سیاست و بازاریابی
دیکتاتورهای سرنگون شده در تبلیغ رستوران+فیلم
شنبه 21 تير 1399 - 16:03:57
My Industry
سیاست و بازاریابی - ناندوس یک مجموعه رستوران است که توسط گروهی موزامبیکی-پرتغالی در سال 1987 در آفریقای جنوبی آغاز به کار کرد و همچون تمام کسب و کارهای موفق دیگر خیلی سریع جهانی شد و امروز ناندوس در بیش از 30 کشور جهان و 5 قاره دنیا شعبه های فراوانی دارد. ناندوس را باید یک رستوران تخصصی برای مرغ بدانیم ! رستورانی که تمام غذاهای معروفش، بر پایه مرغ تهیه شده اند، و این نکته ای است که احتمالاً با مشاهده لوگوی ناندوس نیز قابل حدس است.
ناندوس به قدری در سالهای گذشته موفق بوده است، که مجله «عصر تبلیغات» (Advertising Age) از معتبرترین مجلات حوزه بازاریابی، برند ناندوس را در سال 2010 از برترین برندهای دنیا دانسته است و آن را در کنار برندهایی چون BMW قرار داده است. یکی از پر سر و صداترین تبلیغات سالهای اخیر ناندوس، کمپین تبلیغاتی با عنوان « آخرین دیکتاتور پابرجا » (The Last Dictator Standing) بوده است که باید ان را یک تبلیغ insulting بدانیم. در ادامه این مطلب ضمن نمایش و تحلیل و بررسی این اگهی تلویزیونی اشاره ای کلی به تبلیغات insulting شده است.
در این تیزر تلویزیونی، رابرت موگابه حاکم زیمباوه، پشت میز ناهار خوری بزرگی دیده می شود که فلش بکی به روزهای گذشته زده می شود ... موگابه در حال گذراندن روزهای خوشی با صدام حسین، قذافی و فردی که به نظر شبیه مائو می آید است. بیننده پس از مشاهده صحنه هایی شاد از آب بازی قذافی و دوستانش و شنیدن موسیقی دلپذیر به میز ناهارخوری موگابه بر میگردد که هم اکنون مجبور است به تنهایی و بدون دوستانش غذا را صرف کند. و در اینجا است که ما پیام ناندوس و لوگوی آن را می شنویم و می بینیم. پیامی که در آن Narrator مخاطب را به تنها نبودن در هنگام صرف ناهار و خرید غذای ناندوس ترغیب می کند ...

سیاست و بازاریابی


به نظر شما واحد بازاریابی ناندوس با چه هدفی چنین تبلیغی را با هزینه ای حدود 400 هزار دلار تهیه کردند و با هزینه ای احتمالاً بسیار بیشتر، آن را در رسانه ها پخش کردند؟ تبلیغی که منجر به مشکلات فراوانی برای شعبه ناندوس در زیمباوه گردید و فشارهای بین المللی نهایتا منجر به ناتمام ماندن این کمپین گردید.
این شکل از تبلیغات که البته نمونه های دیگری نیز می توان برای آن یافت را Insulting Advertising می دانند. تبلیغاتی که نوعی از توهین به یک نژاد، جنسیت، عقیده یا ... وجود دارد. طبیعتاً تبلیغات با اهداف سیاسی می توانند از جنس تبلیغات توهین آمیز باشند، اما تبلیغات تجاری، برای یک محصول یا خدمت چرا باید از توهین استفاده کنند؟
به هر حال، نگارنده این مطلب با تبلیغات تجاری توهین آمیز به هر شکلی مخالف است ! خصوصاً در تبلیغ اشاره شده از شرکت ناندوس، اساساً پیام اصلی تبلیغ با محتوای تصویر به نمایش درآمده مطابقت و سنخیت ندارد. بیننده پس از دیدن تصاویری از افراد یاد شده و تنهایی فردی بر سر میز غذا، پیامی تقریباً بی ربط را دریافت می کند و علاوه بر آن، با توجه به حضور ناندوس در بازار زیمباوه، این تبلیغ منجر به مشکلات بسیاری برای کارکنان شعبه های ناندوس در زیمباوه گردید. تنها نکته ای که می تواند نقطه قوت ساخت تبلیغی چنین پر سر و صدا باشد، انتشار این تبلیغ در رسانه های خبری و ... باشد که منجر به بیشتر شناخته شدن و دیده شدن نام ناندوس گردید. اتفاقی هم اکنون برای شما هم افتاد و احتمالاً برای اولین بار نام ناندوس را شنیدید ...
این مطلب توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.

سیاست و بازاریابی

دانلود این مطلب از کتابخانه پایگاه اطلاع رسانی صنعت


http://www.PoliticalMarketing.ir/fa/News/140744/دیکتاتورهای-سرنگون-شده-در-تبلیغ-رستوران-فیلم
بستن   چاپ