بزرگنمايي:
سیاست و بازاریابی - کونیکا از قدیمیترین برندهای فعال در صنعت تصویربرداری و اپتیک است که از سال 2003، با نام کونیکا مینولتا مشغول فعالیت است.
کونیکا (Konica) تولیدکنندهی بزرگ ژاپنی صنعت تصویربرداری بود که علاوه بر محصولات اصلی همجون دوربین، فیلم دوربین، لوازم جانبی عکاسی و تجهیزات پردازش تصویر، در تولید تجهیزات مدیریت اسناد همچون دستگاههای فتوکپی، فاکس و پرینتر نیز سابقهی درخشانی داشت. این برند با سابقهای نزدیک به 1/5 قرن در صنعت تصویربرداری و اپتیک، در سال 2003 با یکی دیگر از فعالان بزرگ ژاپنی صنعت بهنام مینولتا (Minolta) ادغام شد و شرکت جدید، امروز بهنام کونیکا مینولتا (Konica Minolta) شناخته میشود. در مطلب حاضر، تنها تاریخچهی شرکت کونیکا را بررسی میکنیم و اشارهای هم به سالهای اخیر و فعالیت تحت برند کونیکا مینولتا خواهیم داشت. ساختمان مرکزی کونیکا مینولتا اکنون در منطقهی مارونوچی توکیو قرار دارد. این شرکت، فعالیتهای هستهای دو برند تشکیلدهنده را حفظ کرده است و اکنون در حوزههای متنوع دنیای فناوری نیز حضور دارد. البته فعالیت اصلی کونیکا مینولتا در دستهی تجاری تجهیزات تصویربرداری و مدیریت اسناد است که شامل دستگاههای کپی و پرینت و موارد مشابه میشود. از محصولات دیگر میتوان به تجهیزات اپتیکی مانند لنز و فیلم LCD و تجهیزات تصویربرداری پزشکی و گرافیکی اشاره کرد. کسبوکار شرکت در حوزهی دوربین، که میراث هر دو شرکت کونیکا و مینولتا بود، در سال 2006 به سونی فروخته شد. تاریخچه تأسیس
تاریخچه فعالیت کونیکا به سال 1873 و دههی اول انقلاب صنعتی ژاپن باز میگردد. در آن سال، روکوسابورو سوگیورا به مدیران شرکت محل فعالیتی خود، کونیشیا پیشنهاد داد تا وارد کسبوکار فروش دوربین و مواد مخصوص عکسبرداری شوند. این محصولات در قرن 19 بیشتر از اروپا و ایالات متحده به ژاپن وارد میشدند. کسبوکار خانوادگی سوگیورا، تجارت برنج بود، اما او به فناوری نوظهور عکاسی علاقهی شدیدی پیدا کرد. درنهایت مدیران کونیشیا به او اجازه دادند تا تحت برند این شرکت، وارات و فروش دوربین را شروع کند. این اتفاق، هفت سال پیش از راهاندازی کداک، برند قدیمی عکاسی در آمریکا، رخ داد.
از اولین لنزهای تولیدی کونیشی در سالهای ابتدایی تا میانی دههی 1910، برند ساکورا در بسیاری از دوربینهای تولید شرکت کونیشی دیده میشد. ازمیان مهمترین محصولات میتوان به دوربین جعبهای Sakura Honor Prtable و اولین دوربین ژاپنی فرمت بزرگ SLR ژاپن بهنام Sakura Reflex Prano اشاره کرد. کونیشی در سال 1909 سه دوربین جدید بهنامهای Pearl و Lily و Idea به بازار عرضه کرد که بهخاطر کیفیت بالای تولید، محبوبیت و اعتبار بالایی کسب کردند. جنگ جهانی اول که در سال 1914 شروع شد، تأثیر قابلتوجهی روی اقتصاد ژاپن داشت. بسیاری از شرکتهای فعال در صنعت این کشور مجبور شدند تا وابستگی به محصولات خارجی را کاهش دهند. بهعنوان مثال، واردات کاغذهای مناسب عکاسی و مواد اولیهی آنها از آلمان غیرممکن شده بود و کونیشی برای تولید کاغذ نیاز به مواد اولیه داخلی داشت. آنها در همکاری با شرکت Mitsubishi Paper، موفق به تولید کاعذ اولیهی مناسب عکاسی شدند. تا زمان پایان جنگ در سال 1919، تولید صنعتی ژاپن نسبت به سال 1914، چهار برابر شده بود. همین سرعت بالا در رشد صنعتی، موجب اشتغال دوبرابری نیروی انسانی در صنعت نیز شد.
دوربین Lily شرکت کونیشی هونتن در سال 1921 به کونیشیروکو (Konishiroku) تغییر نام داد و بهصورت شرکت با مسئولیت محدود اداره شد. رخداد مهم تاریخی در دههی 1920، زمینلرزهی کانتو در سال 1923 بود که ساختمان مرکزی شرکت را بهکلی نابود کرد. البته کونیشیروکو بهسرعت ساختمان را بازسازی کرد و یک ماه بعد، فعالیتها به روند عادی بازگشت. ارتش ژاپن در سال 1925 قرارداد و دستوری را برای شرکت کونیشیروکو ارسال کرد تا تولید دوربین تاکتیکال نظامی را شروع کند. فرایند طراحی در شرکت شروع و یک سال بعد اولین دوربین تاکتیکال ساخت ژاپن، آماده شد. لنز این دوربین بهنام Hexar F/4.5 شناخته میشد و یک کپی از لنز تولیدی شرکت بریتانیایی Thornton بود.
دوربین Cherry توسعه محصولات و ورود به بازارهای بینالمللی
شرکت کونیشیروکو در سال 1936 به شرکت سهامی عام تبدیل شد و با نام کونیشیروکو هونتن به فعالیت ادامه داد. در سال 1938 و با شدت گرفتن زمزمههای جنگ جهانی دوم، دولت ژاپن محدودیتهایی جدی روی تولید دوربین مخصوص مصرفکننده اعمال کرد. کونیشیروکو مجبور به تغییر سیاستهای تولیدی شده و بهمرور به محصولات نظامی متمایل شد. آنها در سالهای 1939 و 1940، دو دوربین هوایی حرفهای برای ارتش ژاپن تولید کردند. البته تحقیق و توسعه به قوت خود باقی بود و کونیشیروکو پنج سال پس از عرضهی فیلم عکاسی رنگی کداکروم از کداک، اولین فیلم رنگی ژاپن را نیز بهنام ساکورا به بازار عرضه کرد. کونیشیروکو در توسعهی دوربین و تجهیزات جانبی عکاسی پابهپای کداک پیش میرفت
راکومن سوگیورا هشتم، نوهی بنیانگذار شرکت، در سال 1941 بهعنوان مدیرکل مشغول به کار شد. دو سال بعد، نام شرکت به Konishiroku Photo Industry تغییر نام داد و مرکز تحقیق و توسعهی حرفهای راهاندازی شد. قانون جدیدی متمرکز بر صنعت عکاسی ژاپن در سال 1944 تصویب و اجرا شد که ادغام کونیشیروکو را با شرکت Showa Photo Industry بهعمراه داشت. در سال 1945، نیروهای آمریکایی حملهی هوایی گستردهای را در ژاپن اجرا کردند که منجر به تخریب کامل کارخانه، انبار و مرکز تحقیقات کونیشیروکو در یودوباشی شد. بههرحال با پاین یافتن جنگ جهانی دوم، چالشهای عملیاتی برند ژاپنی نیز کاهش یافت. آنها بهمرور فرایند تولید را از تجهیزات نظامی به تجهیزات مخصوص مصرفکننده متمایل کردند و تولید انبوه بهسرعت پس از پایان جنگ، شروع شد.
یکی از رخدادهای مهم تاریخی که منجر به افزایش شهرت کونیشیروکو شد، ساخت فیلمی بهنام The Dream بود که بهعنوان اولین فیلم رنگی ژاپنی شناخته میشود. سازندگان از فیلمهای ساکورا برای تولید استفاده کرده بودند و فیلم آنها مورد استقبال و تقدیر مؤسسههای فیلمسازی قرار گرفت. یک سال بعد، بحران اقتصادی در ژاپن قوت گرفت و بسیاری از کسبوکارهای کوچک و متوسط تعطیل شدند. با افزایش شدید نرخ بیکاری، اقتصاد ژاپن و فعالان صنعتی در آستانهی بحرانی جدید قرار گرفتند. درنهایت، جنگ کره در سال 1950 بهنوعی باعث نجات کونیشیروکو شد، چون با سفارشهای عظیم مواد و تجهیزات اپتیکی برای آنها همراه بود. دههی 1950 زمان رشد سریع و توسعهی بینالمللی در کونیشیروکو بود. آنها برای تقویت صادرات به بازار بزرگ ایالات متحده، زیرمجموعهی مستقلی را بهنام Koniphoto Corporation در فیلادلفیا راهاندازی کردند که مسئولیت بازاریابی و توزیع دوربینها و مواد مخصوص عکاسی برند ژاپنی را برعهده داشت. در همان سال، جایزهی معتبر کیفیت تولید آمریکا یعنی Deming Prize بهخاطر افزایش بازدهی تولید و ارتقاء بهرهوری در سازمان، به کونیشیروکو اهدا شد که اعتبار آنها را در بازار جدید افزایش داد. زیرمجموعهی آمریکایی در سال 1962 به نیویورک سیتی منتقل شد.
کونیشیروکو در سال 1967 بحران بزرگی را سپری کرد که بهخاطر تولید فیلمهای معیوب در شرکت و عدم توانایی در افزایش سهم بازار ایجاد شد. تا آن زمان، مدیران شرکت از میان اعضای خانوادهی مالک و بنیانگذار انتخاب میشدند. در سال 1968 و برای اولینبار تیمی جدید از مدیران در کونیشیروکو انتخاب شد تا برند ژاپنی را از بحران نجات دهد. ریوزوکه نیشیمورا، اولین مدیر در ساختار جدید بود که ریاست کل شرکت را برعهده گرفت. تیم مدیریت جدید کونیشیروکو بهمرور استفاده از فناوریهای تازه را در شرکت توسعه دادند و بازارهای جدید و مرتبط با محصولات را شناسایی کردند. روند تحقیق و توسعه شدت گرفت و محصولات کونیشیروکو با کیفیت و مزایای رقابتی بیشتر به بازار عرضه شدند. روند طراحی و توسعهی محصولات جدید، مبتنی بر بازار انجام میشد و تیم مدیران، پیش از تصمیمگیری برای تولید هر محصول، تحقیقات بازار جامع را در دستور کار قرار میدادند. از روندهای جدید دیگر میتوان به توسعهی آموزش در میان کارمندان و تغییر ساختارهای استخدام و ارزشیابی نیروی انسانی اشاره کرد.
دههی 1970 را میتوان دههی رشد سریع کونیشیروکو دانست که تحت مدیریت جدید، اهداف بلندپروازانهای را در صنعت دنبال میکرد. آنها در سال 1971 محصول نوآورانهای بهنام U-Bix 480 معرفی کردند که بهعنوان اولین دستگاه کپی فتواستاتیک شرکت شناخته میشد. تا سال 1978، دستگاههای کپی، 23 درصد از فروش شرکت را به خود اختصاص میدادند. تا آن زمان بسیاری از شرکتهای تولیدکنندهی دوربین در ژاپن، تولید دستگاههای کپی کوچک را شروع کرده بودند. تخصص این شرکتها در فناوریهای اپتیکی و استفاده از شبکههای توزیع موجود، به نفوذ هرچه سریعتر در بازار، کمک میکرد. جشن 100 سالگی شرکت کونیشیروکو در سال 1973 برگزار شد. از آن زمان، نام کونیکا در محصولات بیشتری از این شرکت دیده میشد. خصوصا بازارهای آمریکایی و اروپایی، بیش از سایر نقاط جهان میزبان برند کونیکا بودند. در همان سال، توسعهی فعالیت در اروپا با راهاندازی مرکز جدید در هامبورگ شدت گرفته و رئیس جدیدی بهنام هیروشی تومیکا، هدایت کونیشیروکو را در دست گرفت. اولین دوربین کونیشیروکو در دستهی کامپکت و مجهز به فلاش الکترونیکی، در سال 1975 تولید شد. این دوربین که Konica C35 EF نام داشت، دوران تازهای را در تولید دوربینهای کامپکت در کونیشیروکو شروع کرد. از محصولات پرطرفدار دیگر برند ژاپنی در آن سالها میتوان به دستگاههای کپی U-Bix اشاره کرد که تا سال 1975 به رکورد فروش 50 هزار دستگاه رسیدند. در همان سال، کونیشیروکو زیرساخت تولید کاغذهای عکاسی خود را به اتحاد جماهیر شوروی صادر کرد.
Konica FS-1 یکی از فعالیتهای مهم کونیشیروکو در نفوذ هرچه بیشتر به بازار ایالات متحده، با خرید سهام در شرکت آمریکایی Fotomat در سال 1979 انجام شد. این شرکت، فروشگاههای زنجیرهای عرضهی محصولات مخصوص عکاسی داشت و در آن زمان با بحرانهای اقتصادی متعددی روبهرو بود. بههرحال هشت درصد از سهام شرکت آمریکایی توسط کونیشیروکو خریداری شد. در عوض، شرکت آمریکایی متعهد شد تا فیلمهای عکاسی کونیشیروکو را تحت برند خود به فروش برساند و نیاز کاغذ چاپ خود را نیز از شرکت ژاپنی تأمین کند. سهام کونیشیروکو در فتومت در سال 1982 به 20 درصد، در سال 1985 به 62 درصد و در سال 1986 به 100 درصد رسید. فتومت دیگر زیرمجموعهای از برند ژاپنی بود. افزایش شدید قیمت نقره بهعنوان یکی از مواد اولیهی اساسی در تولید فیلم در سال 1980، شرکتهای تولیدکنندهها در سرتاسر جهان با چالش روبهرو کرد. کونیشیروکو نیز مانند دیگران مجبور به افزایش قیمت محصولات خود شد. در آن سالها بحرانهای حقوقی نیز به کونیشیروکو فشار میآوردند و شرکت متهم به قیمتگذاری ناعادلانه در فیلمهای اشعهی ایکس بود. بههرحال مدیران کونیشیروکو باوجود بحرانهای متعدد، بهدنبال توسعهی بازار فعالیت نیز بودند و با Ampex Corporation وارد همکاری شدند.
Konica AF3 ورود جدی به بازار تجهیزات اداری
ماشینآلات اداری امروز بهعنوان یکی از اصلیترین حوزههای فعالیت کونیکا شناخته میشوند. شرکت کونیشیروکو در دههی 1980 فعالیت خود در این بازار را با شدت بیشتری توسعه داد. آنها 30 درصد از سهام شرکت Royal Business Machines را در سال 1984 خریداری کردند. از آن زمان، دستگاههای کپی کونیشیروکو با برند Royal عرضه شد. یک سال بعد، دستگاههای کپی برند ژاپنی به شرکت Olivetti فروخته میشد تا تحت برند Olivetti در بازار اروپا به فروش برسند. درواقع کونیکا در سالهای بعد برای رقابت و کسب سهم بازار، با محصولات تولیدی خودش رقابت میکرد. شرکت کونیشیروکو در سال 1986 باقیماندهی سهام رویال را نیز خریداری کرد و آن را به Konica Business Machines USA تغییر نام داد. آنها همچنین همکاری جدیدی را با IBM شروع کردند تا دستگاههای کپی سرعت بالای آن شرکت را تحت برند کونیکا در سرتاسر جهان به فروش برسانند. کونیشیروکو در بازار کامپیوتر نیز حضوری نوآورانه داشت. آنها موفق به تولید فلاپی دیسک جدید 5/25 اینچی با فناوری بهبودیافته نسبت به نسخههای موجود در بازار شدند که ظرفیت حافظهی 10 مگابایتی داشت. این محصول نوآورانه با همکاری شرکتهای Omron Tateisi Electronic و Citizen Watch Company طراحی و ساخته میشد. از محصولات نوآورانهی دیگر در میانهی دههی 1980 میتوان به دستگاه کپی رنگی کونیکا Color 7 اشاره کرد که کپی کردن عکسهای رنگی را با بازدهی و کیفیت بالاتر ارائه میداد.
مینیلب کونیکا باوجود تمامی نوآوریها و فعالیتهای توسعهای در کونیشیروکو، شرکت در دههی 1980 با بحرانهای مالی متعددی روبهرو بود. زیرمجموعهی فتومت دیگر درآمدزایی مناسبی نداشت و دستگاههای مینیلب نیز برای پیدا کردن موقعیت خود در بازار، نیاز به زمان داشتند. باوجود افزایش فروش 24 درصدی شرکت تا سال 1985، سوددهی آنها با کاهش روبهرو بود. ازطرفی افزایش ارزش واحد پولی ژاپن در دههی 1980، برای شرکتهای این کشور در بازارهای بینالمللی نتایج خوبی بههمراه نداشت. توسعه تحت نام جدید کونیکا
کونیشیروکو در سال 1987 به کونیکا تغییر نام داد
کونیشیروکو بالاخره در سال 1987 نام خود را به کونیکا تغییر داد. برندی که چند دهه بهعنوان برند اصلی محصولات شرکت ژاپنی شناخته میشد، بالاخره خود بهعنوان نام رسمی شرکت انتخاب شد. فرایندهای اتحاد برند کونیشیروکو از سال 1973 شروع شده بود. آنها در بازارهای گوناگون با برندهای موفق متعددی شناخته میشدند. بهعنوان مثال بسیاری از مردم حتی در ژاپن هم نمیدانستند که فیلمهای برند ساکورا و دستگاههای U-Bix ساخت شرکت کونیشیروکو هستند. درنهایت با متحد کردن نامها و برندهای متعدد، اعتبار بینالمللی شرکت ژاپنی نیز افزایش یافت. تغییر نام شرکت به کونیکا، با افزایش فعالیتهای بازاریابی نیز همراه بود. مدیران شرکت ژاپنی تصمیم داشتند تا نام جدید را بیشازپیش در ذهن مشتریان حک کنند. آنها با حمایت از تیمهای ورزشی و به پرواز درآروردن بالنهای تبلیغاتی (از روشهای مرسوم در دههی 1990) اقدامهای مشابه رقابی بزرگ یعنی فوجی و کداک انجام دادند. بهعلاوه، گالری عکس کونیکا نیز در موزهی بریتانیا راهاندازی شد. دراینمیان تنها 20 درصد بازار فیلم در ژاپن در اختیار کونیکا بود و شرکت برای افزایش سهم خود باید فعالیتهای بازاریابی و فروش داخلی را با شدت بیشتری توسعه میداد.
Konica A4 با ورود به دههی 1990، دوربینهای یکبار مصرف محبوبیت زیادی در بین مردم پیدا کردند. این نوع از دوربینها ابتدا در سال 1986 توسط فوجی به بازار عرضه شدند. کونیکا نیز کمی بعد اولین محصولات خود را به بازار عرضه کرد. آنها تا سال 1990 موفق به فروش هفت میلیون دستگاه دوربین یکبار مصرف شدند که البته باوجود کسب مقاوم دوم، بسیار کمتر از فروش 30 میلیونی فوجی بود. کونیکا انواع متعددی از دوربینهای یکبار مصرف را در دههی 1990 به بازار معرفی کرد. از میان مشهورترینها میتوان به Torikkiri Mini، Torikkiri Moto Mini Flash Sepia و Konica Isimo اشاره کرد که مجهز به فلاش پاپآپ و فناوری Advanced Photo System نیز بود. فناوری APS استانداردی بود که در کنسرسیومی تحت رهبری کداک و با حضور فوجی و بدون حضور کونیکا توسعه یافت. بههرحال کونیکا شرکتی بود که از این فناوری در دوربینهای یکبار مصرف خود نیز استفاده کرد. دوربینهای یکبار مصرف پس از مدتی که نفوذ مناسبی را در بازر تجربه کردند، ازطرف حامیان محیط زیست تحت انتقادهای شدید قرار گرفتند. منتقدان اعتقاد داشتند این دوربینها در طبیعت خود، محصولاتی مضر برای محیط زیست هستند و قابلیت بازیافت نیز ندارند. درمقابل، شرکتهای تولیدکننده مانند کونیکا راهکارهای متعددی را برای تسهیل بازیافت دوربینها معرفی کردند و همچنین برنامههای بازیافت را در مراکز چاپ و پردازش تصویر خود نیز توسعه دادند.
دههی 1990 با انقلاب دیجیتال در صنعت اپتیک نیز همراه بود. کونیکا که از شرکتهای سنتی و قدیمی بازار محسوب میشود، از روند جدید باز نماند و اولین سیستم دیجیتالی مینیلب خود را در سال 1998 بهنام Konica Digital Minilab QD-21 معرفی کرد. از محصولات نوآورانهی دیگر میتوان به پرینتر رنگی کاملا لیزری بهنام کونیکا KL-2010 اشاره کرد. سیستم ادارای مدیریت اسناد Konica 7050 نیز در همان دوره معرفی شد که ترکیبی از دستگاه کپی لیزری دیجیتال با سرعت 50 کپی در دقیقه و پرینتر لیزری با سرعت 50 پرینت در دقیقه بود و قابلیت اتصال به کامپیوتر و شبکه را نیز داشت. کونیکا با معرفی محصولات سریع و باکیفیت در بازار مدیریت اسناد، در دههی 1990 به پیشگام بازار در ایالات متحده تبدیل شد. دستگاههای کپی دیجیتال فوق سریع این شرکت، موردپسند مدیران در سازمانهای کوچک و بزرگ آمریکایی بودند. تولید دستگاههای کپی آنالوگ، در سال 1999 بهطور کامل در کونیکا متوقف شد تا تمرکز طراحی و توسعه روی محصولات دیجیتال معطوف شود.
Konica Q-M100 ادغام با مینولتا و فعالیتهای اخیر برند کونیکا
کونیکا با ورود به قرن 21 تولید مواد مخصوص تجهیزات فناوری را در مرکز توجه قرار داد. فیلمهای TAC که از مواد اولیهی حیاتی برای نمایشگرهای LCD هستند، یکی از اهداف جدید تولیدی برند ژاپنی بودند. برند ژاپن با بهرهمندی از همان فناوریهای تولید فیلمهای عکاسی، توانست فرایند تولید فیلمهای TAC را نیز توسعه دهد. با ورود اولین محصولات در دستهی جدید، تقاضا با افزایش شدید روبهرو شد و کونیکا، کارخانهای اختصاصی برای تولید فیلمهای TAC راهاندازی کرد.
فیلم TAC توسعهی بینالمللی کسبوکار پس از تشکیل هولدینگ کونیکا مینولتا هم ادامه داشت. برند ژاپنی با راهاندازی شرکت سرمایهگذاری و مدیریت تولید در چین، حضور خود را در بازارهای این کشور خصوصا در بخش MFP گسترش داد. علاوه بر شرکت، مرکز تولیدی جدیدی نیز در چین راهاندازی شد که تولید پرینتر و دستگاههای چندکاره را برعهده گرفت. در آن سالها تولید تجهیزات تصویربرداری پزشکی نیز با قوت ادامه یافت و اولین دستگاه ماموگرافی با ساختار کنتراست فاز در کونیکا مینولتا ساخته شد. رخداد تاریخی هولدینگ کونیکا مینولتا در دههی 2000، در سال 2006 و با فروش کل کسبوکار دوربین به سونی اتفاق افتاد. کونیکا مینولتا بهخاطر خسارتهای متعددی که در این بخش متحمل شده بود، ابتدا تصمیم به همکاری با سونی داشت تا دوربینهای خود را بهکمک غول ژاپنی دیگر تولید کند؛ اما سونی با رد کردن پیشنهاد هموطن، تنها به خرید کل کسبوکار راضی بود که در 30 سپتامبر 2006، نهایی شد. با این تغییر مسیر، 3،700 نیروی انسانی کونیکا مینولتا تعدیل شدند. در مارس 2007، تمامی فعالیتهای مرتبط با صنعت دوربین اعم از تولید فیلم نگاتیو نیز متوقف شد. مجموعه مقالههای مرتبط داستان برند
داستان برند: کداک، پیشگام دنیای عکاسی و نماد شکست در برابر تحول دیجیتال داستان برند فوجیفیلم؛ بازمانده سختکوش صنعت تصویربرداری داستان برند: سونی، از پلوپز برقی تا رادیوهای ترانزیستوری داستان برند پاناسونیک؛ یک قرن تولید تجهیزات الکتریکی داستان برند کانن؛ ژاپنی پیشگام در صنعت الکترونیک و اپتیک
با تعطیلی کسبوکار برند ژاپنی در دستهی دوربین و تجهیزات مرتبط، فعالیت شرکت روی حوزههای دیگر همچون تجهیزات اداری و پزشکی متمرکز شد. AeroDR یکی از اولین دستاوردهای شرکت بود که در سال 2011 و در دستهی تصویربرداری پزشکی معرفی شد. این دستگاه، تصویربرداری اشعهی ایکس را بهصورت دیجیتال انجام میدهد و درنتیجه بسیاری از چالشهای عکسبرداری سنتی اشعهی ایکس را کاهش داد. صنعت نمایشگر نیز در سالهای ابتدایی دههی 2010 شاهد فعالیت جدیتر کونیکا مینولتا بود. اولین پنل OLED جهان با استفادهی صددرصدی از مواز فسفورسنت، توسط کونیکا مینولتا معرفی شد. از فعالیتهای اخیر کونیکا مینولتا در حوزههای هدف میتوان به همکاری با پاناسونیک در حوزهی تجهیزات پزشکی التراساند اشاره کرد. حوزههای فعالیت اصلی کونیکا اکنون تجهیزات اداری، تصویربرداری پزشکی، هنرهای تجسمی، دستگاههای اپتیکی و تجهیزات اندارهگیری اپتیکی هستند. شوئی یامانا، بهعنوان مدیرکل و مدیرعامل هولدینگ فعالیت میکند و آخرین آمارها، درآمد کونیکا موینلوتا را 1/011 تریلیون دلار بیان میکنند. این شرکت اکنون در سرتاسر جهان بیش از 43 هزار کارمند دارد.