سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

سامانه کنترل مخازن نفت‌ آزادگان در بهرگان راه‌اندازی می‌شود وزارت نفت

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - هم‌زمان با چهل‌ویکمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، پروژه سامانه لوله‌کشی، کنترل و آتش‌نشانی مخازن نفت‌خام آزادگان در منطقه بهرگان راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت فلات قاره ایران، نفت‌خام میدان‌های آزادگان با درجه بسیار سنگین با خط لوله‌ای به قطر 32 اینچ و کلاس فلنج 600 به منطقه بهرگان منتقل می‌شود و سرانجام در مخازن جدید آزادگان شامل 4 مخزن (2 مخزن یک میلیون بشکه‌ای و 2 مخزن 500 هزار بشکه‌ای) در مجموع به ظرفیت سه میلیون بشکه ذخیره می‌شود.
کل فرآیند طراحی پروژه، مهندسی و ساخت منیفولدهای جدید آزادگان و اتصال آنها به منیفولدهای موجود در منطقه بهرگان، طراحی و ساخت سامانه هوشمند مدیریت مخازن (Tank Management System) و یکپارچه‌سازی منیفولدهای قدیم و جدید، سامانه آتش‌نشانی مخازن جدید و یکپارچه‌سازی آن با سامانه دیگر مخازن و ... به‌طور کامل توسط تیم مهندسی کارفرما، پیمانکار و شرکت‌های داخلی انجام شده است.
طراحی و ساخت سامانه هوشمند مدیریت مخازن بهرگان جزو یکی از پیچیده‌ترین سامانه‌های مدیریت مخازن بوده که تاکنون اجرا شده است. با اجرای این طرح امکان استفاده بهینه از همه ظرفیت مخازن موجود در بهرگان (شامل مخازن جدید و قدیم) فراهم می‌شود.
نفت‌خام ورودی از مخازن آزادگان توسط منیفولدهای ساخته شده جدید وارد منطقه بهرگان می‌شود و از این طریق، قابل انتقال به 4 مخزن موجود آزادگان است. با توجه به لوله‌کشی‌های انجام شده برای حداکثرسازی قابلیت استفاده از مخازن، این امکان فراهم شده است که نفت‌ ورودی به منطقه از جمله نفت خام آزادگان یا نفت ورودی از مسیر گوره یا کارخانجات بهرگان به هر مخزنی در منطقه قابلیت انتقال داشته باشد.
مرتضی کدخدایی، مجری پروژه در زمینه دشواری‌های تامین کالای پروژه گفت: تامین شیرآلات برقی مورد نیاز در منیفولد آزادگان و سامانه اطفای حریق مخازن شامل 47 شیر برقی از 4 تا 48 اینچ با وزن بسیار بالا (ده‌ها تن) جزء نقاط دشوار پروژه بوده است.
وی افزود: از سوی دیگر تامین سخت‌افزار سامانه هوشمند مدیریت مخازن (کنترل و ESD)، که قابلیت تعریف و اجرای سناریوهای هوشمندسازی مخازن را داشته باشد نیز جزو چالش‌های پروژه بوده است.
کدخدایی تصریح کرد: سامانه اندازه‌گیری مخازن (TGS) نیز در این پروژه از یکی از معتبرترین سازنده‌های بین‌المللی تهیه شده که دقت اندازه‌گیری ارتفاع نفت در آن کمتر از یک میلیمتر است. این سامانه قابلیت اندازه‌گیری دما، میزان آب و سطح نفت را دارد و محاسبه ظرفیت نفت و ظرفیت خالی مخازن را با دقت بسیار بالایی انجام می‌دهد.
انصاری، رئیس مهندسی ابزار دقیق نیز در زمینه سامانه هوشمند مدیریت مخازن بهرگان گفت: با توجه به اینکه منطقه بهرگان یکی از مناطق مهم در صادرات نفت‌خام است، افزایش بهره‌مندی و انعطاف استفاده از ظرفیت مخازن موجود، جزو چالش‌های اساسی پروژه بوده است.
فراهم شدن امکان انتقال هوشمند نفت بین مخازن قدیم و جدید
وی ادامه داد: با توجه به لوله‌کشی‌های انجام شده بین منیفولدهای قدیم و جدید آزادگان در قالب این پروژه، با استفاده از سامانه هوشمند مدیریت مخازن می‌توان تنها با تعیین مخزن مبداء و مخزن مقصد و تعیین مقدار نفت مورد نظر، عملیات انتقال نفت بین مخازن را به صورت هوشمند و اتوماتیک انجام داد.
انصاری تصریح کرد: در این زمینه سامانه مدیریت مخازن در ابتدا نفت موجود در مخزن مبداء و ظرفیت خالی مخزن مقصد را بررسی کرده و همه مسیرهای ممکن در زمینه انتقال نفت بین دو مخازن را ارزیابی می‌کند و سرانجام بهترین مسیر ممکن که سبب تداخل در دیگر انتقال‌ها و دریافت‌ها و صادرات نفت نشود را انتخاب و همه شیرهای مسیر را باز کرده و شیرهای غیر ضروری را می‌بندد و تا پایان انتقال عملیات پایش انتقال و سرانجام پایان انتقال را انجام می‌دهد.
انجام فرآیندهای همزمان انتقال تا صادرات نفت توسط سامانه مدیریت هوشمند مخازن
رئیس مهندسی ابزار دقیق نیز با بیان اینکه این سامانه قابلیت انجام فرآیندهای انتقال، دریافت و صادرات نفت را به‌صورت همزمان داراست، گفت: انجام همه امور انتقال، دریافت و صادرات نفت به صورت ایمن و با نظارت و کنترل کامل توسط سامانه مدیریت هوشمند مخازن انجام می‌شود و اگر شرایط ناایمنی به وجود بیاید سامانه به‌طور خودکار انتقال را متوقف می‌کند.
وی ادامه داد: امکان ارسال ترتیبی نفت‌خام و انجام برنامه‌ریزی وجود دارد. برای نمونه اگر مخزن A1 را به‌عنوان مقصد و نفت ورودی به آزادگان را به عنوان مبدا تعیین ‌کنیم، سامانه این قابلیت را دارد که مخزن A2 را به عنوان گزینه دوم تعریف کند تا به ترتیب پر شدن مخازن، انتقال نفت به مخازن تعریف شده به صورت اتوماتیک انجام شود.
انصاری افزود: در مجموع در این سیستم حدود 220 سناریو گوناگون انتقال نفت‌خام بررسی شده و اینکه کدام انتقال‌ها را می‌توان به‌طور همزمان انجام داد یا خیر به‌طور جداگانه تعیین شده که یکی از سخت‌ترین کارهای انجام شده در این پروژه بوده است.
رئیس مهندسی ابزار دقیق عنوان کرد: نکته مهم‌تر اینکه سامانه تعریف شده برای این پروژه در ابتدا دارای 4 مخزن بود، اما با توجه به اینکه منطقه بهرگان از گذشته یک سامانه انتقال قدیمی بین مخازن داشت، تصمیم گرفته شد، کل سامانه انتقال به‌صورت یکپارچه تعریف و شامل 12 مخزن و لوله‌کشی‌های مرتبط شود که یکی از دشوارترین اقدام‌های انجام شده در این پروژه بود، همچنین اقدام دیگر انجام شده در قالب این پروژه، ارتقای سامانه ایمنی تاسیسات قدیمی موجود در منطقه بهرگان بود.
پروژه سامانه لوله‌کشی، کنترل و آتش‌نشانی مخازن نفت‌خام در منطقه بهرگان شامل خاکبرداری، تسطیح، محوطه‌سازی، ساخت ساختمان برق و حوضچه جمع‌آوری پساب، لوله‌کشی آب و فوم آتش‌نشانی، ساخت و نصب چندراهه‌های نفت، نصب سیستم کف‌ساز، نصب تابلو، UPS، ترانس، سامانه کنترل مخازن و آتش‌نشانی و کالیبراسیون و نصب دیگر ادوات برای انتقال نفت و همچنین افزایش ایمنی مخازن نفت‌خام آزادگان در منطقه بهرگان است.
در این پروژه 2700 متر لوله‌کشی 48 اینچ نفت مخازن آزادگان، 409 متر لوله‌کشی نفت محوطه منیفولد آزادگان و 355 متر لوله‌کشی خط ورودی 30 اینچ منیفولد آزادگان انجام شده است.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/110659/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

جدال اپل و اسپاتیفای بر سر قوانین اپ استور همچنان ادامه دارد

کوالکام از تراشه اسنپدراگون X پلاس رونمایی کرد؛ سلاح اقتصادی ویندوزی‌ها برای نبرد با مک‌بوک‌ها

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

اولین گوشی مون‌دراپ با 2 جک هدفون و نمایشگر اولد 120 هرتز رونمایی شد

آمریکا برای اولین‌بار خلبان هوش مصنوعی را در یک آزمایش هوایی در مقابل انسان قرار داد

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

گزارش درآمد سه ماهه متا اعلام شد؛ سقوط 16 درصدی سهام غول فناوری

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

«صفحه اول اینترنت» برای تمرکز بیشتر بر دیدگاه‌ها، آپدیت شد

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

بررسی گوشی Redmi 10 5G؛ اقتصادی و پرطرفدار

هوش مصنوعی و احتمال جنگ و فروپاشی اجتماعی

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تردز حالا 150 میلیون کاربر ماهانه دارد

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!

تقاضا برای هدست ویژن پرو اپل رو به کاهش است

مایکروسافت حجم آپدیت‌های ماهانه ویندوز 10 را به‌شدت کاهش داد

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

قیمت HDD سیگیت و وسترن دیجیتال افزایش یافت

جو بایدن لایحه «فیلترینگ یا فروش تیک تاک» را امضا کرد؛ مدیرعامل پلتفرم چینی: جایی نمی‌رویم

نانوگرافن پروانه‌ای برای استفاده در حوزه کوانتومی ساخته شد

سامسونگ شارژر جدید 50 واتی USB PD خود با دو پورت Type-C را معرفی کرد

موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی 6 سیلندر

تست موفق اولین موتور 6سیلندر ایرانی

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه

گوشی خوش‌قیمت جدید اوپو از شارژ 100 وات پشتیبانی می‌کند

غول باستانی که کوسه‌های سفید امروزی را کوتوله می‌کند!

اپل ظاهراً در تأمین نمایشگر OLED آیپد پرو 11 اینچی با محدودیت‌هایی روبه‌رو است

سرنوشت تیک‌تاک با تصویب قانون آمریکایی چه می‌شود؟

3 فضانورد چینی امروز راهی ایستگاه فضایی‌شان می‌شوند

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

هوش مصنوعی متن‌باز جدید اپل معرفی شد؛ پردازش بدون نیاز به اینترنت

این عینک، زبان اشاره را ترجمه می‌کند

مخترع ایرانی مدال برنز نمایشگاه اختراعات ژنو 2024 را کسب کرد

تصاویری خیره‌کننده از «ماه صورتی» در سراسر جهان

دو گوشی قدیمی به پایان چرخه عمر رسیدند و دیگر آپدیت نمی‌شوند