سیاست و بازاریابی
برندسازي سياسي يعني چه و براي برندسازي سياسي چه بايد کرد؟
دوشنبه 18 ارديبهشت 1396 - 4:02:29 PM
http://nitt.ir

برندسازي سياسي ; تمامي سياستمداران و مشاوران آنها و گروه هاي خبري سعي مي کنند که نظر مردم را به سمت پيدا کردن اطلاعات سوق دهند.

به همين خاطر با توجه به عمومي بودن شيوه هاي بازاريابي در رويه هاي کسب و کار، با گروه هاي سياست‌مداران نيز شبيه به عناصر تشکيل دهنده برندها در برندسازي سياسي برخورد شده است.
يکي از انجمن هاي آمريکا بنام انجمن بازاريابي آمريکا براي برند يک توصيف قرار دادي بيان مي نمايدبدين مضمون که: « مفهوم اصلي برند بدين معناست که هر نوع ويژگي و وجه تمايز و نام تجاري از يک کالا يا خدمات که برتري خاصي نسبت به همان نوع کالا و يا خدمات دارد عنوان کننده يک برند مي باشد.». ولي بايد بدانيد که يک برند مفهوم بيشتري از يک نام تجاري مي باشد. که تشريح کننده و تلفيقي از فاکتورهاي سازنده و قابل لمس مانند لوگو و فاکتورهاي غير قابل لمس مثل عناصر تداعي کننده مي باشد. برند يک هويت ظاهري براي يک ساخته است، که با تغييراتي که در آن اعمال شده براي تفسير بازار به ميان مي آيد. هدف از برنامه هاي بازاريابي و برندسازي ايجاد ارزش افزدوه براي برند و کارآيي‌هاي بازاريابي و ايجاد وفاداري مشتري مي باشد.برندسازي سياسي يعني چه و براي برندسازي سياسي چه بايد کرد؟

افرادي که در عرصه سياست فعاليت مي کنند، مي توانند با مطالعه در زمينه برندسازي اطلاعات و دانش بسيار زيادي را بدست آورند؛ از اين طريق مي‌توان از تمامي رفتارهاي سياسي يک تحليل استخراج نمود. مي‌توان يک حزب را به عنوان يک برند در نظر داشت، که البته هر حزب داراي يک نام، لوگو، نمادهاي رنگي و يک پيشينه سياسي از افراد و درست اندر کارانش از گذشته تا حال را دارا مي باشد. هر کانديدا يک برند سياسي محسوب مي گردد، و نياز به برندسازي سياسي دارند که اين برند به طور کلي مجموعه اي از تمامي اثرهايي است که بر روي روابط آنها با مخاطبان خود مي گذارد، اين نوع برندسازي براي هر برند سياسي حسي و شهودي مي باشد. مثلا گذاشتن نام سبز براي يک حزب سياسي و کانديدا توضيحي براي مخاطبان آن حزب و کانديدا مي باشد که اين حزب رابطه مستقيم با طبيعت و محيط زيست و حفاظت از آن دارد و به طور کلي مفهوم اصلي و پايه برندسازي سياسي اين است که: چگونگي يادآوري تمامي خصوصيات از يک فرد يا سازمان سياسي توسط همه مردم.لازم به ذکر است که چون برند سياسي خلاف برند تجاري به دليل عدم داشتن کالا ناملموس است و کاملا روانشناختي مي باشد مفهوم وسعتري خواهد داشت. يک برند سياسي نشان دهنده تمامي کشف و شهود، تداعي کننده تصويري از يک سياستمدار و يا سازمان سياسي در ذهن مردم مي باشد. برندسازي سياسي براي يک برند سياسي مربوط به يک حزب يا کانديدا براي تغيير و يا حمايت، ايجاد حسي از هويت يک حزب سياسي و يا يک کانديدا براي بدست آوردن يک رابطه بر اساس اعتماد از سوي مخاطبان مي باشد. برندسازي سياسي براي يک حزب و يا يک کانديدا باعث کمک به حاميان سياسي آنها کمک مي شود تا آنها کانديدا و يا حزب سياسي را سريعتر درک نموده و از ساير رقبا تميز دهند.

تاثيرات لوگو در برندسازي سياسي

لوگوها نشان دهنده آرمان ها، احساسات، روشهاي زندگي، رسومات و به طور کا بايد ها و نبايد هاي يک ملت مي باشند يعني هر لوگو براي خود يک معنا دارد و براي هر برند سياسي چه شخصي و چه سازماني يک مفهوم را ايجاد مي کند و به نوعي نظرات آن سازمان و يا شخص را به تصوير مي کشند. بايد بدانيد که هر مخاطب با ديدن کاراکتر هاي تصويري سريعتر به ايده هاي آن حزب و يا شخص خواهد رسيد

نتيجه تحقيقات در اين عرصه نشان مي دهد، مخاطبان هر برند اکثرا دوست دارند تقاضاهايي را دريافت نمايند که توسط سازمان و يا افرادي که معتبر هستند، ارسال شود. اين اعتبار مي‌تواند به صورت يک سري لوازم مثل خودکار، لباس‌، جاکليدي و غيره که همگي لوگو دارند، در اجتماع پذيرفته شوند. به هر جهت، هر سازمان و يا حزب سياسي يا يک شخص سياسي مي‌تواند با استفاده از برند هاي سياسي، برندسازي سياسي و لوگو سياسي براي خود اعتبار ايجاد نمايد تا مورد تاييد حاميان خود قرار گيرند. جدال هاي سياسي براي تهيه يک برنامه مدون و تاثير گذار به برند سياسي، برندسازي سياسي و لوگو سياسي جهت ايجاد حضوري قوي و يکدست براي جمع آوري هرچه بيشتر راي از راي‌دهندگان نياز خواهد داشت. از اين دست اقدامات در همين جهت طراحي لوگوي انتخاباتي توسط سول سندر براي انتخابات ايالات متحده بسيار ديده شده است که براي نمونه طراحي لوگوي در انتخابات رياست جمهوري سال 2008 براي باراک اوباما مي باشد. اين گروه تبليغاتي توسط شخصي به نام اسکات توماس مديريت گرديد. در کتاب طراحي اوباما خواندم که: باراک اوباما اولين کسي است که براي کمپين تبليغاتي انتخابات رياست جمهوري خود از طراحي و هنر استفاده کرده است. 


http://www.PoliticalMarketing.ir/fa/News/364/برندسازي-سياسي-يعني-چه-و-براي-برندسازي-سياسي-چه-بايد-کرد؟
بستن   چاپ