سیاست و بازاریابی - گروه مپنا در تلاش است با همکاری کرمان موتور، وانت پیکاپ تمامبرقی در ایران عرضه کند. این خودرو احتمالا از پلتفرم و بدنه وانت پیکاپ الکتریکی ساخت چین با نام Kawei استفاده خواهد کرد.
مپنا با نام کامل مدیریت پروژههای نیروگاهی ایران شناخته میشود. این مجموعه عظیم شامل چند شرکت و زیرمجموعه مهندسی سال 1371 تأسیس شد و تاکنون، حدود 85 درصد کل ظرفیت نیروگاههای ایران را با قراردادهایی با ارزش تجاری 30 میلیارد یورو احداث کرده است. امروزه، مپنا علاوهبر پروژههای مرتبط با صنعت برق، در نفت، گاز، معدن و ساخت لوکوموتیو برای ترابری ریلی نیز فعال است. بیش از یک سال پیش و در 17 بهمن 1398، تفاهمنامه همکاری «توسعه و تولید خودرو الکتریکی» با هدف طراحی، توسعه، تأمین قطعات و تولید خودرو الکتریکی به امضای عباس علیآبادی و سیدجواد سلیمانی، مدیران عامل گروه مپنا و گروه خودروسازی، سایپا رسید. براساس مفاد تفاهمنامه، قرار بود شرکتهای سایپا و مپنا در زمینه طراحی، نمونهسازی، آزمایش، تجاریسازی و تولید خودروهای جدید با پلتفرم الکتریکی همکاری کنند. مکو، یکی از شرکتهای زیرمجموعه مپنا، تلاش میکند با همکاری کرمان موتور در کشورمان خودرو برقی تولید کند. جدیدترین اطلاعات دریافتی از این پروژه از ساخت وانت پیکاپ الکتریکی براساس خودرویی ساخت چین به نام Kawei خبر میدهد. طبق مفاد قرارداد، شرکت مکو 37 هزار دستگاه باتری پک و تجهیزات پیشرانه شامل موتور، جعبهدنده، درایو و سیستم شارژ را در مدت پنج سال برای تولید خودروهای برقی به شرکت کرمان موتور ارائه میکند. گفتنی است در این مطلب، فقط از تصاویر خودرو اصلی ساخت چین استفاده شده است.
">
">
">
">
شرکت کاوی (Kawei) از خودروسازان کوچک و کمنامونشان چین محسوب میشود که سابقه فعالیتش به سال 1992 بازمیگردد. عمده محصولات این برند شاسیبلند و وانت هستند. براساس اطلاعات موجود، مدل بنزینی و دیزلی Kawei K1 به خارج چین صادر میشود؛ اما نسخه برقی مخصوص بازار داخلی است. وانت کاوی در دو نسخه احتراقی و الکتریکی با کد مدلهای K1 و EV7 در چین تولید میشود. نمای ظاهری Kawei EV7 شباهتی انکارناپذیر به وانتهای فورد دارد. این شباهت البته در دیگر وانت چینی مونتاژ ایران، آمیکو آسنا، هم وجود دارد. پیکاپ دیزلی جک J7 نیز با ظاهری مشابه تویوتا هایلوکس تولید میشود. در بازار چین، کاوی EV7 به موتور برقی با قدرت 45 و 105 کیلووات معادل 60 و 140 اسببخار مجهز است. گشتاور این خودروها 110 و 250 نیوتنمتر و با باتری 67 کیلوواتساعتی شعاع حرکتی 350 کیلومتر با باتری 67 خواهد بود.
">
">
">
">
">
">
">
">
براساس اطلاعات شرکت مکو، محصول نهایی تولید ایران از قدرت 70/120 کیلووات معادل 94/160 اسببخار با گشتاور 350 نیوتنمتر برخوردار خواهد بود که البته برای وانتی اندازهمتوسط کافی بهنظر میرسد. این خودرو به باتری 48/6 کیلوواتساعتی مجهز و شعاع حرکتیاش 300 کیلومتر خواهد بود. همچنین، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتربرساعت آن 11/5 ثانیه طول خواهد کشید و نهایت سرعتش 170 کیلومتربرساعت خواهد بود. شارژ پیکاپ الکتریکی مپنا با برق شهری حدود 8 ساعت زمان میبرد؛ اما شارژهای مخصوص که در آینده عرضه میشوند، 80 درصد ظرفیت باتریها را در 30 دقیقه شارژ خواهند کرد. وزن باتریها بهتنهایی حدود 400 کیلوگرم و وزن خالص کل خودرو 2،230 کیلوگرم است. مپنا ادعا میکند محصول نهایی توان حمل بار 1،000 کیلوگرم را خواهد داشت. در بازار چین، Kawei EV7 با قیمت 260 هزار یوآن (معادل 40 هزار دلار) عرضه میشود که در کشورمان، این قیمت حتی بدون احتساب مالیات و هزینههای اضافی مربوط به خودروهای خارجی، به یکمیلیاد تومان میرسد. البته مدیران مکو امیدوار هستند با استفاده از مشوقهای دولتی و داخلیسازی قطعات اصلی خودرو، قیمت نهایی اولین پیکاپ برقی ایران را به 500 میلیون تومان برسانند.
http://www.PoliticalMarketing.ir/fa/News/191341/هر-آنچه-از-خودرو-برقی-مپنا-یا-وانت-کاوی-Kawei-میدانیم