سیاست و بازاریابی
بررسی ارزان ترین خودروهای دنده اتوماتیک بازار ایران
پنجشنبه 20 خرداد 1400 - 00:13:54
زومیت
سیاست و بازاریابی - در این مطلب، تعدادی از خودروهای پرفروش بازار ایران را بررسی کرده‌ایم که همراه جعبه‌دنده خودکار عرضه می‌شوند. فهرست پیشنهادی مدل‌های متنوع با کلاس قیمتی کمتر از یک میلیاد تومان را شامل می‌شود.

تعویض دنده اتوماتیک یکی از امکانات فنی مهم‌ و محبوب‌ در خودروهای امروزی است. این سیستم انواع مختلفی دارد؛ اما با یک هدف کلی برای آسودگی راننده از فرایند تعویض دنده در موقعیت‌های مختلف رانندگی عرضه می‌شود. امروزه، تقاضا برای خودروهای دنده خودکار آن‌چنان زیاد است که بسیاری از سازندگان مشهور دنیا تولید جعبه‌دنده‌های دستی را متوقف کرده‌اند. در ایران برخلاف روند کلی در بازار جهانی، عرضه خودروهای دنده‌دستی با تیراژ بسیار بیشتر از مدل‌های خودکار ادامه دارد. حتی در نمونه‌های ارزان‌قیمت چینی که به جعبه‌دنده CVT مجهز هستند، هزینه ساخت از جعبه‌دنده دستی ساده مشابه مدل‌های ایرانی بیشتر است. علاوه‌بر‌این، فناوری ساخت انواع جعبه‌دنده‌های خودکار CVT یا چند‌سرعته برای خودروسازان ایرانی حالتی بسیار ابتدایی و پرخرج دارد؛ درحالی‌که مدل دستی با هزینه کمتر از چند دهه قبل تولید می‌شود. همچنین، نباید فراموش کنیم که ایران‌خودرو و سایپا، غول‌های خودروسازی کشورمان، برنامه جامع و سریع برای پیشرفت فنی و توسعه محصولات با امکانات روز دنیا را دنبال نمی‌کنند.

سیاست و بازاریابی

باتوجه‌به مشابهت فنی ساینا و کوییک، تفاوت خاصی بین مدل دنده اتوماتیک این خودروها دیده نمی‌شود. در بازار آزاد، کوییک و ساینا خودکار حدود 180 میلیون تومان قیمت دارند و ارزان‌ترین خودروهای ایران هستند که نیاز به تعویض دنده دستی را رفع می‌کنند.

سیاست و بازاریابی

تولید پژو 206 اتوماتیک به نام تیپ 6 حدود دَه سال پیش آغاز شد؛ اما تا امروز ادامه پیدا نکرد. نمونه‌های صفرکیلومتر این محصول کم‌یاب هستند؛ اما به‌دلیل بهره‌گیری از پیشرانه 1٫6 لیتری برای خودرویی با وزن خالص 1،100 کیلوگرم و میانگین مصرف سوخت 7 تا 8 لیتر در صد کیلومتر، بیش از 200 میلیون تومان قیمت دارند.

سیاست و بازاریابی

هزینه خرید پارس اتوماتیک در‌مقایسه‌با 207 اتوماتیک کمتر است؛ اما این خودرو نیز به تعداد محدود تولید شده و نسبتا گران است. پژو پارس اتوماتیک به قیمت 300 تا 330 میلیون تومان در بازار آزاد فروخته می‌شود؛ درحالی‌که مدل دنده دستی‌اش با پیشرانه TU5، حدود 250 مییون تومان قیمت دارد.

سیاست و بازاریابی

در سال‌های اخیر، واردات خودروهای چینی به ایران محدود شده است. با توقف مونتاژ انواع برلیانس به‌دست سایپا، حالا ام‌وی‌ام 315 مدیران‌خودرو ارزان‌ترین مدل دنده اتوماتیک ساخت چین در بازار کشور محسوب می‌شود. هم‌اکنون، مدیران‌خودرو این محصول را با قیمت 422 میلیون تومان و موعد تحویل 30 روزه به‌صورت شرایط نقد و اقساط پیش‌فروش می‌کند.

سیاست و بازاریابی

کوچک‌ترین کراس‌اور بازار ایران که هنوز روی خط مونتاژ باقی مانده، ام‌وی‌ام X22 است. این محصول با نسخه‌های مختلف مجهز به جعبه‌دنده دستی نیز تولید شد؛ اما از سال 1399 به‌بعد، فقط با مدل اسپرت لاکچری و جعبه‌دنده اتوماتیک عرضه می‌شود. مدیران خودرو این محصول را با قیمت 498 میلیون تومان پیش‌فروش می‌کند.

سیاست و بازاریابی

کراس‌اور اندازه کوچک جک با نام S3 در ایران عرضه می‌شود. این محصولِ مونتاژ کرمان‌موتور فقط با جعبه‌دنده اتوماتیک CVT در بازار ایران حضور دارد و به پیشرانه 1٫6 لیتر تنفس‌طبیعی مجهز است. این خودرو 107 اسب‌بخار قدرت و 155 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر‌بر‌ساعت جک S3 تقریبا 14 ثانیه و میانگین مصرف سوختش 7 لیتر در صد کیلومتر است.

سیاست و بازاریابی

در سال 1400، مدیران‌خودرو دو مدل X33 مونتاژ می‌کند. نسخه ارزان‌تر مشابه سال‌های قبل به جعبه‌دنده CVT مجهز است؛ اما مدل جدید با جلوپنجره و ظاهر متفاوت، از جعبه‌دنده اتوماتیک پنج‌سرعته به‌همراه سیستم مدیریت تعادل اضطراری و تقسیم ترمز (ESP) بهره می‌برد. قیمت مصوب مدیران‌خودرو برای تحویل 30 روزه این خودروها، به‌ترتیب 564 و 600 میلیون تومان اعلام شده است.

سیاست و بازاریابی

آریزو 5 یکی از معدود خودروهای سدان چینی موجود در ایران است که ازنظر فنی، کیفیت راضی‌کننده‌ای دارد. این محصول با پیشرانه 1٫5 لیتر توربوشارژ، 147 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند. جعبه‌دنده CVT آریزو 5 را در 10 ثانیه به سرعت صد کیلومتربرساعت می‌رساند تا یکی از خودروهای چینی پرشتاب‌ِ بازار ایران باشد. ناگفته نماند میانگین مصرف سوخت این خودرو 8 لیتر در صد کیلومتر است.

سیاست و بازاریابی

اولین نمونه‌های وارداتی جک S5 به پیشرانه تنفس‌طبیعی و جعبه‌دنده دستی مجهز بود؛ اما خیلی زود مدل توربوشارژ با جعبه‌دنده اتوماتیک به تنها گزینه خریدنی در ایران تبدیل شد. این محصول به‌دلیل بهره‌گیری از قدرت مناسب و شتاب‌گیری رضایت‌بخش و ابعاد مشابه کراس‌اورهای کره‌ای، فروش زیادی در بازار کشورمان تجربه کرده است.

سیاست و بازاریابی

گران‌ترین محصول مدیران خودرو در بازار ایران لوکس‌ترین کراس‌اور چینی کشورمان محسوب می‌شود. شرکت عرضه‌کننده چری تیگو 7 را 992 میلیون تومان قیمت‌گذاری کرده است. این محصول با پیشرانه 1٫5 لیتری توربوشارژ، 147 اسب‌بخار قدرت و 210 نیوتن‌متر گشتاور فراهم می‌کند. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتربرساعت تیگو 7 حدود 11 ثانیه و میانگین مصرف سوختش 7 لیتر در صد کیلومتر است.

سیاست و بازاریابی


http://www.PoliticalMarketing.ir/fa/News/201636/بررسی-ارزان-ترین-خودروهای-دنده-اتوماتیک-بازار-ایران
بستن   چاپ