اطلسِ سایپا وارد خط تولید شد
جمعه 10 اردیبهشت 1400 - 7:13:21 AM
|
|
سیاست و بازاریابی - تصاویر ارسالی نشان میدهد که تولید اولیه و آزمایشی سایپا اطلس در کارخانه تهران آغاز شده و قرار است تا نمونههای اولیه به مرکز تحقیقات این شرکت ارسال شوند. اسب بخار: تصاویر ارسالی نشان میدهد که تولید اولیه و آزمایشی سایپا اطلس در کارخانه تهران آغاز شده و قرار است تا نمونههای اولیه به مرکز تحقیقات این شرکت ارسال شوند. با توجه به اینکه هنوز برخی از اجزای اطلس به تولید انبوه و رسمی نرسیده و از سویی معرفی عمومی برای این هاچ بک کراس خانواده X200 سایپا برگزار نشده است، بعضی از قطعات مانند تریم داخلی، چراغ ها، سپرها و… بر روی اطلسهای تولیدی نصب نمیشوند. در اصل دلیل تولید این خودروها، آماده سازی اطلس برای انجام برخی تستهای تطبیق است و با توجه به سابقه فعالیت خودروسازان در پروژههای جدید، نمیتوان این محصولات را معیار نهایی خودروهای هاچ بک کراس اطلس دانست. اما آن چه که مشخص است، اطلس عضو جدید خانواده X200 خواهد بود و در بحث نمای ظاهری و اجزای جانبی خودرو، شباهت بسیاری به محصولاتی، چون کوییک، ساینا، تیبا و تیبا 2 دارد. برخی کارشناسان سایپا اطلس را نمونهای فیس لیفت و ارتقا یافته از کوییک میدانند. با توجه به تصاویر بخش عقب خودرو میتوان شباهتی را میان خطوط طراحی جدید سایپا و رنو مشاهده کرد. مشخصات فنی سایپا اطلس چگونه است؟ سایپا اطلس در نسخه پایه (اطلس S) به پیشرانه 1497 سی سی تنفس طبیعی مجهز است و در ساختار این پیشرانه 4 سیلندر و 8 سوپاپ دیده میشود. این پیشرانه که M15GSI نام دارد، نسخه جدید و ارتقا یافته پیشرانه کوییک، ساینا و تیبا است و برخی ویژگیهای جدید در آن دیده میشود. خروجی دود موتور M15GSI نسبت به M15 متفاوت است و از نوع استیل (هدرز) به حساب میآید. همچنین سر سیلندر این پیشرانه ارتقا یافته متفاوت از نمونه پایه بوده و پاشش سوخت و جرقه زنی هم در M15GSI تغییراتی را داشته است. رینگهای پیشرانه جدید سایپا هم نسبت به M15 معمولی تقویت شده و میتواند عملکرد بهتری را در طولانی مدت از خود نشان دهد. از دیگر تغییرات اعمال شده برای پیشرانه M15GSI، استفاده از دریچه گاز برقی به صورت استاندارد است. اما یکی از اصلیترین تغییرات قابل مشاهده در موتور M15GSI سایپا و مگا موتور، تجهیز این پیشرانه به سامانه VVT یا همان زمان بندی متغییر سوپاپهای سوخت است. همچنین در موتور M15GSI از بالانسر بهبود یافتهای نسبت به M15 معمولی استفاده شده است. موتور M15GSI میتواند تا 135 نیوتن متر گشتاور را با قدرت 88٫44 تا 89٫72 اسب بخار تولید کند. البته به گفته مهندسان مگا موتور و سایپا، فعلا این ویژگیها مربوط به نسخههای اولیه پیشرانه M15GSI است و میتوان در نسخه تجاری با توجه به نوع خودرو، قدرتی در بازه 89 تا 94 اسب بخار را با گشتاور 135 تا 138 نیوتن متر از این پیشرانه دریافت کرد. توان خروجی پیشرانه M15GSI گروه خودروسازی سایپا شباهت زیادی را در بحث توان نامی و نوع عملکرد با پیشرانه N4 کمپانی فیات دارد. موتور سری N4 فیات 1332 سی سی حجم دارد و با توجه به نوع فناوریهای موجود در آن، به عنوان یک پیشرانه 4 سیلندر و 8 سوپاپ 95 الی 108 اسب بخار را با گشتاور 134 الی 138 نیوتن متر تولید میکند. استاندارد آلایندگی این پیشرانه که بر روی سایپا اطلس S نصب میشود، از نوع یورو 5 بوده و تطبیق لازم را با استانداردهای جاری کشور دارد. آن طور که گفته میشود، در نسخههای کاملتر و قویتر سایپا اطلس از پیشرانههایی با قدرت 105 تا 117 اسب بخار استفاده خواهد شد و ساختار 16 سوپاپ هم به پیشرانه این خودرو اضافه میشود. امکانات سایپا اطلس چگونه است؟ با توجه به سیاستهای سایپا، محصولات این خودروساز در تیپهای فنی و آپشنی مختلف به بازار عرضه میشوند و بدیهی است که اطلس در جایگاه یک محصول جدید، با تیپهای S، G و… به خط تولید سایپا بپیوندد.همچنین این احتمال وجود دارد که مانند فرایند عرضه شاهین، سایپا در گام نخست نمونه فول دندهای اطلس را تولید کند و سپس نسخههای سادهتر و یا اتوماتیک را به بازار بفرستند. برخی منابع آگاه میگویند که امکانات سایپا اطلس در نسخه فول دندهای عبارت است از: دو کیسه هوا SRS فرمان کمکی برقی تهویه اتوماتیک نمایشگر لمسی رهیاب ماهوارهای اتصال هوشمند خودرو استارت دکمهای کروز کنترل محدود کننده سرعت دوربین و سنسور پارک عقب سنسور نور رینگ آلومینیومی تریم داخلی چرم و پارچه صندلیهای ایزوفیکس چراغ روشنایی روز سامانه ورود بدون کلید سامانه راهنما و تعویض دنده GSI سنسور باد لاستیک شیشهها و آینههای برقی ترمز ABS – EBD – BAS سامانه BCM قیمت اطلس چقدر است؟ باید توجه داشت که تمام این اطلاعات از منابع غیر رسمی در اختیار رسانهها قرار گرفته و برای همین نمیتوان تا زمان رونمایی، اطلاعات دقیقی را مورد سایپا اطلس به مخاطبان اعلام کرد. همچنین بحث قیمت اطلس هم در راستای این موضوع بوده و معلوم نیست که چه بهایی برای اطلس S و اطلس G در نظر گرفته میشود. اما پیش بینیها بر این است که قیمت سایپا اطلس در نسخه پایه تا 15 درصد فراتر از کوییک S باشد.
http://www.PoliticalMarketing.ir/fa/News/195121/اطلسِ-سایپا-وارد-خط-تولید-شد
|