سیاست و بازاریابی
وقتی یک پیکان ایرانی با قیمت نجومی فروش رفت
شنبه 8 خرداد 1400 - 10:05:29 AM
سیاست و بازاریابی - در یک حراجی در شهر بخارست رومانی، یک دستگاه خودرو پیکان که محمدرضا پهلوی، در سال 1974 میلادی (1353 خورشیدی) به نیکلای چائوشسکو، دیکتاتور سابق رومانی هدیه داده بود به قیمت 95 هزار یورو به فروش رفت.
برترین‌ها: در یک حراجی در شهر بخارست رومانی، یک دستگاه خودرو پیکان که محمدرضا پهلوی، در سال 1974 میلادی (1353 خورشیدی) به نیکلای چائوشسکو، دیکتاتور سابق رومانی هدیه داده بود به قیمت 95 هزار یورو به فروش رفت.
خریدار این خودرو یک مجموعه‌دار اهل رومانی است که در رقابت با حدود صد خریدار ایرانی، این خودرو تاریخی را به 24 برابر قیمت پایه آن خریداری کرد.
رویترز پیشتر به نقل از صاحب این حراجی از تعداد زیاد درخواست کنندگان ایرانی برای شرکت در این حراج خبر داده بود.
ساخت این مدل پیکان هیلمن هانتر لیموزین از سال 1346 در کارخانه ایران ناسیونال آغاز شد و به نمادی از صنعت ایران تبدیل شد.
ایران ناسیونال یا همان ایران خودرو که مادر پیکان در 40 سال اخیر بوده روز 12 مهرماه 1341 با سرمایه‌ای در حدود 10 میلیون تومان و با هدف مونتاژ و تولید انواع خودرو وتوسط آقایان حاج علی اکبر خیامی، محمود خیامی، احمد خیامی، خانم مرضیه خیامی و خانم زهرا سیدی رشتی در خیابان اکباتان تهران تأسیس شد و از 28 اسفندماه 1342 با تولید اتوبوس شروع به کار کرد.
اینک با گذشت بیش از 40 سال از زمان تأسیس آن همچنان در زمینه‌ی طراحی و تولید خودرو‌های سواری، اتوبوس و مینی بوس به عنوان بزرگترین تولید کننده‌ی خودرو در کشور، در راستای تأمین نیاز‌های جامعه، ورود به بازار‌های جهانی، تعمیق ساخت داخل کردن قطعات و در نهایت تحقق اهداف ایران به فعالیت خود ادامه می‌دهد.
دستاورد‌های خیامی‌ها تنها منوط به صنعت خودرو نمی‌شود، احمد و محمود خیامی کارآفرینان به حق در صنعت و اقتصاد کشور هستند. هر چند که محمود خیامی از ابتدا آرزوی توسعه بیشتر صنعت خودروی ایران را داشت و به سمت پژو برای جایگزینی محصولی به جای پیکان پیش رفت. اما در چهار دهه گذشته، میراث پیکان به عنوان نخستین خودرو ملی محبوب باید از سوی ایران خودرو حفظ می‌شد. رویکردی که خیامی‌ها برای توسعه صنعت خودرو در پیش داشتند، اگر با همان سیاست تداوم می‌یافت شاید اکنون صنعت خودرو ایران در دنیا جایگاه دیگری داشت. خودروسازان مشهور دنیا، محصولاتی را دارند که دهه‌هاست با تغییر طراحی و به روزرسانی روی خط تولید همچنان قرار دارد. اما پیکان به در نبود پلت فرم جدید برای خود، به تاریخ پیوست.
قیمت پایه این حراجی 4 هزار یورو بود و صاحب حراجی پیش‌بینی کرده بود که قیمت تا 10 هزار یورو بالا برود.
محمدرضا پهلوی، پیکان هیلمن هانتر را به مناسبت انتخاب آقای چائوشسکو به سمت رئیس جمهوری به او هدیه داده بود.
آلینا پانیکو، از حراج آرتمارک در بخارست رومانی گفته است: "خریدار اهل رومانی با اختلاف پنج هزار یورو توانست از یک خریدار ایرانی پیشی بگیرد و خودرو را از آن خود کند. "
او پیشتر به رویترز گفته بود که استقبال از این خودرو زیاد بوده و افزوده بود: "مجموعه دارانی از رومانی هم هستند، اما اکثر خریداران ایرانی هستند که می‌خواهند یک نماد ملی را از دهه 1970 به خانه بازگردانند. "
حداکثر سرعت ماشین مورد نظر 145 کیلومتر در ساعت است و دارای یک موتور 1.5 لیتری، چهار سیلندری است که 45 اسب بخار قدرت دارد.
هیلمن که در اصل در نزدیکی شهر کاونتری انگلیس واقع شده بود، یکی از قدیمی‌ترین و پرکارترین برند‌های اتومبیل بریتانیا بود و این مدل تا سال 1976 توسط کرایسلر مالک وقت استفاده می‌شد.
پس از تلاش‌های ناموفق برای ساخت مدل‌های فیات، شرکت ایران ناسیونال اولین پیکان خود را تحت لیسانس هیلمن در سال 1967 تولید کرد.
محمد رضا پهلوی، شاه سابق ایران در سال 1966 با دیدار از رومانی، دوران ارتباطات تجاری، دیپلماتیک و دوستی با نیکلای چائوشسکو را آغاز کرد.
نیکولای چائوشِسکو سیاست‌مدار کمونیست رومانیایی بود. او دبیرکل حزب کمونیست رومانی و رییس جمهور کشور جمهوری سوسیالیستی رومانی از سال 1965 تا هنگام مرگ بود. او دومین و واپسین رئیس دولت و فرمانروای کمونیست رومانی به‌شمار می‌رود.
رهبر رومانی سال پیش از آن به قدرت رسیده بود و حال ایجاد یکی از سرکوبگرترین حکومت‌ها در اروپای شرقی در دوران جنگ سرد بود.
چائوشسکو برای مدت‌ها رهبر "میانه‌رو" و رومانی کشوری نسبتا آزادتر در میان رهبران کشور‌های کمونیستی به شمار می‌رفت و حتی بریتانیا یکی از نشان‌های مهم دولتی را به او اعطا کرد. این نشان یک روز پیش از سرنگونی چائوشسکو از او پس گرفته شد.
در سال 1989، همزمان با فروپاشی کمونیسم، آقای چائوشسکو به همراه همسرش النا از تظاهرات مردمی در پایتخت گریختند، اما به سرعت دستگیر و به جوخه اعدام سپرده شدند.
هواپیمایی هم که آقای چائوشسکو در سفر‌های رسمی خود بین سال‌های 1986 تا 1989 استفاده می‌کرد، به حراج گذاشته شده است. قیمت پایه این هواپیما 25 هزار یورو اعلام شده، اما برگزار کنندگان این حراج گفته‌اند که علاقه کمتری به خرید این هواپیما نشان داده شده است.

http://www.PoliticalMarketing.ir/fa/News/200299/وقتی-یک-پیکان-ایرانی-با-قیمت-نجومی-فروش-رفت
بستن   چاپ