سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

9 خودروی برگزیده که در سال 98 جای بزرگان را پر کردند استارت آپ

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - در حالی که اغلب بازار‌های بزرگ جهان با کاهش فروش در محدوده 1 تا 10 درصد روبه رو بوده‌اند، ایران ظرف سال گذشته میلادی 36 درصد از کل فروشش را از دست داده و به عرضه تنها 765 هزار دستگاه خودرو در بازار بسنده کرده است.
برترین‌ها: آمار جاتوداینامیکز از میزان فروش خودرو در جهان حکایت از بدترین نرخ افت فروش در بازار ایران دارد. در واقع در حالی که اغلب بازار‌های بزرگ جهان با کاهش فروش در محدوده 1 تا 10 درصد روبه رو بوده‌اند، ایران ظرف سال گذشته میلادی 36 درصد از کل فروشش را از دست داده و به عرضه تنها 765 هزار دستگاه خودرو در بازار بسنده کرده است. چیزی که در اثر تحریم و البته تورم افسارگسیخته بر بازار تحمیل شد و خب طبیعتا به خروج بسیاری از برند‌ها از بازار ایران منجر گشت.
در سالی که گذشت ما با رنو، برلیانس، دانگ‌فنگ، هیوندای، سوزوکی، سیتروئن، کیا، هاوال و شمار وسیعی از برند‌های کوچک و بزرگ دیگر وداع کردیم. وضعیتی که به خروج طیف وسیعی از مدل‌های محبوب از بازار ایران منجر گشت و دست ما برای انتخابی بهتر را خالی‌تر از هر زمانی دیگری نمود. ما اینجا در این گزارش سعی کرده‌ایم با نگاه به امار‌های فروش، میزان استقبال بازار و نحوه مواجهه خریداران با محصولات مختلف موجود در بازار، 9 خودرو برگزیده را انتخاب کنیم. شما هم در بهبود این لیست به ما کمک کنید.
1. فولکس واگن گل مدل 1388
خب شرمنده‌ایم که نتوانستیم پراید یا سمند را اینجا در لیست قرار دهیم! این دو خودرو از بس بی‌کیفیت و پردردسرند که همان بهتر خط تولیدشان جمع شود. عوضش در جایگاه نخست خودرو‌های برتر، با محصولی روبروییم که بعد از دقیقا یک دهه کار همانند روز اول دقیق و درست کار می‌کند. این نوشته را بخوانید و یک بار سواری با یکی از گل‌های مدل 88 را امتحان کنید تا ببینید چقدر دوام این خودرو 40 تا 60 میلیوتی در بخش تزئینات داخلی یا رنگ بدنه یا حتی کارکرد موتور بالاست. امسال به همین دلیل بود که با اوج‌گیری دوباره پراید این خودرو به شدت محبوبیت پیدا کرد. چیزی که همواره مستحق آن بوده است.
2. سایپا کوییک اتومات

سیاست و بازاریابی


می‌دانیم کئیک خودرو زیبایی نیست، مثل استپ‌وی محصول رنو کیفیت بالا و دوام برجسته‌ای ندارد و حتی ایمنی‌اش همپای بهترین‌های این رده نیست. اما انصافا تولید یک خودرو 7500 دلاری اتومات که اندکی هم ظاهرش به روز باشد و قابل تحمل، کار سختی است و حتی رنو هم به سادگی از آن دم نمی‌زند. سایپا، اما امسال کوییک را در بازه قیمتی مشابهی در انواع معمولی، اتومات و R معرفی کرد و فروش نسبتا مناسبی را هم با آن تجربه کرد. این خودرو قطعا ایراداتی دارد و مشکلاتی، اما در شرایط تحریم و بسته ماندن اجباری بازار‌های داخلی، شاید یک هوای تازه باشد. این خودرو که به زودی قصد دارد راهی بازار آفریقا شود به دو دلیل قیمت به نسبت بهتر و هزینه نگهداری پایین، توانست در جمع بهترین‌های سال قرار گیرد. امید که کیفیتش ارتقا یابد و چهره ناموزونش با کمی کار به زبان طراحی رهام/شاهین نزدیک شود.
3. پژو 207 اتومات

سیاست و بازاریابی


از حق نگذریم سال خوبی برای 207 بود. خوب فروخت، خوب ماند و خوب تولید شد. البته خب نوسانات قیمت در بازار گا‌ها بهای پژو 207 اتومات را تا سطح 200 میلیون تومان و حتی بیشتر بالا برد. منتهی 207 در نسخه‌های دستی و اتومات محبوبیت خود را حفظ کرد و حتی گسترش داد و در غیاب برلیانس H320 و رنو ساندرو و ام‌جی 3 توانست یکه‌تاز بازار باشد. دلیل این موضوع هم ساده است. ترکیب یک جفت چشم برآمده و جسور در کنار رنگ‌های جیغ و امکانات بهتر و به‌روزتر و البته یک جعبه دنده اتوماتیک بی‌دردسر از 207 خودرویی محبوب برای طیف وسیعی از خریداران جوان ساخت که در فقدان رقبای وارداتی و یا چینی، تنها گزینه ممکن در این کلاس و رده قیمتی است. این خودرو سال بعد هم احتمالا همین روند را حفظ خواهد کرد اگر نفرین تورم دامانش را نگیرد و کرونا هم بگذارد خط تولیدش کار کند.
4. دنا پلاس توربو

سیاست و بازاریابی


این سدان 200 میلیون تومانی ایرانی امسال را با بهترین خاطرات ترک می‌کند. در غیاب رقبا، بی‌شک مهمترین اتفاق سال ورود دنا پلاس توربو به شکل انبوه به بازار بود که این اواخر با پیش فروش و عرضه بسیار محدود نسخه اتوماتیک کامل شد. دنا پلاس که از بدو ورود به بازار خود را خشن، جسور و سریع نشان داده در مدل توربو مهیج‌ترین شکل از یک سدان اقتصادی ایرانی را به نمایش گذاشت که با ک سوم هزینه نگهداری سالانه خودرو‌های وارداتی هم‌رده همان سطح قدرت را در کیفیت ساخت پایین‌تری به خریداران ارائه کرد. ایران خودرو اگر قدر اعتبار دناپلاس را بداند و در ادامه بر کیفیتش بیافزاید، قطعا خواهد توانست تا مدت‌ها در این کلاس یکه‌تاز میدان باشد. باید دید آیا سال آینده با ورود رهام به بازار، بازهم دنا پلاس توربو قادر است همچنان در بازار جولان دهد؟
5. جک S3

سیاست و بازاریابی


کسی فکرش را هم نمی‌کرد که اینقدر پرفروش شود. ترکیب یک چهره سردرگم، اما خشن با کابینی به نسبت مدرن و یک صندوق بار 600 لیتری از s3 محصولی موفق در سال 98 ساخت. خودرویی که بخش بزرگی از تیراژ کرمان موتور در سال جاری را مال خود کرد و به شکل گسترده‌تری مونتاژ شد. این محصول که از ضعف آشکار قوای محرکه در مسیر‌های بین شهری رنج می‌برد، برای زندگی شهری یک گزینه ایده آل است که با داشتن شباهت‌هایی به خانواده هیوندای و نیز امکانات به روز توانسته بهترین عملکرد را در سالی که گذشت به دست آورد و بر رقبای خود از برند‌های چانگان، چری و ... غلبه کند. اینطور که مشخص است سال بعدی هم رقیبی ندارد و اگر رهام به بازار نیاید، می‌تواند به خوبی یکه‌تاز بازار کراس‌اوور‌های ساب‌کامپکت باشد.
6. چری تیگو 7 تریم iE

سیاست و بازاریابی


کسانی که با تیگو 7 آشناترند می‌دانند در سال‌های گذشته به این خودرو انتقاد شد. انتقاداتی که عمدتا به قیمت گزاف و مصرف بالایش بود و زمینه افت قیمت شدیدش را در بازار موجب شد. امسال، اما ورق برگشت و همان‌ها که نفرینش می‌کردند، در به در دنبال تیگو 7 بودند. خب این طبیعی بود. با اوج‌گیری قیمت کراس‌اوور‌های کوچک و کامپکت بازار ایران از رده 100 تا 175 میلیون به 500 تا 900 میلیون، این تنها چری تیگو 7 بود که خوشحال شد چرا که موفق شد از آب گل آلود ماهی بگیرد و بخش نسبتا بزرگی از خریداران را به سمت خود جذب کند. طراحی مدرن و حتی جذاب بدنه در ترکیب با یک کابین موزون و اقتصادی و متعارف و البته لیستی از امکانات جدید که با تریم iE این خودرو عرضه شد از تیگو 7 جانشینی مناسب و آبرومند برای هیوندای توسان یا کیا اسپورتیج ساخت. همین عامل هم باعث شد تا روند همیشگی افت قیمت نسخه‌های صفر این خودرو به کل از بازار رخت بندد! این خودرو سال آینده هم در بازار ایران حضور خواهد داشت.
7. سیتروئن C3

سیاست و بازاریابی


بابت طراحی عجیب بدنه یا عدم تجهیز به برخی امکانات به شدت مورد انتقاد بود، اما به خیر گذشت. محصول سفید و سرخ سیتروئن در ایران که بعد از سال‌ها دوباره به گروهبان فرانسوی اعتبار داد و نامش را در ایران سر زبان مردم انداخت، برنده سال 98 بود. چرا؟ چون با تنها 2 هزار دستگاه تیراژ کلی ترند شد و مورد توجه قرار گرفت. C3 که بر همان پلتفرم پژو 2008 بنا شده، با همه تولید اندکش توانست در سال 98 روز‌های خوبی رو بگذارند و روی دست نمونه‌های وارداتی مثل آلفا رومئو جولیتا بلند شود. موتور قدرتمند، طراحی مهیج و فضای کلاسیک کابین از جمله محسنات C3 بوده ضمن اینکه هندلینگ خودرو در مقایسه با 2008 بهتر و خوشایندتر است. البته خب صندوق بار کوچکی دارد. در عین حال بزرگترین ایراد C3 رنگ نامناسب و تکراری بدنه است که به اعتبارش ضربه وارد کرده.
8. تویوتا کمری هیبرید – مدل 2016

سیاست و بازاریابی


می‌دانیم! می‌دانیم! این خودرو کارکرده است و نباید وارد ارزیابی ما می‌شد. ولی با وجود گذشت سه سال از ترخیص اخرین نمونه‌های کمری هیبرید، هنوز بهترین سدان اقتصادی بازار ایران همین ژاپنی موقر است. این موضوع چند دلیل دارد. ولی افزایش قیمت‌ها را باید مهمترین دلیلی دانست که باعث شد دوباره نام کمری سر زبان‌ها بیفتد. با خیزش پاسات خوش‌پوش به رده قیمتی 1 و 1.1 میلیاردی و کاهش اعتبار تالیسمان، سوناتا و اوپتیما این کمری بود که از فرصت استفاده کرد و با افزایش قیمت، به گزینه نخست بسیاری از خریداران بدل شد. این موردی است که برای کمتر خودرویی در اینروز‌ها رخ می‌دهد، ولی سدان پرچم‌دار تویوتا با پایین‌ترین نرخ مصرف سوخت، یک موتور هیبریدی قدرتمند، اتاقی به غایت راحت و طراحی جذاب بدنه کماکان عملکردی برجسته دارد. بماند که هزینه نگهداری آن 50 درصد پاسات هم نیست و از همه سدان‌های کره‌آی، فرانسوی و ژاپنی دیگر چند پله کمتر است. کمری خود خود اقتصاد است!
9. دی‌اس 7 کراس‌بک مدل اپرا - 2018

سیاست و بازاریابی


همه محصولات متاخر دی‌اس فوق العاده بوده‌اند و 7 کراس‌بک از همه بهتر. منتهی این خودرو خیلی بدشانس بود که تحریم دامان ایران را گرفت وگرنه می‌توانست حداقل در ابعادی نزدیک به ب. ام؛ و X3 در کشور فروش کند. قیمت 1.5 میلیاردی آن هم در قیاس با بهای 1.7 میلیاردی لکسوس NX در نسخه اف اسپورت ابدا گران نیست! ظاهر لوکس و برجسته در کنار استفاده دست و دلبازانه از مواد گران‌قیمت و تجهیزات به روز از دی‌اس 7 کراس‌بک یک محصول مطمئن ساخته که به خوبی قادر است نیاز‌های خریداران مشکل پسند و آلمانی دوست را برطرف کند. این خودرو البته مثل هر محصول دیگری، عیوبی هم دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به قدرت کمتر موتورش اشاره کرد. ولی همین موضوع از یک جنبه دیگر موجب برتری کراس‌بک از نظر هزینه نگهداری پایین شده است.
محمدحسین شاوردی

سیاست و بازاریابی

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/115354/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

جدال اپل و اسپاتیفای بر سر قوانین اپ استور همچنان ادامه دارد

کوالکام از تراشه اسنپدراگون X پلاس رونمایی کرد؛ سلاح اقتصادی ویندوزی‌ها برای نبرد با مک‌بوک‌ها

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

اولین گوشی مون‌دراپ با 2 جک هدفون و نمایشگر اولد 120 هرتز رونمایی شد

آمریکا برای اولین‌بار خلبان هوش مصنوعی را در یک آزمایش هوایی در مقابل انسان قرار داد

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

گزارش درآمد سه ماهه متا اعلام شد؛ سقوط 16 درصدی سهام غول فناوری

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

«صفحه اول اینترنت» برای تمرکز بیشتر بر دیدگاه‌ها، آپدیت شد

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

بررسی گوشی Redmi 10 5G؛ اقتصادی و پرطرفدار

هوش مصنوعی و احتمال جنگ و فروپاشی اجتماعی

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تردز حالا 150 میلیون کاربر ماهانه دارد

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!

تقاضا برای هدست ویژن پرو اپل رو به کاهش است

مایکروسافت حجم آپدیت‌های ماهانه ویندوز 10 را به‌شدت کاهش داد

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

قیمت HDD سیگیت و وسترن دیجیتال افزایش یافت

جو بایدن لایحه «فیلترینگ یا فروش تیک تاک» را امضا کرد؛ مدیرعامل پلتفرم چینی: جایی نمی‌رویم

نانوگرافن پروانه‌ای برای استفاده در حوزه کوانتومی ساخته شد

سامسونگ شارژر جدید 50 واتی USB PD خود با دو پورت Type-C را معرفی کرد

موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی 6 سیلندر

تست موفق اولین موتور 6سیلندر ایرانی

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه

گوشی خوش‌قیمت جدید اوپو از شارژ 100 وات پشتیبانی می‌کند

غول باستانی که کوسه‌های سفید امروزی را کوتوله می‌کند!

اپل ظاهراً در تأمین نمایشگر OLED آیپد پرو 11 اینچی با محدودیت‌هایی روبه‌رو است

سرنوشت تیک‌تاک با تصویب قانون آمریکایی چه می‌شود؟

3 فضانورد چینی امروز راهی ایستگاه فضایی‌شان می‌شوند

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

هوش مصنوعی متن‌باز جدید اپل معرفی شد؛ پردازش بدون نیاز به اینترنت

این عینک، زبان اشاره را ترجمه می‌کند

مخترع ایرانی مدال برنز نمایشگاه اختراعات ژنو 2024 را کسب کرد

تصاویری خیره‌کننده از «ماه صورتی» در سراسر جهان

دو گوشی قدیمی به پایان چرخه عمر رسیدند و دیگر آپدیت نمی‌شوند