سیاست و بازاریابی
ساخت یک کیلومتر خط مترو و خرید یک رام قطار چقدر آب می‌خورد؟
يکشنبه 12 ارديبهشت 1400 - 13:29:42
سیاست و بازاریابی - شهر: در 10 سال گذشته، هزینه ساخت یک کیلومتر مسیر مترو و خرید هر دستگاه واگن به دلار تغییری نکرده اما تا دلتان بخواهد ارزش ریالی آن بالا و پایین رفته است. هزینه ساخت یک کیلومتر خط مترو از سال 1389 تا 1399، حدود 19 برابر و هزینه خرید یک رام قطار مترو در همین مدت مشابه 21 برابر شده است.

به گزارش شهر ، مهمترین عنصر برای هر فعالیت عمرانی و ساخت هر بنا، تونل، زیرگذر، روگذر و ... منابع مالی است. مادامی که منابع مالی برای ساخت یک ایستگاه یا یک کیلومتر مسیر مترو، تأمین نشود، کار حتی یک درصد هم پیشرفت فیزیکی نخواهد داشت چه بسا مطالعات و طراحی آن به پایان رسیده باشد.
قیمت ساخت هر کیلومتر مسیر مترو با احتساب یک ایستگاه، دو نیم تونل، سامانه تهویه بین تونلی، پایانه هر خط به همراه سه پست برق، تجهیزات و یک رام قطار برابر با 50 میلیون دلار است. همچنین قیمت هر دستگاه واگن یک میلیون یورو است که هر رام قطار مترو شامل هفت دستگاه واگن می‌شود. بنابراین هر رام قطار هفت واگن‌دار ارزشی به مبلغ هفت میلیون یورو دارد.
اگر به 10 سال پیش یعنی سال 1389 برگردیم، طبق آمار بانک مرکزی، قیمت متوسط یک دلار رسمی برابر با 1036 تومان بوده است. بنابراین می‌توان اینگونه اعلام کرد که در سال 1389 قیمت ساخت یک کیلومتر مسیر مترو به همراه موارد ذکر شده، برابر با 51 میلیارد و 800 میلیون تومان بوده است. سال 1396، قیمت یک دلار رسمی برابر با 4045 تومان و قیمت ساخت یک کیلومتر مسیر مترو برابر با 202 میلیارد و 250 میلیون تومان بوده است.
سال 1397، قیمت دلار جهشی حدود دو نیم برابر دارد. یعنی قیمت متوسط یک دلار رسمی برابر با 10783 تومان و قیمت ساخت یک کیلومتر مسیر مترو به ناگهان برابر با 539 میلیارد و 150 میلیون تومان می‌شود. به بیانی دیگر پس از گذشت شش ماه از سر کارآمدن مدیریت شهری پنجم، 336 میلیارد و 900 میلیون تومان به هزینه ساخت یک کیلومتر مسیر مترو نسبت به سال گذشته افزوده می‌شود. 
اما سال 1399 که نه 6 ماه و سه ماه بلکه روزانه قیمت دلار به ریال، تغییرات فاحشی را به خود می‌بیند. فروردین سال گذشته دلار با قیمت 15900 تومان آغاز شد و در پایان فصل بهار به رقم 17750 تومان و در پایان فصل تابستان به 26450 تومان رسید.
اما این افزایش قیمت دلار به کانال 26 هزارتومان ختم نمی‌شود، بلکه دلار تا کانال 30 هزار تومان تا مهر ماه پیش رفت. اگر قیمت متوسط یک دلار رسمی در هفت ماهه سال گذشته برابر با 20 هزار تومان درنظرگرفته شود، قیمت ساخت یک کیلومتر مسیر مترو برابر با هزار میلیارد تومان می‌شود.

سیاست و بازاریابی


افزایش قیمت یک رام قطار از 8 میلیارد به 168 میلیارد تومان
هزینه هر واگن یک طبقه مترو برابر با یک میلیون یورو است. البته میان قیمت واگن فولادی و آلومینیومی تفاوت‌هایی وجود دارد اما به طور متوسط یک میلیون یورو گفته می‌شود. اگر قرار باشد که هزینه‌ها را براساس دلار و سپس به تومان تبدیل کرد، نخست باید گفت که یک میلیون یورو به صورت تقریبی برابر با یک میلیون و 200 هزار دلار است. باتوجه به اینکه هر رام قطار متشکل از هفت واگن است، قیمت هر رام قطار برابر با 8 میلیون و 400 هزار دلار می‌شود.
قیمت متوسط یک دلار در سال 1389 برابر با 1036 تومان و هزینه خرید یک رام قطار 8 میلیون و 400 هزار دلار بوده است. بنابراین قیمت یک رام قطار در سال 1389 برابر با 8 میلیارد و 702 میلیون تومان بوده است. قیمت متوسط ارز در سال 1397 نسبت به سال 1396 بیش از دو برابر می‌شود. اگر قیمت متوسط دلار در سال 1397 برابر با 10783 هزار تومان درنظر گرفته شود، قیمت یک رام قطار برابر با 90 میلیارد و 577 میلیون تومان بوده است.
قیمت متوسط یک دلار در سال 1398 برابر با 12918 تومان و هزینه خرید یک رام قطار 108 میلیارد و 511 میلیون تومان بوده است. اگر قرار باشد که متوسط قیمت دلار در هفت ماهه سال گذشته 20 هزار تومان درنظر گرفته شود، هزینه خرید یک رام قطار برابر با 168 میلیارد تومان می‌شود. به بیانی دیگر شهرداری تهران در سال 1389 می‌توانست با هزینه خرید یک رام قطار در سال 1399، حدود 21 رام قطار (147 دستگاه واگن) به ناوگان مترو تهران اضافه کند.

http://www.PoliticalMarketing.ir/fa/News/195388/ساخت-یک-کیلومتر-خط-مترو-و-خرید-یک-رام-قطار-چقدر-آب-می‌خورد؟
بستن   چاپ