سیاست و بازاریابی
آمازون کالاهای فروخته نشده خود را نابود می‌کند!
جمعه 4 تير 1400 - 06:22:43
آخرین خبر فناوری
سیاست و بازاریابی - گجت نیوز / گزارش شبکه itv درباره سرنوشت کالاهای فروخته نشده آمازون – Amazon سبب حیرت شما خواهد شود. این گزارش حتی واکنش نخست وزیر بریتانیا را نیز در پی داشته است.
یکی از انبارهای بزرگ آمازون بریتانیا در شهر دانفرملین اسکاتلند قرار دارد. شبکه تلویزیونی itv توانسته وارد این مرکز شود تا گزارش جامعی از گزارش جامعی از فعالیت‌های آمازون در این مکان تهیه کند و ببیند که چه بر سر اقلام فروش نرفته در آمازون می‌آید. اطلاعات منتشر شده این گزارش سبب حیرت بسیاری از افراد شده است.
گزارشگر این شبکه تلویزیونی متوجه میلیون‌ها قلم کالای مختلف شده است که برچسب «معدوم شود» روی آن‌ها خورده بود.
یکی از کارمندان پیشین آمازون که نخواسته نامش فاش شود، گفت که هر روز تعداد زیادی از محصولات جدید از جمله هدفون‌های رده بالا، کتاب، جواهرات، لپ‌تاپ و حتی گاهی اوقات مک بوک و آیپدهای فروخته نشده جمع آوری می‌شوند تا در نهایت نابود شوند.
ظاهراً Amazon از کارمندانش می‌خواهد که هر هفته حدود 130 هزار محصول مختلف را معدوم کنند، البته این عدد فقط مربوط به یکی از مراکز آمازون است. کافی است این عدد را ابتدا ضرب در 175 مرکز آمازون و سپس 52 هفته بکنید تا متوجه شوید که سالیانه بیش از یک میلیارد محصول از انبارهای آمازون خارج می‌شوند تا به انبوه زباله‌های جهان اضافه شوند.

سیاست و بازاریابی

کارمند پیشین آمازون همچنین گفت که وقتی برای اولین بار متوجه شد که باید خیلی از اقلام فروخته نشده را معدوم کند، بسیار تعجب کرده است. زیرا؛ دلیل این کار را درک نمی‌کرد. وی همچنین ادامه داد: «چند روز پیش 20 کارتون که هزاران ماسک کووید را در خود جای داده بودند، نابود شدند. این در حالی بود که نیمی از این ماسک‌ها از بسته‌بندی خود خارج نشده بودند و بقیه نیز اگرچه مرجوعی بودند، اما هنوز شرایط ظاهری خوبی داشتند.»
ظاهراً در یکی از رایانه‌های این مرکز سندی باز بوده که نشان می‌داد از اواسط فروردین تا اوایل اردیبهشت ماه 27213 قلم کالا اهدا شده‌اند. اما نکته منفی اینجاست که آمازون در همین بازه زمانی تعداد 124332 قلم کالا را (بیش از 4 برابر میزان اهدا شده) نابود کرده است.
ظاهراً تنها دلیل توجیه کننده این کار عجیب مسائل اقتصادی است. فروشندگان برای انبار کردن محصولات خود در مراکز آمازون باید هزینه‌ای را پرداخت کنند و وقتی کالایی برای مدت زیادی فروش نرود بهتر است نابود شود تا اینکه فروشنده مجدداً آن را تحویل بگیرد (البته نمی‌توانند آن‌ها را به افراد نیازمند اهدا کنند).

سیاست و بازاریابی

چندی پیش کامیونی مشاهده شد که هزاران کالای مختلف را با برچسب «محصولات الکتریکی که باید نابود شوند» در خود جای داده بود. این کامیون مسیری یک ساعته را طی کرد تا به یکی از مراکز مدیریت زباله رسید و بارش را در آنجا خالی کرد. کامیون دیگری نیز که محصولات غیر الکتریکی را در خود جای داده بود به سمت محل دفن و بازیافت زباله حرکت کرد و همین کار را انجام دارد. البته؛ کامیون‌های بسیار بیشتری در طول روز این کار را انجام می‌دهند.
این گزارش آن‌قدر تعجب‌آور بود که توجه بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا را نیز به خود جلب کرد. وی اعلام کرد که باید این موضوع بیشتر بررسی شود. در هر حال، همه این‌ها بر خلاف «تعهد آب و هوایی» پر آب‌وتاب آمازون است که در وب‌سایت آن‌ها نوشته شده است:
«ما بر این باوریم که باید جلوی تغییرات آب و هوایی را بگیریم و به صفر رساندن میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌تواند گام مهمی در راستای رسیدن به این هدف باشد. ما می‌خواهیم تا سال 2040، یعنی یک دهه زودتر از موعد پیش بینی شده در توافق آب و هوایی پاریس به کربن خالص صفر برسیم. ما در تلاش هستیم تا شرایط را طوری پیش ببریم که تا سال 2025 در تمامی فعالیت‌های خود از انرژی‌های تجدید پذیر استفاده کنیم. همه‌ی این‌ها در راستای رسیدن به کربن خالص صفر (تعادل بین میزان انتشار دی اکسید کربن و میزان زدوده شده از جامعه) است.»
آمازون یکی از ارزشمندترین شرکت‌های جهان به حساب می‌آید، اما با توجه به رویکرد آمازون درباره کالاهای فروخته نشده باید گفت که این شرکت در مسیر رویای زیبای زمین سبز گام بر نمی‌دارد.

http://www.PoliticalMarketing.ir/fa/News/203167/آمازون-کالاهای-فروخته-نشده-خود-را-نابود-می‌کند!
بستن   چاپ