سیاست و بازاریابی
غول‌های صنعت داده باید از بلاک‌چین استفاده کنند
دوشنبه 4 اسفند 1399 - 22:25:57
زومیت
سیاست و بازاریابی - در دنیای دیجیتال کنونی، داده‌ها به‌اندازه‌ی نفت و طلا ارزشمند شده‌اند و رفع موانع موجود در کسب سود از داده‌ها با استفاده از فناوری بلاک‌چین امکان‌پذیر است.

در دنیای دیجیتال کنونی، داده‌ها به‌اندازه‌ی نفت و طلا ارزشمند شده‌اند. شرکت‌ها برای دستیابی به موفقیت با خریدوفروش و کسب سود از داده‌ها، آن‌ها را همچون کالا باید مدیریت کنند. داده‌ها به‌ویژه در حوزه‌ی هوش مصنوعی و الگوریتم‌های یادگیری ماشین اهمیت زیادی دارند؛ زیرا می‌توانند سوددهی کنند و این توانایی کاربری‌های جدیدی در حوزه‌ی هوش مصنوعی فراهم می‌کند. درنظرگرفتن مقیاس‌پذیری و کیفیت و قیمت داده‌ها برای موفقیت هر بازار امری ضروری است. براساس گزارش وب‌سایت کوین‌تلگراف ، در چنین مواقعی فناوری بلاک‌چین (Blockchain) با قابلیت ایجاد بازارها با هزینه‌های زیرساختی کمتر پا به میدان می‌گذارد. داده‌ها ارزشمند هستند و بلاک‌چین‌ها می‌توانند زیرساخت‌هایی فراهم کنند که علاوه‌بر ارتقا، یکی از جنبه‌های مهم فروش و استفاده از داده‌ها، یعنی حریم خصوصی، انجام تراکنش‌های مقرون‌به‌صرفه را امکان‌پذیر می‌کنند. بلاک‌چین بازارهای داده را تغییر خواهد داد
سپتامبر گذشته، اسنوفلیک ( Snowflake) به بزرگ‌ترین نرم‌افزار در زمینه‌ی عرضه‌ی اولیه‌ی سهام (IPO) تبدیل شد. این در حالی است که سِیلزفورس (Salesforce) با قدمتی به‌مراتب بیشتر، از سال 2004 دردسترس عموم قرار گرفته است. با‌توجه‌به اینکه سیلزفورس چندین دهه در بازار حضور داشته است، تلاش سریع این شرکت برای ورود به حوزه‌ی بلاک‌چین تقریبا پیش‌بینی‌شدنی بود. این استارتاپ برای تثبیت جایگاه خودش به‌عنوان برترین شرکت خدمات نرم‌افزاری مبتنی‌بر فضای ابری با پیشرفت‌های فناوری باید سازگار می‌شد. درحال‌حاضر، سیلزفورس از بلاک‌چین به‌عنوان پلتفرمی کم‌کُد (پلتفرمی با تعداد کدهای کامپیوتری کم و مبتنی‌بر رابط‌های بصری با منطق ساده) استفاده می‌کند که به سازمان‌ها امکان می‌دهد مجموعه داده‌های تأیید و توزیع‌شده را در شبکه‌های معتبر شرکت‌های همکار و شخص ثالت به‌اشتراک بگذارند. با استفاده از فناوری بلاک‌چین، اسنوفلیک و سِیلزفورس به شرکت‌ها کمک می‌کند تا اپلیکیشن‌ها و روندهای کار و شبکه‌هایی برپایه‌ی بلاک‌چین ایجاد کنند که تجربه‌ی جدیدی برای مشتریان به‌ارمغان می‌آورند. فناوری همواره در حال پیشرفت است و تنها رو به جلو حرکت می‌کند؛ درنتیجه، شرکت‌های مذکور برای ادامه‌ی رقابت باید همچنان از نوآوری‌ها و ایده‌های جدید در اکوسیستم بلاک‌چین آگاه باشند. براساس گزارش مؤسسه‌ی تحلیلی گارتنر، 90 درصد از طرح‌های کنونی پلتفرم بلاک‌چین در سازمان‌ها باید حداکثر در 18 ماه تعویض شوند تا همچنان مناسب باقی بمانند. درک چنین موضوعی بسیار مهم است؛ زیرا جهان به‌دلیل استفاده از اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی و دیجیتالی‌شدن زندگی روزمره، بیش از هر زمان دیگری در حال تولید داده است. اطلاعات جمع‌آوری‌شده از تلفن‌های همراه کاربران و لپ‌تاپ‌ها و ساعت‌ها پیچیده‌تر و خاص‌تر از گذشته است که این نیز کمک می‌کند شرکت‌ها آگاهانه‌تر تصمیم بگیرند و بازدهی و سودآوری را افزایش دهند. حقیقت این است که فناوری در آینده به‌سرعت پیشرفت خواهد کرد و استفاده از فناوری‌های جایگزین بیشتر و بیشتر لازم خواهد بود.

سیاست و بازاریابی

شرکت‌هایی وجود دارند که برای پیشرفت‌های بیشتر در فناوری ازطریق بلاک‌چین و هوش مصنوعی، کارشناسان مستقلی در حوزه‌ی اقتصاد معرفی می‌کنند. عملکرد این افراد در راستای تصمیم‌گیری آسان‌تر شرکت‌ها است. درواقع، کارشناسان یادشده با انجام کار مستقل به نیابت از مشتریان و مدیریت معاملات اقتصادی آن‌ها، تصمیم‌گیری را آسان‌تر می‌کنند. مشتریان نه‌تنها مجموعه‌های باارزش داده را می‌خرند و مبادله می‌کنند؛ بلکه می‌توانند از آن‌ها برای آموزش مدل هوش مصنوعی خودشان بهره ببرند. این مدل‌های پیش‌بینی هوش مصنوعی می‌توانند داده‌های مناسب و مجهول را جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل کنند. شرکت‌ها هنگام خرید و به‌دست‌آوردن داده‌ها می‌توانند به‌طور‌مداوم مدل هوش مصنوعی خودشان را آموزش دهند و بعدها از آن برای پیش‌بینی دقیق‌تر استفاده کنند. امکان استفاده از مدل‌های یادشده در هر صنعتی وجود دارد و به‌دست‌آوردن سود شگرفی که آن‌ها فراهم می‌کنند، بدون استفاده از هوش مصنوعی امکان‌پذیر نیست. بلاک‌چین باعث کسب درآمد از داده‌ها می‌شود
با اینکه درآمدزایی از داده‌ها چندان بی‌سابقه نیست و به‌وضوح افزایش تدریجی درآمدها و گسترش ابداعات در این حوزه را شاهد هستیم، در نوع سنتی آن، تعامل‌پذیری در سطوح پایینی قرار دارد و قیمت‌گذاری داده‌ها با مشکلاتی همراه است و نظارتی روی مالکیت داده‌ها وجود ندارد. راهکار این موانع صرفا پذیرش فناوری بلاک‌چین در سطوح گسترده است. مقاله‌های مرتبط:
مروری بر هدف اصلی تعیین‌شده برای بلاک‌چین، یعنی برچسب‌زنی زمان استفاده از بلاک‌چین برای مقابله با اخبار دروغین و چهار پیش‌بینی دیگر برای سال 2020
با یکی‌شدن بلاک‌چین و هوش مصنوعی، امکان ساخت مدل‌های هوش مصنوعی نه‌تنها برای سازمان‌ها و شرکت‌ها، بلکه برای اشخاص نیز فراهم خواهد شد و حریم خصوصی آن‌ها در معرض خطر نخواهد بود. براساس گزارش شرکت تحلیلی MarketsandMarkets، انتظار می‌رود تا سال 2025، ارزش بازار داده‌ها از 6 میلیارد دلار فراتر رود. این بازار روبه‌رشد در صنایع بی‌شماری در حال گسترش است و سهم بزرگی در رشد و آینده‌ی فناوری خواهد داشت. استفاده از فناوری بلاک‌چین برای باارزش‌کردن داده‌ها در حوزه‌ای غیرمتمرکز، از صنعت بازار داده فراتر خواهد رفت و امنیت و شفافیت را در معاملات به‌ارمغان خواهد آورد و رنجش مشتریان و شرکت‌ها را کاهش خواهد داد. درحالی‌که داده‌ها درحال‌حاضر به‌اندازه‌ی طلا و نفت باارزش هستند، حریم خصوصی نیز کالای دیجیتال جدیدی ارزشمند محسوب می‌شود؛ درنتیجه ممکن است آینده‌ی جهان دیگر روی محصولات لمس‌شدنی استوار نباشد. *** این مقاله حاوی توصیه یا پیشنهاد اقتصادی زومیت نیست. خطر از‌‌دست‌‌دادن سرمایه در هر سرمایه‌گذاری وجود دارد و سرمایه‌گذار باید پس از مطالعه و تحقیق، تصمیم نهایی را خود اتخاذ کند و مسئولیت تبعات آن را بر عهده بگیرد.

http://www.PoliticalMarketing.ir/fa/News/184656/غول‌های-صنعت-داده-باید-از-بلاک‌چین-استفاده-کنند
بستن   چاپ