سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

داستان برند جیلی، از گم‌نامی تا رسیدن به قله‌های صنعت خودرو اخبار

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - جیلی در سال 1986 تأسیس شد و اکنون پس از 34 سال، یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان دنیا محسوب می‌شود. در این مطلب به سیر تحول گروه خودروسازی جیلی و عملکرد مدیرعامل آن، لی شوفو پرداختیم.

تعداد کمی از خودروسازان تاکنون به اندازه جیلی در زمانی بسیار محدود به سرعت رشد کرده‌اند. این برند تجاری چینی را می‌توان در زبان ماندارین به‌عنوان «مبارک» و «خوش شانس» ترجمه کرد. هر دو ترجمه کاملا برای شرکتی که به‌تازگی در سال 1986 تأسیس شده و اکنون کمی پایین‌تر از 10 خودروساز برتر جهان قرار دارد، مناسب به‌نظر می‌رسد. هولدینگ خودروی جیلی، شرکت خودروسازی چینی است که پس از بی‌وای‌دی ، چری و گریت وال، چهارمین شرکت بزرگ خصوصی چین به شمار می‌رود. شرکت مالک جیلی، گروه هولدینگ جیلی است که ساخت خودرو را از سال 1986 در شهر تایژو استان ژجیانگ آغاز کرد. در سال 2005، جیلی وارد فهرست بورس اوراق بهادار هنگ کنگ شد. هولدینگ جیلی هم‌اکنون مالکیت شرکت‌های زیادی را در اختیار دارد که از جمله می‌توان به برندهای جیلی، پروتون، ولوو، لوتوس، ترافوگیا، Lynk & Co، تاکسی لندن و Geometry اشاره کرد. هم‌اکنون لی شوفو ، بنیان‌گذار و رئیس هیئت مدیره هولدینگ جیلی را بر عهده دارد و آن کونگ هوی ، به عنوان مدیرعامل این هلدینگ فعالیت می‌کند. محصولات اصلی هلدینگ جیلی شامل انواع خودروهای سواری و لوکس، موتورسیکلت، تاکسی، کامیون و سایر وسایل حمل‌ونقل عمومی، پیشرانه و جعبه دنده می‌شود. محصولات جیلی علاوه بر چین، در استرالیا، بحرین، برزیل، شیلی، کلمبیا، کاستاریکا، مصر، اندونزی، ایران، کویت، نپال، نیوزیلند، نیجریه، عمان، پاکستان، رومانی، روسیه، عربستان سعودی، آفریقا، سوریه، تایوان، ترکیه، اوکراین، اروگوئه و ونزوئلا به فروش می‌رسد. جیلی از چند سال پیش فعالیت پرشتابی را برای حضور در بازار کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی آغاز کرده است و پیش‌بینی می‌شود که طی سال‌های آینده بتواند به این هدف مهم و البته جاه‌طلبانه دست یابد. تاریخچه جیلی
منشأ جیلی کاملا از هیچ شروع شد. در اوایل دهه 1980 و هنگامی که لی شوفو ، بنیانگذار این شرکت از دانشگاه فارغ‌التحصیل شد، چین کشور متفاوتی بود. دولت کمونیستی چین، رفتارهایی همراه‌با تندروی داشت و در آن تشکیل شرکت‌های آزاد به‌طور گسترده ممنوع بود و تقریبا تعداد کمی خودرو به طول کامل وارد این کشور می‌شدند. در اواخر سال 1985، تولیدکنندگان داخلی چین فقط 5،200 خودرو تولید کردند درحالی‌که حجم کل بازار خودروهای سواری در سال تقریبا 100،000 خودرو بود. آغاز اقدامات کوچک
لی در ابتدا فعالیت خود را با خودروسازی آغاز نکرد. او پس از کسب درآمد با گرفتن عکس برای گردشگران، شرکت کوچکی در ژجیانگ تأسیس کرد تا قطعات یخچال و فریزر و سپس واحدهای کامل یخچال و فریزر را بسازد. اینجا بود که سیاست مداخله کرد؛ با لغو مجوز فروش یخچال، جیلی مسیر خود را به سمت تولید اسکوترهای موتوری تغییر داد و به سرعت یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان چین شد. اما آنچه لی شوفو واقعاً می‌خواست انجام دهد، ساخت خودرو بود.

سیاست و بازاریابی

جیلی به سرعت در حال گسترش بود زیرا انقلاب حمل‌ونقل چین باعث توسعه‌ی گسترده‌ای در مالکیت خودرو شد؛ اما در مقایسه با خودروسازان بزرگ‌تر این کشور هنوز کوچک بود و در سال 2003، کل تولید آن تنها به 76،274 دستگاه می‌رسید. درحالی‌که سایر تولیدکنندگان از طریق سرمایه‌گذاری‌های مشترک با شرکت‌های خارجی گسترش می‌یافتند و از تخصص و کمک آن‌ها برای تولید خودروهای مورد علاقه خریداران چینی استفاده می‌کردند، لی تصمیم گرفت که جیلی به گونه‌ای دیگر رشد کند و می‌گفت که چنین تمهیداتی باعث ایجاد رضایت و نوآوری می‌شود. پیوستن به عرصه جهانی
نمایشگاه خودرو فرانکفورت در سال 2005 مملو از پیشگامانی بود که برای جلب توجه تلاش می‌کردند و فهرستی از خودروهای جدید شامل آئودی Q7، پورشه کیمن S، مرسدس بنز R-Class، خودروی پنج سیلندر فورد فوکوس ST و فولکس‌واگن Eos در این نمایشگاه حضور داشتند. این شرکت در اولین حضور اروپایی خود نمایش کوتاهی داشت و از کوپه کوچک جیلی CD رونمایی کرد که توسط شخصیت‌های اپرای پکن احاطه شده بود. این تنها یک سال پس از رسیدن رکورد تولید سالانه جیلی به 100،000 دستگاه بود و محصولات این شرکت از نظر بینندگان اروپایی ارزان‌قیمت ولی بی‌روح بودند. در آن زمان کیفیت ساخت جیلی عالی نبود؛ در سال 2008، مؤسسه JD Power جیلی را در رتبه 36 قرار داد و این شرکت در بین برندهای چینی آخر شد.

سیاست و بازاریابی

تا قبل از اواخر سال 2009 در خارج از چین، احتمالاً تنها ناظران علاقه‌مند به صنعت خودرو از جیلی شنیده بودند. این شرایط هنگامی تغییر یافت که خودروساز چینی اعتراف کرد در حال مذاکره با فورد برای خرید ولوو است. معامله‌ی فروش، سال بعد با گروه ژجیانگ جیلی به‌عنوان شرکت مادر انجام شد و این شرکت کنترل ولوو را به دست گرفت. این بدان معنا است که گروه خودروسازی ولوو از نظر سلسله مراتب شرکتی در سطح جیلی اتو (Geely Auto) قرار دارد و به‌عنوان زیرمجموعه‌ی آن شناخته نمی‌شود.

سیاست و بازاریابی

تعداد معدودی از کارشناسان صنعت خودرو، منطق عقد این معامله را درک می‌کردند. ادغام خودروسازان به‌طور معمول بین شرکت‌هایی انجام می‌شود که همپوشانی قابل توجهی دارند و به‌دنبال کاهش هزینه‌ها هستند. اما جیلی و ولوو تقریبا هیچ نقطه‌ی مشترکی با هم نداشتند و افراد بسیاری پیش‌بینی کردند که تلاش برای ادغام آن‌ها، کاری فاجعه‌بار خواهد بود. اما لی نمی‌خواست که با ولوو ادغام شود و قول داد که «ولوو، ولوو باشد و جیلی هم جیلی است». همان‌طور که به‌زودی مشخص شد، جیلی یکی از برندهای بسیار باتجربه اروپایی را خریداری کرده بود تا شریک سرمایه‌گذاری مشترک آن باشد. پیشرانه‌های سوئدی
قمار جیلی در ولوو تنها در صورتی کار می‌کرد که بتواند شرکت سوئدی را بار دیگر به سودآوری باز گرداند. فروش این برند در حال کاهش بود و در آخرین سال‌های مالکیت فورد نیاز زیادی به سرمایه‌گذاری داشت. بعداً یکی از مهندسان ولوو اعتراف کرد که «اگر لامپی طی این مدت در مقر اصلی ولوو در HQ Torslanda می‌سوخت، رفتن به یکی دیگر از انبوه میزهای خالی، آسان‌تر از جایگزینی آن لامپ بود». اولین کار برای بازگشت ولوو این بود که از پیشرانه‌ها و معماری‌های مشترک با فورد فاصله بگیرد. ولوو به بودجه‌ی مورد نیاز خود دسترسی پیدا کرد و وام‌های آن از بانک توسعه چین به 2 میلیارد دلار رسید، اما هاکان ساموئلسون ، مدیرعامل جدید نیز با حداقل دخالت به کار خود ادامه داد. ولوو تصمیم گرفت تا پلتفرم واحد و منعطفی (معماری محصول مقیاس‌پذیر) برای جایگزین کردن تمام محصولات سری 60، 70، 80 و 90 این شرکت ایجاد کند. ولوو همچنین تصمیم گرفت تا با خلاص شدن از پیشرانه‌های بزرگ‌تر و استفاده از خانواده‌ی جدید پیشرانه‌های سه و چهار سیلندر، پیچیدگی پیشرانه را به طرز چشمگیری کاهش دهد و عملکرد آن از طریق هیبریدی کردن محصولات اضافه شود. پیش از آن‌که ولوو XC90 به‌عنوان اولین مدل مبتنی بر پلتفرم جدید SPA ساخته و در سال 2014 عرضه شود، فروش این شرکت شروع به رشد کرده بود. سال گذشته فروش ولوو تقریبا به دو برابر میزان سال 2009 رسید، که بخش عمده‌ای از آن در بازار چین و به دلیل حمایت از تولید محلی بود. اما SPA برای پشتیبانی از مدل‌های جیلی بسیار بزرگ و گرانقیمت بود و منجر به تأسیس «شرکت فناوری خودرو چین و اروپا» در سال 2013 شد؛ شرکت سرمایه‌گذاری مشترک بین جیلی اتو و ولوو که معماری ماژولار جمع‌وجور (Compact Modular Architecture) را برای خودروهای کوچک‌تر ولوو و همچنین محصولات تمام شرکت‌های زیرمجموعه و فرعی جیلی طراحی می‌کرد. ساختن موفقیت
درحالی‌که جیلی از سال 2003 تاکنون صادرات خودرو دارد و در بسیاری از نقاط جهان از جمله روسیه، خاورمیانه و آمریکای جنوبی محصولات خود را می‌فروشد، هیچ‌گونه فروشی در اتحادیه اروپا یا آمریکای شمالی نداشت یا محصولی تولید نکرده بود که قادر به انجام چنین کاری باشد. ورود پلتفرم CMA به محصولات جیلی این امکان را می‌دهد تا مدل‌هایی لوکس و پیشرفته تولید کند، اما این شرکت تصمیم گرفت تا برند جدیدی راه‌اندازی کند تا جدی گرفته شود.

سیاست و بازاریابی

در اوایل سال جاری، جیلی برند تجاری جدید دیگری را در چین راه‌اندازی کرد. این برند که Geometry نام دارد، طیف وسیعی از خودروهای الکتریکی را با قیمت‌های مناسب برای خریداران ارائه می‌دهد که اولین آن‌ها با نام مدل A هم‌اکنون به فروش می‌رسد و قیمت حدود 27 هزار دلاری بدون احتساب یارانه دارد. کارشناسان نشریه اتوکار قبل از رونمایی رسمی از این خودروی الکتریکی در نمایشگاه خودرو شانگهای در ماه مارس با آن رانندگی کردند و با وجود هیجان پایین، از رنگ و کیفیت آن تحت تأثیر قرار گرفتند. طیف گسترده‌تری از محصولات Geometry در حال آمدن به بازار است و فروش در اروپا بخشی از این طرح به شمار می‌رود. خرید موفقیت
بخش دیگری از استراتژی رشد جیلی، مجموعه‌ای چشمگیر از گسترش‌های فراتر از خرید ولوو بوده است. جیلی در سال 2009 سهام اقلیت شرکت تاکسی‌ساز LTI را خریداری کرد، اما پس از تصاحب مالکیت عمده آن در سال 2012، کنترل اکثر دارایی‌ها و تولید را به دست گرفت. این شرکت در ادامه برند خود را به «شرکت خودروی الکتریکی لندن» تغییر داد و تاکسی LEVC TX را در سال 2017 عرضه کرد و قصد دارد از این پلتفرم به‌عنوان پایه‌ای برای مدل‌های دیگر استفاده کند.

سیاست و بازاریابی

جیلی همچنین در گروه آلمانی دایملر و مادر مرسدس بنز، سرمایه‌گذاری کرد و در پایان 9/69 درصد سهام آن را به دست گرفت؛ خرید سهام دایملر به اندازه کافی باعث ایجاد نگرانی در مطبوعات آلمان درباره مقصود اصلی این شرکت چینی شد. هنوز اتحاد فنی بین جیلی و دایملر، حداقل در مقیاس کامل اتفاق نیفتاده است؛ اما در ماه مارس اعلام شد که جیلی با برنامه‌ریزی برای تولید نسل جدیدی از مدل‌های کاملا برقی در چین، 50 درصد از سهام برند اسمارت را تصاحب کرده است. خودروی سالون کنونی جیلی GE طرح رادیاتور جدیدی برای این برند معرفی کرد که با مجموعه‌ای از حلقه‌های متحدالمرکز موسوم به «گسترش کیهان» شناخته می‌شود. پیتر هوربری ، مدیر طراحی جیلی اعتراف می‌کند که طرح آن را از مکالمه‌ی مستقیم خود با لی شوفو الهام گرفته است. باتوجه به رشد چشمگیر جیلی در دو دهه پس از زمان ساخت اولین خودروی اختصاصی، بعید به‌نظر می‌رسد که جاه‌طلبی‌های این خودروساز چینی به‌زودی متوقف شود. وضعیت کنونی جیلی
جیلی هم‌اکنون پس از 34 سال دارای حدود 80 هزار کارمند در سراسر جهان است. درآمد کلی جیلی در سال 2019 حدود 13/76 میلیارد دلار بود و سود خالص این شرکت به 1/17 میلیارد دلار رسید. این در حالی است که سهام قابل انتساب به سهام‌داران جیلی در سال 2019 حدود 1/16 میلیارد دلار اعلام شد. جیلی با فروش 1/362 میلیون دستگاه همچنان برای سومین سال متوالی عنوان پرفروش‌ترین برند خودروی چینی را به خود اختصاص داد. ارزش سهام جیلی در بازار طی سال 2019 از 6/2 به 6/5 درصد افزایش یافت.

سیاست و بازاریابی

از زمان تأسیس جیلی تاکنون، «جاه‌طلبی» مشخصه‌ی اصلی آن به شمار می‌رود. آن کونگ هوی ، مدیرعامل گروه جیلی در نمایشگاه خودرو شانگهای امسال مصاحبه‌ای با گروهی کوچک از روزنامه‌نگاران شامل نشریه اتوکار داشت و در آن تصریح کرد که این شرکت هنوز فرصت زیادی برای رشد می‌بیند. کونگ هوی گفت: جاه‌طلبی جیلی، تبدیل شدن به یکی از شرکت‌های OEM در کلاس و سطح جهانی و همچنین گروهی از شرکت‌های OEM است. ما این کار را از دو طریق انجام می‌دهیم؛ علاوه بر تمرکز بر کار خود به‌تنهایی، این کار را از طریق همکاری با شرکا نیز دنبال می‌کنیم. برنامه رسمی این است که برندهای فعلی را به‌جای تصاحب برندهای جدید پرورش دهیم. ما روی پرورش خودمان کار خواهیم کرد. اما براساس تجارب قبلی، خیلی متعجب نمی‌شویم که در صورت وجود پیشنهادی عالی، جیلی بار دیگر در سایر شرکت‌ها سرمایه‌گذای کند.

سیاست و بازاریابی

به‌نظر می‌رسد که این صحبت، اشاره‌ای بزرگ باشد و می‌توانیم انتظار داشته باشیم که مدل‌های قدرتمندتر و گران‌تر Geometry را شبیه سلسله مراتب تسلا مشاهده کنیم. گروه جیلی نیز مانند بسیاری از خودروسازان بزرگ، پلتفرم تمام الکتریکی خود را با نام PMA ایجاد کرده که نسخه‌ی توسعه‌یافته‌ی CMA ولوو است و از آن برای پشتیبانی از خودروهای الکتریکی جئومتری، Lynk & Co، ولوو و احتمالاً حتی مدل‌های لوتوس استفاده خواهد شد. درحالی‌که کونگ هوی گفت بخشی از توسعه سلول‌های باتری در داخل کشور انجام می‌شود و بیشتر برای مدل‌های تجاری این برند کاربرد دارد، اکثر باتری‌ها از بازار جهانی تأمین می‌شوند که هم‌اکنون قطعه‌سازان چینی در آن پیشرو هستند.

سیاست و بازاریابی

استفاده‌ی خودروسازان از موتوراسپرت به‌عنوان ویترینی برای معرفی محصولات خود، تاریخچه‌ای به اندازه عمر صنعت خودروسازی دارد. غالباً شرکت‌ها تا قبل از عرضه‌ی عمومی مدل‌های خود چنین کاری انجام نمی‌دهند، اما جیلی با ورود Lynk & Co به موتوراسپرت پیش از عرضه‌ی عمومی محصولات، این سنت را شکست. برنامه‌ی جیلی این بود که تیمی فوق‌العاده شامل چهار خودروی سالون Lynk & Co 03 TCR برای شرکت در مسابقات FIA World Touring Car Cup آماده کند؛ این خودرو هم‌اکنون در بازار چین به فروش می‌رسد ولی مدت‌ها قبل از آن‌که در جاده‌های کشورهای غربی دیده شود، هواداران اروپایی مسابقات موتوراسپرت با آن آشنا بودند. شرکت Cyan Racing مستقر در سوئد که قبلا با ولوو پل‌استار S60 حضور در مسابقات قدیمی قهرمانی خودروهای تورینگ جهان را تجربه کرده بود، این برنامه را برای جیلی اجرا می‌کند؛ به این صورت که نیمه‌ی اول فصل در اروپا مسابقه می‌دهد، سپس برای مابقی فصل به چین، ژاپن، ماکائو و مالزی در آسیا می‌رود. تاکنون کار Cyan Racing بسیار خوب پیش می‌رود. شاید از شهرت Cyan Racing و کیفیت رانندگان آن تعجب کنید؛ این ترکیب شامل سه نفر است که تاکنون موفق به کسب هشت عنوان WTCC شده‌اند. از جمله این رانندگان می‌توان به تد بیورک سوئدی اشاره کرد که پس از 15 مسابقه و کسب سه پیروزی در رده سوم مسابقات WTCR قرار دارد. ساخت خودروی پرنده
علاوه بر جیلی اتو و گروه خودروسازی ولوو، ژجیانگ جیلی سه بخش دیگر نیز دارد. گروه Mitime، سه دانشگاه در چین دارد و امکانات ورزشی مختلفی از جمله پیست‌های مسابقه را در این کشور ساخته است. گروه خودروهای تجاری انرژی نو جیلی نیز شامل دو برند LEVC و بخش وسایل نقلیه تجاری یوان چنگ می‌شود.

سیاست و بازاریابی

وقتی جیلی سهام پروتون را از DRB-Hicom خریداری کرد، به‌نظر می‌رسید لوتوس بخش بسیار کوچکی از این قرارداد است. اما کارمندان جیلی تأیید می‌کنند که لوتوس به دلیل پیشینه‌ی ارزشمند و همچنین تخصص مهندسی خود بسیار جذاب به‌نظر می‌رسید. مقاله‌های مرتبط:
اسمارت برقی توسط جیلی و با همکاری مرسدس بنز، تولید می‌شود جیلی برای بهبود ویژگی خودران خودروها ماهواره تولید می‌کند
فنگ کینگ‌فنگ، مدیرعامل گروه خودروسازی لوتوس تأیید می‌کند که این برند قبل از اینکه در محصولات خانواده‌ی جیلی ظاهر شود، برای توسعه و استفاده از فناوری پیشگامانه مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این یکی از دلایلی است که ابرخودرو برقی Type 130 می‌تواند عملکرد بسیار بهتری نسبت به ولوو پل‌استار 1 داشته باشد. از مهندسی لوتوس برای کمک به توسعه مدل‌های جدید استفاده خواهد شد که اولین مورد شامل نسخه‌ی اصلاح‌شده‌ی لوتوس ایورا (Evora) می‌شود؛ البته تخصص مهندسی لوتوس در دسترس سایر بخش‌های گروه جیلی نیز خواهد بود. مرکز مهندسی و طراحی جدید لوتوس در نزدیکی کاونتری، بیشتر برای کار روی مدل‌های آینده لوتوس از جمله حداقل یک خودروی شاسی‌بلند استفاده می‌شود. فنگ کینگ‌فنگ در نمایشگاه خودرو شانگهای به اتوکار گفت: هلدینگ جیلی همچنین از مزایای اولیه مهندسی لوتوس به‌صورت ساختار سبک‌وزن، آیرودینامیک و دینامیک رانندگی بهره می‌برد. ما قبلا به‌دنبال ارزش لوتوس بوده‌ایم، اما این هنوز مرحله اولیه است و چیزهای بیشتری برای آینده وجود دارد.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/123255/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اولین گوشی مون‌دراپ با 2 جک هدفون و نمایشگر اولد 120 هرتز رونمایی شد

آمریکا برای اولین‌بار خلبان هوش مصنوعی را در یک آزمایش هوایی در مقابل انسان قرار داد

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

گزارش درآمد سه ماهه متا اعلام شد؛ سقوط 16 درصدی سهام غول فناوری

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

«صفحه اول اینترنت» برای تمرکز بیشتر بر دیدگاه‌ها، آپدیت شد

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

بررسی گوشی Redmi 10 5G؛ اقتصادی و پرطرفدار

هوش مصنوعی و احتمال جنگ و فروپاشی اجتماعی

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تردز حالا 150 میلیون کاربر ماهانه دارد

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!

تقاضا برای هدست ویژن پرو اپل رو به کاهش است

مایکروسافت حجم آپدیت‌های ماهانه ویندوز 10 را به‌شدت کاهش داد

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

قیمت HDD سیگیت و وسترن دیجیتال افزایش یافت

جو بایدن لایحه «فیلترینگ یا فروش تیک تاک» را امضا کرد؛ مدیرعامل پلتفرم چینی: جایی نمی‌رویم

نانوگرافن پروانه‌ای برای استفاده در حوزه کوانتومی ساخته شد

سامسونگ شارژر جدید 50 واتی USB PD خود با دو پورت Type-C را معرفی کرد

موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی 6 سیلندر

تست موفق اولین موتور 6سیلندر ایرانی

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه

گوشی خوش‌قیمت جدید اوپو از شارژ 100 وات پشتیبانی می‌کند

غول باستانی که کوسه‌های سفید امروزی را کوتوله می‌کند!

اپل ظاهراً در تأمین نمایشگر OLED آیپد پرو 11 اینچی با محدودیت‌هایی روبه‌رو است

سرنوشت تیک‌تاک با تصویب قانون آمریکایی چه می‌شود؟

3 فضانورد چینی امروز راهی ایستگاه فضایی‌شان می‌شوند

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

هوش مصنوعی متن‌باز جدید اپل معرفی شد؛ پردازش بدون نیاز به اینترنت

این عینک، زبان اشاره را ترجمه می‌کند

مخترع ایرانی مدال برنز نمایشگاه اختراعات ژنو 2024 را کسب کرد

تصاویری خیره‌کننده از «ماه صورتی» در سراسر جهان

دو گوشی قدیمی به پایان چرخه عمر رسیدند و دیگر آپدیت نمی‌شوند

استفاده هکرها از دستگاه‌های سیسکو برای جاسوسی

ویدیویی از کاوشگر کنجکاوی که مناطق رسوبی در مریخ را نشان می دهد

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

واتس‌اپ به ارسال پیام به شماره‌های ذخیره نشده و ورود با فیس‌آی‌دی مجهز می‌شود

توسعه روشی برای بهبود مصرف انرژی در دستگاه‌های مخابراتی

گلکسی زد فلیپ 5 از یک قابلیت هوش مصنوعی One UI 6.1 محروم است

اینترنت برای کنکور امسال قطع نمی‌شود؟

منتظر پیکسل تبلت 2 گوگل نباشید

اگر از تبلیغات داخل سیستم عامل متنفرید ویندوز 11 را آپدیت نکنید!

تعداد کاربران فعال اسپاتیفای 19 درصد رشد کرد

هوش مصنوعی شیطانی هم ساخته شد!