سیاست و بازاریابی
تولید ایرانی‌ترین خودروی فرانسوی به ایستگاه آخر رسید
چهارشنبه 27 اسفند 1399 - 09:04:01
سیاست و بازاریابی - برخی کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی تخصصی خودرو در فضای مجازی خبر‌هایی مبنی بر قریب الوقوع بودن توقف تولید پژو 405 SLX منتشر کرده اند و به این ترتیب این پرسش مطرح است که آیا قیمت این خودرو با توقف تولید در بازار رو به کاهش خواهد گذاشت؟
برترین‌ها: برخی کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی تخصصی خودرو در فضای مجازی خبر‌هایی مبنی بر قریب الوقوع بودن توقف تولید پژو 405 SLX منتشر کرده اند و به این ترتیب این پرسش مطرح است که آیا قیمت این خودرو با توقف تولید در بازار رو به کاهش خواهد گذاشت؟
پژو 405 SLX (اس ال ایکس) - Peugeot 405 SLX که در سال 1988 عنوان بهترین خودرو سال اروپا را به خود اختصاص داد یکی از پرفروش ترین خودروهای ساخته شده در کشور است که به دلیل برخورداری از مزایایی همچون خدمات پس از فروش آسان و در دسترس، قیمت مناسب، اتاق جادار به عنوان یکی از محبوب ترین و مطرح ترین خودروهای ایرانی شناخته می شود. از آنجایی که از عمر پژو 405 حدود 30 سال می گذرد، طبیعی است که نمیتوان ایمنی و سطح بالای تجهیزات را از آن انتظار داشت.
ابتدای سال جاری بود که مدیران گروه صنعتی ایران خودرو خبر از توقف تولید پژو 405 جی ال ایکس، که به پژو 405 بنزینی هم معروف است، دادند. اما مدل دیگری از این خودرو با موتور TU 5 به نام پژو 405 SLX کماکان به حیات خود در خط تولید ایران خودرو ادامه داد.
حالا برخی کانال‌های تخصصی خودرو خبر از توقف قریب الوقوع تولید پژو 405 SLX در شرکت ایران خودرو می‌دهند. کانال اخبار روز خودرو در این باره نوشته است؛ براساس اطلاعاتی که به دست ما رسیده تولید خودروی پژو 405 SLX نیز به آخر رسیده و فقط به اندازه تولید 200 دستگاه از این محصول قطعات در خط تولید باقی مانده است. تولید این تعداد خودرو نیز در طی اولین هفته کاری پس از تعطیلات نوروزی به به اتمام می‌رسد.
خودروی پژو 405 SLX یکی از خودرو‌های – نسبتا – ارزان و پر طرفدار تولیدی ایران خودرو بود که نسخه به روز شده پژو 405 GLX محسوب می‌گردید و در بازار نیز طرفداران خاص خود را داشت.
به نوشته این کانال ، گروه صنعتی ایران خودرو قصد دارد به زودی خودروی جدیدی را در خط تولید خراسان جایگزین این محصول کند.
واکنش بازار به توقف تولید پژو 405 چه خواهد بود؟
به نظر می‌رسد توقف تولید پژو 405 SLX به دو صورت روی بازار این محصول اثرگذار خواهد بود. اول این که توقف تولید هر خودرو بازار آن خودرو را از رونق دور می‌کند و متقاضیان آن خودرو را کاهش می‌دهد و قیمت چنین خودرو‌هایی در بازار معمولا با کاهش قیمت روبرو می‌شود.
از سوی دیگر، در ایران این اتفاق را شاهد بوده ایم که با توقف تولید یک خودرو در برخی موارد قیمت آن خودرو در بازار افزایش پیدا کرده است چرا که تقاضای آن خودرو کاهش نیافته است. این موضوع را در مورد خودروی پراید هاچ بک شاهد بوده ایم.
البته اخبار حاکی از آن است که ایران خودرو به منظور کنترل بازار، تعداد زیادی از این خودرو تولید و در پارکینگ‌ها نگهداری کرده تا در فروش‌های فوق العاده سال جدید به مشتریان واگذار گردد.
نقاط قوت و معایب پژو 405 SLX
پژو 405 یکی از قدیمی‌ترین خودروهای در حال تولید کشورمان است که همین موضوع را می‌توان یکی از معایب عمدهٔ آن دانست. این خودرویی است که پیشینهٔ آن به سال 1987 یعنی دقیقاً سی سال پیش بازمی‌گردد و هم‌اکنون کاملاً کهنه و از رده خارج شده است؛ اما بااین‌حال 405 و مشتقاتش (!) هنوز روی خطوط تولید ایران‌خودرو قرار داشته و به لطف قیمت نسبتاً پایین و بازار انحصاری، از فروش مناسبی هم برخوردار است.
علاوه بر این، همانند اکثر خودروهای داخلی، 405 نیز کیفیت ساخت بسیار پایینی دارد تا جایی که در ارزیابی‌های شرکت بازرسی کیفیت ایران هیچ‌گاه موفق به کسب بیش از یک ستاره نشده است. در مدل SLX هم پیشرانهٔ TU5 پژو 206 مناسب جثهٔ سنگین 405 نیست و خصوصاً در سربالایی‌ها و هنگام پُر بودن خودرو کاملاً کم آورده و نیاز به دندهٔ معکوس پیدا می‌کند. از دیگر معایب 405 SLX که عمدهٔ خریداران از آن گلایه دارند، کم‌نور بودن چراغ‌های جلو و عدم هماهنگی پیشرانه و گیربکس است.
از سوی دیگر اما استفاده از موتور TU5 در پژو 405 SLX موجب کاهش قابل‌توجه مصرف سوخت نسبت به مدل GLX شده است درحالی‌که مشکلات واشر سر سیلندر موتور XU7 نیز در این موتور کمتر دیده می‌شود. همچنین پیشرانهٔ TU5 برای رانندگی‌های شهری مناسب‌تر بوده و در مسیرهای کفی و بزرگراهی هم مشکل چندانی از بابت کشش ندارد. از موتور که بگذریم، 405 یکی از قدیمی‌ترین و پرتیراژترین خودروهای داخلی است و به همین دلیل قطعات یدکی آن فراوان بوده و به‌راحتی در بازار پیدا می‌شود. قیمت نسبتاً مناسب (با توجه به شرایط بازار خودروی کشور)، فضای داخلی جادار، صندوق بار بزرگ و فروش دست‌دوم راحت هم از دیگر مزایای این شیر سالخورده هستند.
تجهیزات پژو 405 SLX و رقبا
405 ارزان‌ترین پژوی ساخت ایران‌خودرو محسوب می‌شود و بنابراین نباید انتظار تجهیزات بالایی را از آن داشت. به همین دلیل در لیست تجهیزات آن موارد محدودی چون دو ایربگ، فرمان هیدرولیک، آینه‌های جانبی برقی، تهویه مطبوع و ترمز ABS دیده می‌شود درحالی‌که پنجره‌های عقب همچنان دستی بوده و ترمزهای عقب نیز کاسه‌ای هستند. در مدل SLX هم تنها مه‌شکن‌های جلو و چراغ خطر سوم LED به خودرو اضافه شده است.
مشخصات فنی پژو 405 SLX
ویژگی خودروی داخلی
موتور 4 سیلندر خطی 16 سوپاپ حجم موتور 1587 سی‌سی قدرت 108 اسب بخار در دور 5600 گشتاور 142 نیوتن متر در دور 4000 گیربکس دستی 5 سرعته انتقال نیرو دیفرانسیل جلو حجم صندوق بار 470 لیتر وزن خالص 1120 کیلوگرم ابعاد چرخ ها فولادی 14اینچ شتاب صفر تا صد 13.2 حداکثر سرعت 190 کیلومتر بر ساعت امکانات ایمنی
ترمز ضد قفل ABS و EBD، ترمز جلو دیسکی خنک شونده، ترمز عقب کاسه‌ای، کیسه هوای راننده و سرنشین، ایموبیلایزر، قفل مرکزی با ریموت
امکانات رفاهی
شیشه بالابر برقی درهای جلو، کلید بازکن صندوق عقب از داخل اتاق، آینه‌های جانبی برقی، بلندگوهای جلو، سیستم صوتی، تنظیم دستی صندلی‌ها، فرمان هیدرولیک، چراغ‌های مه‌شکن‌ جلو
شایان ذکر است ایران خودرو هنوز واکنش رسمی به اخبار و زمزمه‌های توقف تولید این محصول خود نشان نداده است.

http://www.PoliticalMarketing.ir/fa/News/188690/تولید-ایرانی‌ترین-خودروی-فرانسوی-به-ایستگاه-آخر-رسید
بستن   چاپ