علیرضا آقایی
شهر تنها یک کالبد فیزیکی نیست
شهرداری تهران
بزرگنمايي:
سیاست و بازاریابی - مراکز فرهنگی در شهرهای بزرگ دنیا به عنوان یکی از المان های گردشگری و بازگشت هویت به شهر محسوب می شود. حتی برخی از شهرهایی که پشتوانه تاریخی را به عنوان تبدیل شدن به یک جاذبه گردشگری ندارند، از فضاهای فرهنگی ای به عنوان یک المان گردشگری استفاده می کنند. اما شهر تهران با وجود پشتوانه تاریخی و فرهنگی وضعیت متفاوت تری با شهرهایی که به دنبال ایجاد تاریخ برای خود هستند،برخوردار است.
مروری بر دستاوردهای شرکت توسعه فضاهای فرهنگی به مناسبت چهلویکمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی
فضاهای فرهنگی نمادهای هویت بخش به شهرهای ایران و تبدیل آنها به جلوه گاههای فرهنگ و تمدن اسلامی هستند چرا که مراکز فرهنگی از جمله بناهای مهم در معماری و طراحی شهری به شمار میآیند به طوری که هویت وعصاره شهر را میتوان در ساختار و معماری فضاها و ابنیههای فرهنگی جست و جو کرد.
به عبارتی شهر تنها یک کالبد فیزیکی نیست بلکه موجود زنده، پویا و فعالی است که باید به همه نیازهای آن از جمله هویت فرهنگی توجه ویژهای شود، چرا که صرف هرگونه هزینه در زمینههای فرهنگی واجتماعی به منزله سرمایه گذاری زیربنایی وتقویت هویت فرهنگی و زنده نگهداشتن آیینهای فرهنگی است.
در این میان شهر تهران بهعنوان پایتخت، سهم عمدهای در تولید و عرضه محصولات فرهنگی ایفا میکند به همین دلیل توسعه و گسترش ساخت و ساز فضاهای فرهنگی و توجه به کیفیت ساخت و ساز آن اهمیت قابل توجهای پیدا میکند، چرا که فضاهای فرهنگی بهترین پایگاه برای فرهنگ سازی، جامعه پذیری و انتقال ارزشها و ایجاد حس تعلق در شهروندان به شمار میآیند، بنابراین باید با ایجاد تنوع، تکثر و پویایی در مراکز فرهنگی، فضاهای مناسبی را برای گذراندن اوقات فراغت شهروندان فراهم کنیم.
خوشبختانه در سالهای اخیر یکی از اهداف شهرداری تهران توسعه فضاهای فرهنگی با هدف بازگشت هویت به شهر بوده است. در همین راستا اقدامات خوبی در راستای ساخت و سازهای فضاهای فرهنگی صورت گرفته است و در حال حاضر بستر مناسبی فراهم شده تا پایتخت ایران به سمت شهری مدرن، پویا و سرزنده و شهری برای همه شهروندان حرکت کند.
در طول نزدیک به سه دههای که از دوران فعالیت شرکت توسعه فضاهای فرهنگی میگذرد این شرکت با هدف توسعه و تجهیز فضاهای فرهنگی اجتماعی، هنری و ورزشیِ مورد نیاز شهروندان کلانشهر، اقدام به شناسایی پروژههای مورد نیاز، طراحی، اجرا و نظارت بر اجرای عملیات ساختمانی و معماری، کرده و آثار ماندگار معماری و فنیمهندسی بر جای گذاشته است.
پروژههای بزرگ و موثری، چون باغموزه دفاع مقدس، باغموزه قصر، خانه موزه استاد انتظامی، پردیس سینمایی ملت، سینما آزادی، بازسازی و توسعه خانه هنرمندان و بسیاری از مساجد بزرگ و زیبای تهران حاصل توان معماری و فنی مهندسی این شرکت بوده است. پروژههایی که اینک بخشی از خلأهای فرهنگی مورد نیاز شهروندان را پر کردهاند. در حال حاضر نیز پروژههای ملیای، چون پانارومای خرمشهر (سراسر نمای دفاع مقدس)، باغ کتاب، مرکز تئاتر حرفهای شهر (خاوران)، مرکز نمایشهای آیینی (صبا)، موزه علوم و نجوم، خانه سیمین و جلال و مسجد هفتاد و دوتن، و تعدادی دیگری از پروژههای مهم فرهنگی بخشی از دستاوردهای این شرکت به شمار میآید.
از آنجا که طی سالهای اخیر برخی مراکز فرهنگی از جمله سینماها نیاز به توسعه بیشتری در پایتخت داشت تا در زمینه سالنهای سینمایی به استانداردهای مطلوبی دست یابیم، شرکت توسعه فضاهای فرهنگی تلاش کرد تا در راستای ارتقای کیفیت سینماها و توسعه ساخت و سازها در عرصه سینما گام بردارد تا با ظهور و بروز رسانهای جدید، سینماها به حاشیه کشیده نشود.
به همین منظور بسیاری از پردیسهای سینمایی از جمله پردیس سینمایی پارک ملت، زندگی، آزادی، رازی، تماش، جوانه و راگا؛ با 27 سالن نمایش و 6 هزار و 520 صندلی در مناطق مختلف تهران از جمله مناطق 3، 5، 11، 18، 19 و 20 با مساحت حدود 322/17 کلیومتر مربع به همت این مجموعه راه اندازی ودر راستای دستیابی به شهری توسعه یافته از منظر فرهنگی، اجتماعی با زیر ساختها و فضاهای توسعه یافته فرهنگی، توزیع متناسب و متعادل فضاهای مربوطه در محدوده جغرافیایی شهربه منظور ارتقای کیفیت زندگی در کلانشهر تهران در اختیار شهروندان قرار گرفته است.
باغ و آمفی تئاتر باغ خسروشاهی، تماشاخانه ایرانشهر، مرکز نمایشهای آیینی باغ صبا، مرکز تئاتر حرفهای شهر خاوران، بوستان امیر سلیمانی، باغ کتاب تهران، بازسازی کامل ایوان شمس، موزه انتظامی، مجموعهی فرهنگی تجاری البرز لشگرک و باغ موزه زندان قصر نیز با مساحت کلی 265706 با 6543 صندلی از دیگر خدمات ارایه شده از سوی شرکت توسعه فضاهای فرهنگی در مسیر تحقق سرانه استاندارد فضاهای فرهنگی است.
در سایر مجموعههای مربوط به شرکت توسعه فضاهای فرهنگی از جمله موزه موسیقی، توسعه تجهیزات موزه موسیقی، باغ موزه هنر ایرانی، موزه طبیعت و حیات وحش دارآباد، موزه علوم و نجوم دارآباد، موزه سینما (سینمای سینما توگراف)، موزه سینما (چایخانه)، موزه آثار شهدا امامزاده علی اکبر (ع) چیذر، موزه انتظامی، خانه جلال آل احمد و سیمین دانشور، باشگاه خانواده، باغ موزه دفاع مقدس، پانورامای دفاع مقدس، موزه شهید مطهری، موزه شهید بهشتی، موزه دکتر شریعتی و باغ موزه زندان قصر نیزبا مساحت حدود 352320 و زیربنای 173940 بیش از 200 صندلی سینما در مناطق 1، 3، 6 و 7 راه اندازی شده است.
ورزشگاه شهدای منطقه 17، ورزشگاه ویژه معلولین منطقه 20 (مجموعه فرهنگی ورزشی قمربنی هاشم (ع) جانبازان)، احداث 500 زمین چمن در 500 محله (احداث زمین چمن مصنوعی)، مجموعه فرهنگی ورزشی جماران (شهید اژدری) و همچنین مساجد و موزههای بسیاری از جمله مسجد الرضا - خیابان دیباجی، مسجد حضرت زهرا (س)، مسجد امام زمان منطقه 19 و موزه تئاتر (خانه انتظامی) و موزه شهید چمران (خانه پدری) از دیگر اقدامات شرکت توسعه فضاهای فرهنگی از آغاز فعالیت خود در سال 1372 تا کنون به شمار میآید.
البته امیدواریم روز به روز با نوآوری و خلاقیت در انجام پروژههای توسعه فضاهای فرهنگی، بهینه سازی درآمد – هزینه با افزایش بهره وری در پروژهها شاهد دستیابی به میزان رضایتمندی بالای مخاطبان بازدیدکننده از پروژههای فرهنگی باشیم چراکه فضاهای فرهنگی رفتارهای یرا از بین میبرد، بنابراین باید کالبد و ساختار شهر را با در نظر گرفتن کارکردهای فرهنگی و اجتماعی توسعه دهیم لذا لازم است فضاهای فرهنگی را غنیتر کرده و افراد جامعه را به استفاده بیشتر از آنها ترغیب کرد، زیرا فضاهای فرهنگی شهرها بهترین و آسانترین راه برای از بین بردن بسیاری از ناهنجارهای رفتاری و بداخلاقیهای اجتماعی در جامعه هستند؛ بنابراین در رویکرد اجتماعی و فرهنگی به مدیریت شهر، هیچ توسعه و رشد کالبدی در شهر پذیرفته نیست مگر اینکه در خصوص ابعاد و آثار فرهنگی و اجتماعی آن اقدامات دقیق کارشناسی صورت بگیرد.
لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/111358/