محصولات شامل محصولات ورزشی متنوع و مختلفی نظیر لباس های ورزشی، کیف، کفش، ساک، عینک و بسیاری لوازم ورزشی دیگر می شود. آدیداس بزرگترین تولید کننده محصولات ورزشی در اروپا و دومین در جهان پس از رقیب آمریکایی خود NIKE است.
کوکاکولا (Coca Cola) : شاید برای خیلی ها تصور این که کسی کوکا کولا را نشناسد، هم مشکل باشد ! کوکا کولا تولید کننده نوشابه های گازدار است و محل اصلی آن جورجیا،آتلانتا می باشد. کوکا کولا دارای یک برند پورتفولیو بزرگ است که در بیش از 200 کشور دنیا به فروش می رسد.
هواپیمایی امارات (Emirates) : هواپیمایی امارات یا به قول عربها طیران الامارات همان لوگوی معروف Emirates است که اسپانسر خیلی از تیمهای فوتبال معروف دنیا است. از نامش پیداست که متعلق به امارات متحده ی عربی است و مرکز آن در همین نزدیکی ایران یعنی دوبی است. هواپیمایی امارات در هفته بیش از 2200 مسافر را جابجا می کند.
هیوندای (Hyundai) : هیوندای، مجموعه ای بزرگ از چندین شرکت است، که در سال 1947 توسط چونگ جو یونگ در کره ی جنوبی تاسیس شد. در ابتدا یک شرکت ساخت و ساز بود و امروز تبدیل یک غول در صنایع مختلف از حفاری و اتشاف نفت تا تولید خودرو شده است. به هر حال در جام جهانی 2010 این هیوندای موتور است که با همکاری کیا موتورز با هم اسپانسر جام جهانی شده اند.
سونی (Sony) : احتمالاً سونی هم از آن برندهایی که در ایران کاملاً شناخته شده است. سونی هم یک شرکت ژاپنی است که محل اصلی آن توکیو است و تولید کننده ی محصولات الکترونیکی و صوتی و تصویری است.
ویزا (Visa) : شاید در بین شرکای فیفا در جام جهانی 2010 ویزا از همه برای ایرانی ها ناشناخته تر باشد، هر چند علاقه مندان به فوتبال حتماً آن را بارها و بارها در تبلیغات دور زمین دیده اند. ویزا هم متعلق به آمریکا است و محل اصلی آن در کالیفرنیا قرار دارد. ویزا یک شرکت است که خدمات پرداخت (payment technology) ارائه می دهد ! بد نیست بدانید که ویزا، بانک نیست ! ویزا کار پرداخت و دریافت را برای تجار، جهانگردان و مردم تسهیل می کند و این اصلی ترین خدمت Visa است.
اما حامیان فیفا، یعنی آنهایی که در این جام از فیفا حمایت کرده اند و تبلیغات آنها را دور زمین فوتبال و در کنفرانس های مطبوعاتی و ... حتماً دیده اید.

سیاست و بازاریابی

سیاست و بازاریابی

سیاست و بازاریابی


سیاست و بازاریابی

سیاست و بازاریابی

سیاست و بازاریابی


سیاست و بازاریابی

سیاست و بازاریابی


کاسترول (Castrol) : خیلی وقت است که این تولید کننده روغن های اتوموبیل از فوتبال برای شناخته شدن برندش استفاده می کند. در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله ایران، کاسترول با فوتبال خود را به مردم شناساند، و نمونه ی بارز آن قراردادش با دیدوید بکهام در سالهای گذشته بود. بد نیست بدانید که کاسترول متعلق به بریتیش پترولیوم (British Petroleum) است.
کانتیننتال (Continental) : این شرکت تولید کننده لاستیک خودرو است، که مسابقاتی مثل جام ملتهای اروپا 2008 هم اسپانسر بوده است اما یکی از مهمترین دلایل حضور آنها در آفریقای جنوبی، صیانت از سهم بازار بالای این شرکت در بازار تایر و لاستیک آفریقای جنوبی است.
مک دونالد (MCDonald) : فست فود شناخته ی شده ی آمریکایی که بزرگترین فست فود زنجیره ای دنیاست. شنیدن این آمار قطعاً شما را متعجب خواهد کرد که مک دونالد روزانه 47 میلیون نفر را غذا می دهد یا بهتر است بگوییم همبرگر می دهد !
ام تی ان (MTN) : تبلیغات بسیار MTN با شریک ایران اش Irancell حتماً باعث شده است که برند زرد رنگ یعنی Irancell را بشناسید. MTN متعلق به آفریقای جنوبی است.
Mahindra Satyam : حتماً به یاد دارید که 4 سال پیش یاهو Yahoo از اسپانسرهای جام جهانی بود. اما امسال خبری از این شرکت IT Baed در جام جهانی نیست. Mahindra Satyam از شرکت های فعال در حوزه ی IT است که اصلیتی هندی دارد.
SEARA : آنها آخرین شرکتی بودند که قرارداد اسپانسر را منعقد کردند ! با این تفاوت که آنها همزمان اسپانسر جام جهانی 2014 برزیل هم شدند ! این برند متعلق به گروه Marfrig است که یک شرکت برزیلی است و در صنعت غذای منجمد و غذاهای آماده همچنین گوشت بسته بندی شده فعالیت دارد !
Yingli Solar : مطمئن هستم که شما این شرکت چینی را نمی شناسید. Yingli solar تولید کننده ی سلول های خورشیدی جهت تولید انرژی الکتریکی از نور خورشید هستند.
اما حامیان ملی؛ آنها شرکتهایی هستند که در آماده سازی آفریقای جنوبی برای جام جهانی 2010 همکاری داشته اند و همگی مربوط به آفریقای جنوبی هستند.

سیاست و بازاریابی

سیاست و بازاریابی

سیاست و بازاریابی


سیاست و بازاریابی

سیاست و بازاریابی


Bp Africa : فعال در صنعت نفت .
FNB : بانک
NEO Africa : مشاور و مجری پروژه های IT
PRASA : حمل و نقل ریلی
Telkom : صنعت مخابرات

سیاست و بازاریابی

دانلود این مطلب از کتابخانه پایگاه اطلاع رسانی صنعت
منابع زیر در نگارش این مطلب موثر بوده اند:
سایت انگلیسی:
FIFA
این مطلب توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.

http://www.PoliticalMarketing.ir/fa/News/140405/نگاهی-به-sponsorship-و-حامیان-مالی-جام-جهانی-2010
بستن   چاپ