سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

گزینه‌های جانشینی پراید؛ شاه مرده بازار خودرو استارت آپ

گزینه‌های جانشینی پراید؛ شاه مرده بازار خودرو
  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - سایپا آب پاکی را روی دست همه ریخت و خبر داد که جز ساینا، کوییک، تیبا و شاهین هیچ گزینه‌ای برای جانشینی پراید ندارد منتهی ما یک پیشنهاد اضافه داریم.
برترین‌ها: گرانی بیداد می‌کند و خودروسازان هم آن توان فنی و مالی را که در برند‌های خارجی سراغ داریم، برای تولید یک محصول جانشین ندارند؛ بنابراین پراید خواهد مرد. پرونده این اتومبیل کره‌ای با انبوهی از اتهامات و انبوهی از مزایا و معایب در نیمه اول سال 1399 بسته خواهد شد تا جای این یار قدیمی جاده‌های کشور را کثیری از برادرانش بگیرند. طبق آنچه قائم مقام سایپا گفته، پراید از خط تولید خارج خواهد شد تا محصولاتی نظیر تیبا 2 و صندوقدار، کوییک و ساینا در دامنه قیمتی بالاتر و تیراژ گسترده‌تر به دست مشتریان برسند.
پیام این اعلام نظر این است که بعد از سلطه 25 ساله پراید کره‌ای بر بازار خودرو کشور، قرار نیست محصولی جانشین این خودرو شود و مصرف کنندگان برای داشتن یک خودرو صفر کیلومتر، مجبور به پرداخت بالاتر هستند. سایپا که بزرگترین خودروساز کشور است از مدتی پیش مدل 111 پراید را از خط تولید خارج کرده و سری 131 را نیز در صف خروج از کارخانه قرار داده است. به این ترتیب مشتریان سایپا می‌مانند و یکی از این پنج+یک خودرو که در ادامه به آن‌ها و تریم‌های مختلف‌شان می‌پردازیم. خودروسازان البته نباید فراموش کنند که بی توجهی به 75 درصد از مشتریان بالقوه بازار که توان پرداختی در محدوده کمتر از 50 میلیون تومان دارند، مصداق بارز پذیرش شکست است؛ بنابراین باید از همین امروز در یک برنامه فورس ماژور سراغ ایده‌هایی بروند که به تولید یک خودرو ارزان و کوچک، اما کم مصرف و نسبتا ایمن بروند که در تیراژ بالا قیمتی مناسب داشته باشد. تا ان زمان این شش محصول می‌توانند گزینه‌های جانشینی شاه مرده بازار خودرو ایران باشند!
اول یک پیشنهاد از بازار کارکرده‌ها!
بازار ایران تشنه خودرویی در این ابعاد با قیمتی کمتر از 30 میلیون تومان است و اینجا فرصتی برای به چالش کشیدن صنعت خودرو ملی است. آیا خودروسازی نیست که به این نیاز خریداران پاسخ دهد و خودرویی کوچک با قیمت 30 میلیون بسازد که با اندکی ایمنی، برای عبور و مرور روزانه با هزینه‌ای اندک راهگشا باشد؟ خب تا ان زمان باید به پی کی نیو فکر کنیم که یک سوپرمینی واقعی است. خودرویی که اگر کابینش اندکی اصلاح شده بود یا ایمنی‌اش تقویت می‌شد، همچنان می‌توانست در بازار کشور نقش آفرینی کند.

سیاست و بازاریابی


نیو پی کی در بدو ورود به بازار وقتی پراید ارزان‌ترین محصول بازار کشور بود، به امپراتوری‌اش خاتمه داد و در قیمتی به مراتب کمتر، مورد توجه خریداران قرار گرفت. متاسفانه، اما بهبود نیافت و سازمان استاندارد مانع تولیدش شد تا رنو 5 در آخرین پرده، با بهترین فیس‌لیفتی که در ایران به خود دیده بود، بازار را برای همیشه ترک کرد. این فیس لیفت گرچه در نمای جلو تفاوت چندانی با رنو 5 ندارد، اما دستاورد‌هایی هم برای خریداران به همراه داشته است. مثلا استفاده از چراغ‌ها، در صندوق و سپر‌های جدید که نمای عقب را متفاوت ساخته یا گلگیر‌های پف آلودی که شخصیت قوی‌تری به پی. کی بخشیده، زمینه ارتقا خودرو را فراهم کرده است. اما هرچقدر از محاسن نیو پی کی بگوییم نباید مشکلات این خودرو از جمله داشبورد قدیمی و کیفیت نازل کابین خودرو را از یاد ببریم.
مواردی که در کنار صندلی‌های نه چندان راحت خودرو از بزرگترین مواردی است که از سوی مالکان پوئن منفی دریافت کرده است. همچنین کمبود لوازم تزئینی بدنه از معایب این خودرو چابک و شهری است. خریدارانی که از صدای زیاد، عدم تعادل خودرو یا لرزش‌های گاه و بیگاه بدنه گلایه دارند، لازم است در انتخاب لاستیک دقت کنند. کمی مواظبت و توجه به این نواده رنو 5 می‌تواند برای آن‌ها که نمی‌خواهند بیش از 20 یا 25 میلیون پول بابت یک خودرو پرداخت کنند، محصولی قابل اعتماد را به ارمغان اورد. پس این از گزینه کارکرده.
و اما پنج گزینه صفر کیلومتر...
این‌ها همگی خودرو‌هایی هستند که به نوعی با پراید و پلتفرم این محصول در ارتباطند و از شاهین که موتور تیبا سود می‌برد تا خود تیبا و کوییک که از موتور ارتقا یافته پراید سود می‌برند.
به جای 111: تیبا 2

سیاست و بازاریابی


ارابه 1000 کیلویی سایپا مهمترین جانشین پراید 111 است و البته نسبت به این خودرو از طرح به روزتر، اتاق جادارتر و سواری بهتر برخوردار است. البته بهای این بهتر بودن پرداخت 10 تا 20 میلیون تومان اضافه قیمت در مقایسه با کوچکترین عضو خانواده پراید است. کوچکترین خودرو جمع حاضر که در نمای جلو به محصولات لانچیا و در نمای عقب به خودرو‌های سئات اسپانیا شبیه است و محبوبیت بسیار بالایی در بازار ایران دارد. این خودرو که در انواع ساده و آپشنال با نام‌های پلاس و ... به دست مشتریان می‌رسد، اغلب برای خانواده‌های کوچک که نیاز چندانی به یک صندوق بار بزرگ ندارند، جذاب است. این خودرو به موتوری 87 اسبی و 1.5 لیتری مجهز است و هم‌اینک نزدیک به 59 میلیون تومان در کارخانه قیمت دارد.
به جای 111: کوییک

سیاست و بازاریابی


با نیم نگاهی به طرح محصولات ب. ام؛ و و سوبارو، سعی شده خودرویی متفاوت از تیبا 2 باشد و خب سازنده ایرانی تا حدی در این کار موفق بوده. تازه‌ترین کار سایپا روی تیبا 2 است که با ری بج و بازطراحی نمای جلو، عقب، جانبی و کابین همراه شده و تصویری مدرن‌تر از محصول اقتصادی سایپا ارائه می‌کند. این خودرو که قرار است به برخی بازار‌های خارجی در شمال آفریقا و خاورمیانه صادر شود، در تیپ‌های مختلفی عرضه می‌شود که بالاترین آن‌ها پلاس اتوماتیک است. این خودرو طبق شنیده‌ها به زودی با فیس‌لیفتی مناسب در تیراژ بالا به بازار تزریق می‌شود. راست و دروغش پای برخی از رسانه‌های خودرویی!
به جای 131: تیبا صندوقدار

سیاست و بازاریابی


دیگر وقت آن است که فیس‌لیفت شود، اما خب سایپا گویا علاقه‌ای به این کار ندارد. بعد از خانواده پراید پرفروش‌ترین خودرو سایپا است که طرح متفاوتی داشته و به استهلاک اندک و مصرف سوخت مناسب مشهور است. این خودرو ارزان‌ترین گزینه برای جانشینی پراید بوده که با پرداخت 10 میلیون اضافه نسبت به سری 111 قابل دسترسی است. قیمت تیبا صندوقدار حدود 52 میلیون تومان است. این خودرو در بازار بهایی معادل 80 میلیون تومان دارد.
به جای 132: ساینا

سیاست و بازاریابی


خودرو خوبی است که اگر اندکی در بخش طراحی و به میزانی در زمینه کیفیت ساخت و پرداخت بهبود یابد، می‌تواند جانشین خوبی برای پژو 405 باشد! ساینا در نسخه ساده و اتومات و البته به زودی نیوفیس تولید شده و گران‌ترین جانشین پراید تا زمان عرضه شاهین به بازار داخلی است. ساینا که حدود 4.25 متر طول دارد، قرار است با افزایش تیراژ به جانشینی مناسب برای سری 131 تبدیل شود و در این مسیر مستقیما با پژو 405 جدال خواهد داشت. قیمت این خودرو در کارخانه فعلا 59 میلیون و 800 هزار تومان است گرچه در دل مردم کوچه و بازار قیمت این خودرو از مرز 88 میلیون تومان عبور کرده است!
اگر ثروتمند شدید: شاهین

سیاست و بازاریابی


نامش ما را یاد خودرو بیادماندنی رامبلر آمریکا می‌اندازد منتهی نکته جالب این است که شاهین امروزی با موتور توربو پراید از شاهین قدیمی با آن موتور قدیمی ضعیف‌تر و کندتر است! البته حسن شاهین تند رفتن نیست و سازنده آن را با هدف سرگرم ساختن خانواده‌های متوسط ایرانی طراحی کرده است. تصاویر مختلفی از تمرکز سایپا روی افزایش توان خود برای تولید شاهین دیده می‌شود و اخبار هم از عرضه قریب الوقوع این سدان ایرانی به بازار حکایت دارد. خودرویی که طبق شنیده‌ها بسته به تجهیزات و نوع موتور، احتمالا در نسخه پایه بین 100 تا 125 میلیون قیمت خواهد داشت و برای کسب موفقیت نیاز دارد دنا و دنا پلاس را از میدان به در کند.
محمد طالبیان

سیاست و بازاریابی

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/136194/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

جدال اپل و اسپاتیفای بر سر قوانین اپ استور همچنان ادامه دارد

کوالکام از تراشه اسنپدراگون X پلاس رونمایی کرد؛ سلاح اقتصادی ویندوزی‌ها برای نبرد با مک‌بوک‌ها

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

اولین گوشی مون‌دراپ با 2 جک هدفون و نمایشگر اولد 120 هرتز رونمایی شد

آمریکا برای اولین‌بار خلبان هوش مصنوعی را در یک آزمایش هوایی در مقابل انسان قرار داد

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

گزارش درآمد سه ماهه متا اعلام شد؛ سقوط 16 درصدی سهام غول فناوری

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

«صفحه اول اینترنت» برای تمرکز بیشتر بر دیدگاه‌ها، آپدیت شد

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

بررسی گوشی Redmi 10 5G؛ اقتصادی و پرطرفدار

هوش مصنوعی و احتمال جنگ و فروپاشی اجتماعی

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تردز حالا 150 میلیون کاربر ماهانه دارد

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!

تقاضا برای هدست ویژن پرو اپل رو به کاهش است

مایکروسافت حجم آپدیت‌های ماهانه ویندوز 10 را به‌شدت کاهش داد

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

قیمت HDD سیگیت و وسترن دیجیتال افزایش یافت

جو بایدن لایحه «فیلترینگ یا فروش تیک تاک» را امضا کرد؛ مدیرعامل پلتفرم چینی: جایی نمی‌رویم

نانوگرافن پروانه‌ای برای استفاده در حوزه کوانتومی ساخته شد

سامسونگ شارژر جدید 50 واتی USB PD خود با دو پورت Type-C را معرفی کرد

موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی 6 سیلندر

تست موفق اولین موتور 6سیلندر ایرانی

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه

گوشی خوش‌قیمت جدید اوپو از شارژ 100 وات پشتیبانی می‌کند

غول باستانی که کوسه‌های سفید امروزی را کوتوله می‌کند!

اپل ظاهراً در تأمین نمایشگر OLED آیپد پرو 11 اینچی با محدودیت‌هایی روبه‌رو است

سرنوشت تیک‌تاک با تصویب قانون آمریکایی چه می‌شود؟

3 فضانورد چینی امروز راهی ایستگاه فضایی‌شان می‌شوند

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

هوش مصنوعی متن‌باز جدید اپل معرفی شد؛ پردازش بدون نیاز به اینترنت

این عینک، زبان اشاره را ترجمه می‌کند

مخترع ایرانی مدال برنز نمایشگاه اختراعات ژنو 2024 را کسب کرد

تصاویری خیره‌کننده از «ماه صورتی» در سراسر جهان

دو گوشی قدیمی به پایان چرخه عمر رسیدند و دیگر آپدیت نمی‌شوند