سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

شهیدزاده در نشست خبری مطرح کرد

افزایش سهم ذرات معلق ناشی از فعالیت صنایع و پالایشگاه‌ها در آلودگی هوا شهرداری تهران

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: برای تولید سیاهه انتشار جدید تهران با 20 دستگاه اجرایی کشور تعامل داشتیم و همچنین بیش از 150 مکاتبه رسمی انجام داده ایم.

به گزارش خبرنگار پایگاه حبری تحلیلی شهر، امروز صبح نشست خبری سیاهه انتشار سال 96 شهر تهران با حضور مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران و اصحاب رسانه برگزار شد.
حسین شهیدزاده، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در ابتدای این نشست خبری بیان کرد: از بین منابع متحرک، خودرو‌های دیزلی شامل مینی‌بوس، اتوبوس واحد، اتوبوس سرویس و کامیون بیش از 30 درصد ذرات معلق ناشی از منابع متحرک را تولید می‌کنند که سهم مینی‌بوس 4 درصد، اتوبوس واحد 5.7 درصد، اتوبوس سرویس 7.4 درصد و کامیون 15.7 درصد است. اولین سیاهه انتشار که مربوط به سال 92 است، در سال 94 منتشر شد.
وی ادامه داد: از سال 85 تا 97، آلودگی CO بسیار کاهش پیدا کرده و علت آن تغییر تولید خودرو‌های کاربراتوری به سمت انژکتوری است. بدین ترتیب میزان گاز مونوکسیدکربن از 4.1 ppm به 1.8 ppm در سال گذشته کاهش یافته است. SO2 در سالیان گذشته افت شدیدی داشته و مهم‌ترین علت آن حذف گوگرد سوخت دیزل است. پیش از این میزان گوگرد سوخت دیزل بیش از 8000 ppm بود در حال حاضر میزان آن به حدود 50 ppm کاهش یافته است.
شهیدزاده با اشاره به اینکه سال گذشته به علت وضعیت آب‌وهوایی بسیار خوب، آلاینده‌ها کاهش بسیار خوبی داشتند، افزود: سیاهه انتشار سال 94 در پنج جلد منتشر شد که براساس آن مقالات بسیاری نوشته شده و دراختیار مراجع قرار گرفته است.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه براساس سیاهه انتشار سال 94، 70 درصد ذرات معلق مربوط به منابع محرک و تنها 30 درصد مربوط به منابع ساکن است، عنوان کرد: 85 درصد آلاینده‌های گازی مربوط به خودرو‌ها است.
وی با بیان اینکه عملیات تولید سیاهه انتشار سال 96 در شهریورماه سال 98 به اتمام رسید، تصریح کرد: برای این کار با 20 دستگاه اجرایی کشور تعامل داشتیم و همچنین بیش از 150 مکاتبه رسمی انجام داده ایم. بر این اساس 10 جلد گزارش اطلاعاتی منتشر شده است.
به گفته شهیدزاده؛ مهم‌ترین بروزرسانی‌ها در سیاهه انتشار سال 96 این است که محاسبه انتشار آلایندگی سایشی خودرو‌ها که منجر به افزایش سهم خودرو‌های بنزینی در تولید ذرات معلق شهر شده است، وجود دارد. همچنین نیروگاه منتظر قائم واقع در 10 کیلومتری غرب تهران، سهم قابل توجهی در تولید ذرات معلق دارد. صنایع آلاینده شهر تهران با جزئیات فراوان از منظر انتشار آلایندگی ناشی از احتراق سوخت و انتشار آلایندگی ناشی از فرآیند تولید مورد بررسی قرار گرفته‌اند که منجر به افزایش سهم صنایع در تولید آلودگی شهر تهران شده است. همچنین، پالایشگاه تهران با جزئیات بسیار بیشتری مورد بررسی قرار گرفته و انتشار آلایندگی فرآیندی و احتراقی هر واحد پالایشگاه به صورت جداگانه محاسبه شده است. پایانه‌های اتوبوسرانی برون شهری هم به محاسبات اضافه شده است. ضمن اینکه جزئیات محاسبات پایانه‌های اتوبوس درون شهری، فرودگاه و راه آهن افزایش پیدا کرده است.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از همکاری با مراکز علمی دیگر خبر داد و گفت: برای اینکه مطمئن شویم این اطلاعات صحیح است با مرکز همکاری‌های بین المللی ژاپن، دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه تربیت مدرس همکاری کرده‌ایم.
وی با بیان اینکه سهم منابع متحرک از تولید و انتشار ذرات معلق به 61 درصد رسیده است، افزود: این سهم مربوط به خودرو‌ها است. در گذشته این عدد برابر با 70 درصد بود. در عوض سهم بخش‌های دیگر مثل صنایع و نیروگاه‌ها افزایش پیدا کرده است.
شهیدزاده عنوان کرد: اگر گفته می‌شود که در یک روز شاخص آلودگی هوا بیش از 150 شده، علت آن افزایش ذرات معلق در سطح شهر است. آلاینده‌های گازی کمتر باعث شده‌اند که تهران در فصل سرد، به هوای ناسالم برسد.
وی با بیان اینکه مطالعه‌ای در تونل انجام شد که براساس آن آنالیز میزان تولید ذرات از خودرو‌ها به دست آمد، تصریح کرد: ذرات ناشی از ترمز و لاستیک و آسفالت به محاسبه این سیاهه انتشار افزوده شده است.
به گفته شهیدزاده؛ کاهش سهم کامیون‌ها نسبت به گذشته یک علت مهم دارد و آن این است که نوع سوخت گذشته دارای سلفور بالا بود، اما در حال حاضر سلفور موجود در سوخت بسیار کاهش پیدا کرده است.
فیلتر دوده بیش از 99 درصد از ذرات آلاینده را جذب می‌کند
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اظهار داشت: نصب فیلتر دوده روی کامیون‌ها، اتوبوس‌ها و ... باعث می‌شود که بیش از 99 درصد ذرات معلق توسط فیلتر جذب شوند و این اقدام بسیار موثر است. این تجربه را در اتوبوس‌های شرکت واحد تهران داشته‌ایم.
وی با بیان اینکه شرکت کنترل کیفیت هوا 21 ایستگاه اندازه گیری شاخص در سطح شهر دارد و علاوه بر آن 14 ایستگاه هم اداره محیط زیست در سطح شهر نصب کرده است، افزود: این اطلاعات (شاخص کیفیت هوا) باید دقیق و قابل اتکا برای همه باشد. به همین علت آزمایشگاه مرجعی ایجاد شده است. این آزمایشگاه مکانی است که کلیه دستگاه‌های ما در آن‌جا کالیبراسیون می‌شوند. همچنین، این آزمایشگاه مرجع خارج از مرکز خودمان ایجاد و در دانشگاه صنعتی شریف قرار دارد، ما نیز به دقت دستگاه‌های خود اعتماد داریم.
شهیدزاده با بیان اینکه در زمان محاسبه شاخص توسط کارشناسان، داده‌های غیرصحیح حذف می‌شوند، تصریح کرد: برای مثال ممکن است در نزدیکی یک ایستگاه ساخت و ساز انجام شود و این باعث شود که شاخص آلودگی بالا برود، به همین علت کارشناس ما این داده را حذف می‌کند. در اپلیکیشن کیفیت هوا و سایت شرکت، این داده‌ها توسط کارشناسان ما بررسی و در نهایت به عنوان شاخص منتشر می‌شوند. معمولا در مناطق مسکونی که تردد خودرو‌ها کمتر است، شاخص آلودگی هوا پایین‌تر قرار دارد. در ضمن دستگاه سنجش PM2.5 در همه ایستگاه‌ها وجود ندارد.
آخرین پایش سوخت آذرماه انجام شد
وی با اشاره به اینکه کیفیت سوخت مشکل عمده‌ای ندارد، گفت: در گذشته پایش کیفیت سوخت ماهیانه بود، اما در حال حاضر هر سه ماه یک‌بار این اقدام انجام می‌شود و آخرین پایش در آذرماه سال جاری انجام شد.
شهیدزاده عنوان کرد: اینکه گفته می‌شود 60 درصد خودرو‌های تولید داخل امکان گرفتن معاینه فنی برتر را ندارند این است که کیفیت تجهیزات کاهش آلاینده‌ها که شامل کاتالیست و سنسور‌های کمک کننده هستند، خوب عمل نمی‌کنند. این مشکلات در کشور وجود دارد و موجب صدمه زدن به سلامتی خودمان می‌شود.
دود گازوئیل از عوامل بروز سرطان است
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه بسیاری از اتوبوس‌های شهر تهران فرسوده هستند، اظهار داشت: امکان نصب فیلتر دوده روی کلیه اتوبوس‌های فرسوده وجود ندارد و تنها روی تعدادی از این اتوبوس‌ها می‌توان فیلتر دوده نصب کرد. براساس قانون خودروی فرسوده حق تردد ندارد، اما این اتفاق می‌افتد. یکی از علل آن نامطلوب بودن وضعیت اقتصادی است، اما از آن سمت هم روی سلامتی تأثیر می‌گذارد. واقعیت این است که دود گازوئیل به صورت مستقیم موجب بروز سرطان می‌شود.
وی در مورد کاهش سهم موتورسیکلت‌ها نسبت به گذشته، گفت: تعداد موتور سیکلت‌های فعال در شهر از تعداد شماره گذاری شده بسیار کمتر است. گفته می‌شود که حدود سه میلیون موتور سیکلت در شهر وجود دارد. اما همه این موتور سیکلت‌ها فعال نیستند. همچنین تولید خودرو‌های کاربراتوری به سمت انژکتوری رفته است.
شهیدزاده در مورد اعلام خاموشی تعدادی از ایستگاه‌ها به منظور کاهش شاخص آلودگی هوا، توضیح داد: مشکل اساسی در کشور، اعتماد است. رسالت خودمان می‌دانیم که اطلاعات صحیح و دقیق در اختیار شهروندان بگذاریم. محاسبه شاخص توسط محیط زیست انجام می‌شود و شرکت ما تنها همکاری بین بخشی با آن‌ها دارد. شرکت کنترل کیفیت هوا مرجع اعلام نیست و مرجع اعلام محیط زیست است.
داده‌های شرکت کنترل کیفیت هوا به صورت آنلاین در اختیار محیط زیست است
وی در مورد علت اختلاف شاخص‌ها در سایت کنترل کیفیت هوا و دیگر منابع، گفت: متأسفانه در بعضی از فضا‌ها خبر منفی طرفدار بسیاری پیدا می‌کند و درحال حاضر در آن فضا هستیم. داده‌های ما به صورت آنلاین در اختیار محیط زیست قرار دارد.
وی در مورد پایش خودرو‌های مرتبط با شهرداری تهران، گفت: توسط معاونت مالی شهرداری تهران به خودرو‌های مرتبط با شهرداری تهران ابلاغ شده که اگر معاینه فنی نداشته باشند، کارفرما حق پرداخت ندارد. از افزایش مراجعه این خودرو‌ها به مراکز معاینه فنی می‌توان متوجه شد که خودرو‌های دیزلی شهرداری یا هر خودروی دیگر سهم عمده‌ای در تولید آلاینده‌ها ندارد.
شهیدزاده در پاسخ به این سوال که با توجه به سهم 35 درصدی کامیون‌ها، چرا شهرداری محدودیت بیشتری برای آن‌ها اعمال نمی‌کند، گفت: این محدودیت را باید پلیس راهور تهران اعمال کند. همچنین اگر قرار باشد در زمان تشدید آلودگی هوا، ممنوعیت تردد روزانه و شبانه برای خودرو‌های دیزلی اعمال شود، فعالیت اقتصادی شهر می‌خوابد. این عمل مستلزم آماده سازی زیرساخت‌ها است. بسیاری از شاخص‌های آلودگی متناسب با افزایش و کاهش ترافیک است. به صورت مشخص کربن سیاه از خودرو‌های دیزلی تولید می‌شود و در ساعات شبانه افزایش می‌یابد و وضعیت بدی را در شب ایجاد می‌کنند. این همان عامل سرطان‌زا است.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در پایان بیان کرد: درحال حاضر از سازمان برنامه و بودجه پیگیر هستیم که بودجه‌ای برای خرید موتور‌های انژکتوری به افراد دارای موتور کاربراتوری تخصیص داده شود. این وام بدون بهره به کسانی داده می‌شود که موتور کاربراتوری خود را می‌خواهند با یک موتور انژکتوری تعویض کنند. در ضمن موتور کاربراتوری باید اسقاط شود.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/103392/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

جدال اپل و اسپاتیفای بر سر قوانین اپ استور همچنان ادامه دارد

کوالکام از تراشه اسنپدراگون X پلاس رونمایی کرد؛ سلاح اقتصادی ویندوزی‌ها برای نبرد با مک‌بوک‌ها

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

اولین گوشی مون‌دراپ با 2 جک هدفون و نمایشگر اولد 120 هرتز رونمایی شد

آمریکا برای اولین‌بار خلبان هوش مصنوعی را در یک آزمایش هوایی در مقابل انسان قرار داد

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

گزارش درآمد سه ماهه متا اعلام شد؛ سقوط 16 درصدی سهام غول فناوری

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

«صفحه اول اینترنت» برای تمرکز بیشتر بر دیدگاه‌ها، آپدیت شد

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

بررسی گوشی Redmi 10 5G؛ اقتصادی و پرطرفدار

هوش مصنوعی و احتمال جنگ و فروپاشی اجتماعی

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تردز حالا 150 میلیون کاربر ماهانه دارد

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!

تقاضا برای هدست ویژن پرو اپل رو به کاهش است

مایکروسافت حجم آپدیت‌های ماهانه ویندوز 10 را به‌شدت کاهش داد

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

قیمت HDD سیگیت و وسترن دیجیتال افزایش یافت

جو بایدن لایحه «فیلترینگ یا فروش تیک تاک» را امضا کرد؛ مدیرعامل پلتفرم چینی: جایی نمی‌رویم

نانوگرافن پروانه‌ای برای استفاده در حوزه کوانتومی ساخته شد

سامسونگ شارژر جدید 50 واتی USB PD خود با دو پورت Type-C را معرفی کرد

موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی 6 سیلندر

تست موفق اولین موتور 6سیلندر ایرانی

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه

گوشی خوش‌قیمت جدید اوپو از شارژ 100 وات پشتیبانی می‌کند

غول باستانی که کوسه‌های سفید امروزی را کوتوله می‌کند!

اپل ظاهراً در تأمین نمایشگر OLED آیپد پرو 11 اینچی با محدودیت‌هایی روبه‌رو است

سرنوشت تیک‌تاک با تصویب قانون آمریکایی چه می‌شود؟

3 فضانورد چینی امروز راهی ایستگاه فضایی‌شان می‌شوند

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

هوش مصنوعی متن‌باز جدید اپل معرفی شد؛ پردازش بدون نیاز به اینترنت

این عینک، زبان اشاره را ترجمه می‌کند

مخترع ایرانی مدال برنز نمایشگاه اختراعات ژنو 2024 را کسب کرد

تصاویری خیره‌کننده از «ماه صورتی» در سراسر جهان

دو گوشی قدیمی به پایان چرخه عمر رسیدند و دیگر آپدیت نمی‌شوند