سیاست و بازاریابی - کنکورد اولین هواپیمای مسافربری بود که با سرعت دو هزار کیلومتر در ساعت، مسافران را از اروپا به آمریکا میرساند. با پرنده افسانهای مورد علاقه ثروتمندان، گرچه سالهاست دیگر پرواز نمیکند، آشنا شوید.
دویچهوله فارسی: کنکورد اولین هواپیمای مسافربری بود که با سرعت دو هزار کیلومتر در ساعت، مسافران را از اروپا به آمریکا میرساند. با پرنده افسانهای مورد علاقه ثروتمندان، گرچه سالهاست دیگر پرواز نمیکند، در این گزارش تصویری آشنا شوید:
ظرافت، قدرت و سرعت
هواپیمای مسافربری کنکورد، بخاطر فرم زیبای "دلتا" گونه بالهایش، دماغه هیدرولیکی و متحرک و ظرافت در طراحی بسرعت نظرها را به خود جلب کرد. این هواپیما توانایی پرواز با سرعت 2 هزار کیلومتر در ساعت (ماخ2) را داشت.
پرنده افسانهای، اما غیر اقتصادی
سفر با هواپیمای مافوق صوت کنکورد نمایشی از پیشرفت تکنیک و امکانات بشر و دریچهای بسوی آینده بود. با این حال این هواپیمای افسانهای با مصرف 25 هزار و 600 لیتر سوخت در ساعت و حمل تنها 128 مسافر بشدت غیر اقتصادی بود. قرار بود 1370 فروند کنکورد ساخته شود، در نهایت، اما تنها 20 فروند ساخته شد.
سه ساعت و نیم از پاریس به نیویورک
پرواز آزمایشی کنکورد تنها به مدت 29 دقیقه در روز دوم ماه مارس سال 1969 صورت گرفت. خلبان این هواپیما آندره تورکت فرانسوی (عکس) بود. هشت سال بعد، ایر فرانس و بریتیش ایرویز پرواز به نیویورک را آغاز کردند. مدت این پرواز کمتر از نصف مدت پرواز با هواپیماهای معمولی بود.
هواپیمایی برای مسافران لاکچری
کسی که با هواپیمای کنکورد مسافرت میکرد، از این شانس برخوردار بود که شاید در کنار سیندی کرافورد (سمت چپ) ستاره جهان مد، آندره آغاسی (نفر وسط) ستاره جهان تنیس و کلاودیا شیفر، زیبا روی جهان مد بنشیند. بلیط این هواپیما البته آنقدر گران بود که هر کسی از عهده خریدش برنمیآمد.
کابین خلبان
کابین خلبان در هواپیمای کنکورد با صدها دکمه و عقربه و چراغ شاهکاری از پیشرفت صنعت هوانوردی را به نمایش میگذاشت. (عکسی از درون کابین هواپیمای کنکورد در موزه نیویورک)
جای تنگ
با نگاهی به درون هواپیمای کنکورد (سال 1968) مشخص میشود که جای مسافران چقدر تنگ بوده است. البته در زمان کوتاه سفر پاریس به نیویورک و در مقایسه با سایر امکانات سفر مشکل بزرگی به حساب نمیآمد.
روسها جلو زدند
بریتانیا در سال 1954 ساعت هواپیمای مسافربری مافوق صوت را آغاز کرد. فرانسه، آمریکا و روسیه نیز در این راه گام برداشتند. روسیه، اما بسرعت در این رقابت جلو افتاد و در روز 31 دسامبر سال 1968 توپولف 144 را که بسیار شبیه کنکورد است به پرواز درآورد. سه ماه بعد کنکورد که محصول مشترک فرانسه و بریتانیا بود پرواز کرد. پرواز مسافران با توپولف 144، اما در اواخر سال 1977 صورت گرفت.
ژوئن سال دو هزار: فاجعه
به هنگام استارت یک هواپیمای کنکورد در پاریس، لاستیک آن با قطعه فلزی یک هواپیمای دیگر که از آن جدا شده بود و در روی باند پرواز افتاده بود برخورد کرد و باعث آتشگرفتن هواپیما و سقوط آن شد.
سقوط کنکورد، آغاز یک پایان
آتش گرفتن هواپیما در روی باند فرودگاه شارل دوگل پاریس و سقوط آن بر روی یک هتل در حاشیه فرودگاه منجر به کشته شدن 109 مسافر و 4 کارمند هتل شد. سقوط هواپیما، غیر اقتصادی بودن پرواز با کنکورد و بحران پرواز با خطوط هوایی که ناشی از حملات تروریستی یازده سپتامبر سال 2001 بود باعث شد تا در سال 2003 پایان پرواز با کنکورد رقم بخورد.
ناسا و آغازی دوباره
پانزده سال بعد از آخرین پرواز کنکورد با سرعت مافوق صوت، اداره ملی هوا- فضای آمریکا (ناسا) به کمپانی لاکهید مارتین ماموریت ساخت هواپیمای مافوق صوت مسافربری جدیدی را داد. قرار است هواپیمای جدید هنگام شکستن دیوار صوتی صدای کمتری ایجاد کند.
رونمایی از اولین نمونه در سال 2021
از اولین نمونه هواپیمای مسافربری مافوق صوت قرار است تا پایان سال 2021 رونمایی شود. این هواپیما میتواند در ارتفاع 16 کیلومتری با سرعت یک هزار و 500 کیلومتر در ساعت پرواز کند. کمپانی لاکهید مارتین برای ساخت این هواپیما 247 میلیون دلار دریافت کرده است. از سال 2022 ناسا پروازهای آزمایشی و جمعآوری اطلاعات را آغاز میکند.
http://www.PoliticalMarketing.ir/fa/News/192247/هواپیمای-کنکورد؛-سفر-با-سرعت-مافوق-صوت