سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

آموزش تغییر یا به روز رسانی توزیع لینوکس بدون پاک کردن اطلاعات اخبار

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - تعویض یا به‌روزرسانی توزیع لینوکس عموما با پاک کردن داده‌ها همراه خواهد بود، اما می‌توان این فرایند را به روش‌های آسان‌تری هم انجام داد.

سیستم‌عامل لینوکس در توزیع‌های بسیار متنوعی دردسترس کاربران قرار دارد. هریک از توزیع‌ها با هدف ارائه‌ی رابط و تجربه‌ی کاربری خاصی طراحی شده‌اند و برخی نیز قابلیت‌های منحصربه‌فردی دارند. وقتی کاربران تصمیم به به‌روزرسانی با نصب کامل یا تعویض یک توزیع لینوکس داشته باشند، عموما باید تمامی اطلاعات موجود در کامپیوتر را پاک کنند. به همین دلیل شاید بسیاری از کاربران حتی پس از نیاز جدی به تعویض توزیع، از آن اجتناب می‌کنند. تعویض و به‌روزرسانی کامل توزیع لینوکس، با روش‌های آسان‌تر و بدون نیاز به پاک کردن داده نیز ممکن می‌شود. در ادامه‌ی این مطلب زومیت ، همه‌ی مراحل موردنیاز برای این کار را شرح می‌دهیم. نکته‌ی اصلی در این آموزش ، استفاده از پارتیشن‌های متفاوت برای نگه‌داری داده‌ها و نصب توزیع جدید است. وقتی تصمیم به تعویض توزیع لینوکس دارید، باید به ابزار نصب کننده اعلام کنید که پارتیشن‌های هارد را چگونه مرتب‌سازی کرده‌اید. اگر لینوکس، تنها سیستم‌عامل موجود روی فضای ذخیره‌سازی شما است، احتمالا یک یا دو پارتیشن بیشتر ندارید. پارتیشن‌ها شامل یک پارتیشن اصلی با فرمت ext4 هستند که شامل سیستم‌عامل و فایل‌های شما خواهد بود. یک پارتیشن اضافی هم در درایو ذخیره‌سازی وجود دارد که به‌نام Swap Partition شناخته می‌شود. این پارتیشن عموما نقش مدیریت بار اضافی بر حافظه‌‌ی رم را برعهده می‌گیرد. اطلاعات موجود در رم نیز در وضعیت هایبرنیت کردن کامپیوتر، در همین پارتیشن ذخیره‌سازی می‌شود. باوجود اینکه لینوکس عموما با استفاده از یک یا دو پارتیشن در کامپیوتر اجرا می‌شود، می‌توان پیکربندی پارتیشن‌ها را به‌راحتی در این سیستم‌عامل تغییر داد. هیچ محدودیتی ازلحاظ تعداد پارتیشن‌ها وجود ندارد و به‌راحتی می‌توان به سیستم‌عامل اعلام کرد که هر پارتیشن برای چه نوع فایل و پوشه‌ای استفاده شود. ایجاد پارتیشن Home مجزا
برای جلوگیری از پاک شدن فایل‌ها در هنگام تعویض توزیع لینوکس، باید یک پارتیشن ext4 مجزا بسازید. پارتیشن ابتدایی یک پوشه‌ی موسوم به «/» دارد که به‌نام پوشه‌ی اصلی یا «root» شناخته می‌شود. در پارتیشن دوم باید پوشه‌ای به‌صورت «home/» داشته باشید. تمامی اطلاعات شخصی شما در همیشن پوشه نگه‌داری می‌‌شود تا داده‌های شخصی موردنیاز را در پارتیشن دوم حفظ کنید. با ایجاد پارتیشن و پوشه‌ی جدید، وقتی تصمیم به تعویض توزیع می‌گیرید، مشکلی با پاک شدن اطلاعات در پارتیشن او نخواهید داشت. این پارتیشن شامل سیستم‌عامل قبلی و اپلیکیشن‌های نصب‌شده می‌شود. پارتیشن دوم که وظیفه‌ی نگه‌داری از فایل‌های شخصی و اصلی شما را برعهده داشت، پس از تعویض نیز به همان صورت باقی خواهد ماند.

سیاست و بازاریابی

ابعاد پارتیشن‌های لینوکس باید برای ذخیره‌سازی اپلیکیشن‌ها و فایل‌های شخصی کافی باشد
حفظ تنظیمات اصلی سیستم‌عامل پس از تعویض توزیع لینوکس، برخی اوقات با عدم پایداری و پشتیبانی اپلیکیشن‌ها همراه می‌شود. به‌عنوان مثال اگرچه توزیع‌های فدورا و اوبونتو هردو از GNOME به‌عنوان زیرساخت دسکتاپ استفاده می‌کنند، اما پیاده‌سازی آم در اوبونتو کمی تفاوت دارد. درنتیجه تنظیماتی که از فدورا به اوبونتو بیاید، کمی مشکل ایجاد خواهد کرد. اگر تصمیم به تعویض این دو توزیع دارید، حتما این موارد را در نظر داشته باشید. در زمان پارتیشن‌بندی و اضافه کردن بخش جدید، حتما از ارائه‌ی فضای خالی مناسب در هردو مطمئن شوید. اگر پارتیشن اصلی شما فضای کمی داشته باشد، امکان نصب اپلیکیشن‌های زیادی را نخواهید داشت. در صورت پایین بودن ظرفیت ذخیره‌سازی پارتیشن دوم نیز در ذخیره‌ی فایل‌های شخصی با مشکل روبه‌رو می‌شوید. اگر تصمیم به نصب اپلیکیشن‌های زیاد در لینوکس ندارید، پارتیشن اول را با فضایی حدود 15 تا 20 گیگابایت پیکربندی کنید. درصورت نیاز به اپلیکیشن‌ها یا بازی‌های زیاد، احتمالا تا 50 گیگابایت فضا نیاز خواهید داشت. به‌هرحال می‌توان با درنظرگرفتن فضای موردنیاز برای بازی‌های موردعلاقه، پیکربندی پارتیشن اصلی را تغییر داده و فضای آن را بیشتر کرد. درصورت نیاز به تغییر پیکربندی و فضای ذخیره‌سازی هر پارتیشن هم می‌توانید با بوت کردن سیستم‌عامل به یک محیط لایو لینوکس، پارتیشن‌بندی را به کمک ابزار مخصوص یا خط فرمان انجام دهید.

سیاست و بازاریابی

اگر درحال‌حاضر یک سیستم‌عامل لینوکس روی کامپیوتر خود دارید و همه‌ی فایل‌ها در یک پارتیشن قرار دارد، برای نصب توزیع جدید، باید چند مرحله‌ی ساده را انجام دهید: 1- ابتدا محیط یا نسخه‌ی لایو توزیع لینوکس مدنظر خود را دانلود کرده و آن را روی CD و DVD یا فلش درایو کپی کنید. 2- وارد محیط لایو شوید و از ابزار پارتیشن‌بندی همچون GParted برای تغییر ابعاد پارتیشن قبلی ext4 به ابعاد جدید استفاده کنید. 3- با استفاده از همان ابزار قبلی، پارتیشن جدیدی را در فضای خالی ایجادشده بر اثر تغییر ابعاد پارتیشن قبلی، ایجاد کنید. نام پارتیشن جدید را به خاطر بسپارید. این پارتیشن ساختاری همچون dev/sdXY/ دارد که X نشان‌دهنده‌ی نام درایو و Y عددی است که برای شناسایی تعداد درایوها به‌کار می‌رود. به‌عنوان مثال احتمالا پارتیشن جدید dev/sda2/ نام خواهد داشت. 4- دو پارتیشن جدید را بارگذاری (mount) کرده و محتوای پوشه‌ی home را به پارتیشن جدید منتقل کنید. فراموش نکنید که باید محتوای موجود در پوشه کپی شود و نه خود پوشه. اگر در انجام این روند دقت نکنید، فایل‌ها به‌صورت home/home/user/ کپی می‌شوند که صحیح نخواهد بود. 5- یک ترمینال باز کرده و دستور gksudo gedit را وارد کنید تا ابزار ویرایش متن Gedit اجرا شود. اکنون با استفاده از منوهای این اپلیکیشن، فایل موجود در آدرس etc/fdtab/ را از پارتیشن اول باز کنید. 6- این خط را به انتهای فایل باز شده اضافه کنید: /dev/sdXY /home ext4 errors=remount-ro 0 1. فراموش نکنید که در خط مذکور، باید به‌جای sdXY، نام پارتیشن جدید را وارد کنید (مثلا sda2) 7- فایل را ذخیره کرده و سیستم‌عامل را مجددا بارگذاری کنید. فراموش نکنید که CD یا فلش شامل محیط لایو را از کامپیوتر قطع کنید تا وارد سیستم‌عامل اصلی شوید. تعویض توزیع لینوکس
مقاله‌های مرتبط:
توزیع لینوکس فدورا 32 منتشر شد آموزش ایجاد سرور وب لینوکس با کامپیوتر قدیمی
پس از انجام مراحل بالا، تعویض توزیع تفاوتی با تعویض عادی نخواهد داشت. تنها تفاوت این است که داده‌های شخصی در پارتیشن مجزایی قرار می‌گیرند که در زمان ارتقا یا تعویض توزیع‌ها، دست نخورده باقی خواهد ماند. ایجاد پارتیشن مجزا برای فایل‌های شخصی در لینوکس، تنها در تعویض یا به‌روزرسانی توزیع‌ها کابرد ندارد. یک پارتیشن اضافی در بسیاری موارد همچون موقعی که تصمیم به دانلود و نصب آپدیت‌های جدید در کامپیوتر دارید، کارساز می‌شود. در برخی موارد، آپدیت‌های جدید مشکلاتی را در بوت شدن سیستم‌عامل ایجاد می‌کنند. در چنین حالتی وقتی فایل‌های شخصی را در پارتیشن مجزا نگه‌داری کرده‌اید، تنها باید یک توزیع تازه‌ی لینوکس به‌جای توزیع معیوب نصب کنید. با انجام مراحل بالا، تنها نگرانی شما باید انتخاب بهترین توزیع لینوکس بسته به نیازها و کاربردهای شخصی باشد. شما کدام توزیع لینوکس را ترجیح می‌دهید؟

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/129552/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شهرستان‌های استان تهران 57شهید امدادگر تقدیم انقلاب کرده است

تجلیل از خانواده معلم شهید غریب در اسارت «صفدر محمدی» در کرمانشاه

مدیرکل بنیاد مازندران از ثبت بیش از پنج هزار تاریخ شفاهی والدین شهدا خبرداد

حضور نشر شاهد با حدود 20 اثر تازه در نمایشگاه کتاب تهران

دیدار مدیریت شعب بانک سپه آذربایجان شرقی با سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران استان

ساعت هوشمند هواوی واچ فیت 3 به بازار جهانی عرضه شد

اولین تیزر هوم‌لندر برای مورتال کامبت 1 منتشر شد

بازی/ Mr Meat: Horror Escape Room؛ قهرمان خانه ترسناک شوید

سامسونگ برای تولید انبوه تراشه 3 نانومتری اگزینوس خود آماده می‌شود

زمین چگونه شگل گرفت؟

ماشین لباسشویی جدید شیائومی از یک گوشی پایین‌رده هم ارزان‌تر است!

وعده وزیر ارتباطات؛ افزایش تعداد سایتهای 5G

آیفون 17 اسلیم؛ شروعی برای خداحافظی با مدل‌های ارزان‌تر آیفون؟!

چند ثانیه قبل از مرگ چه اتفاقی می افتد؟

جلسه وبیناری برنامه عملیاتی معاونت توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد

تشکل‌ها بازوی توانایی برای بنیاد شهید و امور ایثارگران هستند

احراز 50 پروند رزمندگان فاقد مدارک بالینی در استان البرز

برچسب لوگوی اپل از جعبه آیپدهای جدید حذف می‌شود

تیک‌تاک از دولت آمریکا به‌دلیل تصویب قانون ممنوعیت یا فروش، شکایت کرد

رآکتور همجوشی هسته‌ای WEST رکورد زد؛ حفظ پلاسمای 50 میلیون درجه‌ای به‌مدت 6 دقیقه

با این تی‌شرت دیگر هنگام ورزش به بطری آب نیاز ندارید

اسپیس ایکس از لباس جدید مخصوص راهپیمایی فضایی خود رونمایی کرد

تصاویری از ایستگاه فضایی با لنز 6000 میلیمتری از فاصله 400 کیلومتری

عیادت جمعی از اعضای تشکل‌های شاهد و ایثارگر از ایثارگران بستری در بیمارستان ساسان

پرچمدار بعدی ریلمی توسط یک «انسان دیجیتالی مبتنی بر هوش مصنوعی» معرفی می‌شود

گیم پلی بازی Assassin’s Creed Red در رویداد Ubisoft Forward رونمایی می‌شود

گوشی جذاب Google Pixel 8a رسماً معرفی شد؛ ارزان و زیبا پر از هوش مصنوعی در همه جا

شاهکار مهندسی SpaceX

بخش خصوصی به "کیش" امید بسته است/ سادات نجفی: جزیره کیش می تواند نقش موثری در صنعت پخش ایفا کند

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان معظم «شیخ شعبانی»

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان والامقام «جوینی»

رمدی ساخت بازی چندنفره خود را لغو کرد

کارت گرافیک RTX 5080 احتمالا پیش از RTX 5090 رونمایی خواهد شد

تصاویر تبلیغاتی جدید از گوشی اکسپریا 1 مارک 6 سونی منتشر شد

بازی Perfect Dark در وضعیت بسیار بدی قرار دارد

شاید حیات بیگانه در حلقه‌های زحل یا مشتری پنهان شده باشد

به مناسبت سالروز درگذشت دانشمند و جغرافی‌دانِ قرن چهاردهم، عبدالرزاق بغایری

پیشگیری و مبارزه با بیماریهای منتقله پشه آئدس موضوع کمیته تخصصی بهسازی محیط شورای سلامت کیش

آغاز فصل جدید در امر تجارت و بازرگانی کیش/ مشارکت دادن صاحب‌نظران جزیره در تصمیم گیری‌ها، محور اصلی است

اکران مستند سینمایی "چهره پرداز" در سینما لبخند کیش

پخش خصوصی به "کیش" امید بسته است/ سادات نجفی: جزیره کیش می تواند نقش موثری در صنعت پخش ایفا کند

مادر گرامی شهیدان «جوینی» به فرزندان شهیدش پیوست

عیادت جمعی از تشکل‌های شاهد و ایثارگر  با بانوان جامعه ایثارگری در بیمارستان ساسان

واحد سرعت رم در ویندوز 11 به MT/s تغییر کرد

نقشه مترو فضایی/ به راحتی ایستگاه عوض کنید!

تازه‌ترین نظریه توطئه؛ ما دو خورشید داریم که دومی پشت اولی پنهان شده!

قلب صنعت پخش در جزیره می‌تپد/ حضور بزرگان صنعت پخش در کیش

کشف جی پی اس در مغز انسان

هدفون وایرلس هواوی FreeBuds 6i با باتری 35 ساعته معرفی شد

حسگری که مواد مخدر را 6 برابر سریع‌تر شناسایی می‌کند