سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

مسدودسازی وی چت توسط ترامپ می‌تواند تجارت اپل را در چین نابود کند اخبار

مسدودسازی وی چت توسط ترامپ می‌تواند تجارت اپل را در چین نابود کند
  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - فرمان اجرایی دونالد ترامپ برای مسدودسازی وی‌چت می‌تواند میلیون‌ها مشتری اپل در چین را یک‌شبه از این شرکت دور کند. در کشور چین، آیفونی که وی‌چت نداشته باشد عملا گوشی محسوب نمی‌شود.

دونالد ترامپ چند روز پیش فرمانی اجرایی امضا کرد که پیام‌رسان وی‌چت را مسدود می‌کند. درحالی‌که این اتفاق ممکن است در نگاه اول برای برخی کاربران چندان مهم به‌نظر نرسد، اما می‌تواند عواقب شدید و بلندمدتی برای تقریبا کل صنعت فناوری داشته باشد؛ این تأثیر مهم به ماهیت وی‌چت مربوط نمی‌شود، بلکه به شرکت مادر آن یعنی تنسنت ارتباط دارد. تنسنت یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های چینی است که تاکنون توانسته در برندهای مختلف نظیر Riot Games و دیگر برندهایی که در ایالات متحده حضور دارند سرمایه‌گذاری کند. نکته‌ای که ممکن است خیلی‌ها به آن توجه نکرده باشند، این است که مسدود شدن وی‌چت ازسوی دولت آمریکا می‌تواند روی کسب‌و‌کار اپل هم اثر منفی بگذارد؛ اپل برای پیش‌برد تجارت خود تا حد زیادی به چین وابسته است. اپل شمار درخورتوجهی کاربر در کشور چین دارد و محصولات متنوعی را دردسترس آن‌ها قرار می‌دهد. تقریبا تمامی شرکای تجاری اپل در حوزه‌ی تولید و مونتاژ محصولات در چین حضور دارند و به‌همین دلیل اهالی کوپرتینو همواره اهمیتی ویژه برای بازار این کشور قائل بوده‌اند. فرمان اجرایی جدید ترامپ نه‌تنها اپل را به حذف وی‌چت از فروشگاه اپ استور مجبور می‌کند، بلکه می‌تواند به‌شکلی کاملا محسوس نحوه‌ی تولید و فروش محصولات اپل در چین را دست‌خوش تغییر کند. کارشناس رسانه‌ی ورج اعتقاد دارد که حذف وی‌چت از اپ استور می‌تواند «واحد تجاری کسب‌و‌کار موبایلی اپل در چین را نابود کند». اپل برای ادامه‌ی فعالیت‌های تجاری خود تا حد زیادی به چین وابستگی دارد
اپلیکیشن پیام‌رسان وی‌چت در بین کاربران چینی نفوذ بسیار زیادی دارد و عملا بازار پیام‌رسان‌های این کشور را به‌سلطه‌ی خود درآورده است. بن تامپسون ، از تحلیلگران آمریکایی، در اظهارنظری جالب در سال 2017 گفت: «هیچ چیزی در هیچ کشور دیگری وجود ندارد که بتوان آن را با وی‌چت مقایسه کرد و این موضوع به‌خصوص درباره‌ی سرویس‌های فیسبوک شامل خود فیسبوک، مسنجر و اینستاگرام هم صدق می‌کند و این سرویس‌ها نیز ازلحاظ سلطه بر بازار چین، با وی‌چت قایل‌مقایسه نیستند. تمامی آن سرویس‌‌ها درباره‌ی برقراری ارتباط وقت تلف کردن هستند؛ این گفته برای وی‌چت نیز صدق می‌کند، اما وی‌چت قابلیت‌های دیگری همچون ارائه‌ی مقالات خبری، پیدا کردن تاکسی‌ها، پرداخت پول برای ناهار، دسترسی به منابع دولتی و قابلیت‌هایی جالب در زمینه‌ی کاری برای کسب‌و‌کارها ارائه می‌دهد. تمامی این موارد باعث می‌شوند وی‌چت، خود گوشیِ شما باشد و در چین بیشتر از هر جای دیگری، گوشی‌تان همه‌چیزِ شما است». گفته‌های تامپسون نشان می‌دهد گوشی آیفون بدون وی‌چت برای صدها میلیون نفر از کاربران چینی که از این پیام‌رسان استفاده می‌کنند، عملا گوشی به‌حساب نمی‌آید و دلیلی برای خرید آن وجود ندارد. بررسی‌‌ها نشان می‌دهد واحد تجاری کسب‌و‌کار موبایلی اپل در چین، روی همین کاربران که مشتری وی‌چت هستند اتکا دارد. این یعنی اگر اپل به‌دلیل فرمان اجرایی ترامپ نتواند وی‌چت را روی آیفون‌ها ارائه دهد، واحد تجاری‌اش در چین تقریبا یک‌شبه نابود می‌شود. در این پرونده‌ی به‌خصوص، اپل گرفتار سیاست‌های خود نیز شده چون پلتفرمی که اپل ارائه می‌دهد، پلتفرم بسیار بسته و محدودی است. پلتفرمی بازتر همچون اندروید می‌توانست به کاربران چینی امکان دهد بدون تأیید مستقیم خود اپل، وی‌چت را روی آیفون‌های این شرکت نصب کنند. بااین‌حال اپل سخت‌گیری بسیار زیادی روی نصب اپلیکیشن‌ها دارد و باید حتما یکایک آن‌ها به تأیید شرکت برسند تا امکان انتشارشان روی اپ استور فراهم شود. اجازه دادن به کاربران برای نصب وی‌چت به‌شکل غیرمستقیم تصمیم ایدئالی برای خود اپل نیست، اما حداقل می‌تواند تجارتش را در چین نجات دهد. اگر اپل چنین تصمیمی اتخاذ کند، حداقل میلیون‌ها نفر از کاربرانش در چین همچنان توانایی استفاده از آیفون را خواهند داشت.

سیاست و بازاریابی

اپل ازلحاظ فیزیکی نمی‌تواند تولید محصولاتش را به هیچ‌ شرکت دیگری در هیچ جای دنیا برون‌سپاری کند (مخصوصا شرکت‌های حاضر در ایالات متحده). تیم کوک ، مدیرعامل فعلی اپل که در سال 2005 به‌عنوان مدیر ارشد عملیاتی شرکت شناخته می‌شد در آن زمان فرایند تولید محصولات را به فرم سیستم تولیدِ به‌موقع (JIT) درآورد که مزیت‌هایی مهم به‌همراه داشت. این روش تولید باعث می‌شود میزان محصولاتی که به‌صورت اضافه تولید می‌شوند کاهش پیدا کند و به‌طور مداوم محصولات جدیدی که به درد مردم بخورد تولید شود. این تصمیم که خوبی‌های زیادی داشت، امروزه باعث شده اپل به‌صورت انحصاری بر شرکت‌های تولیدی نظیر فاکس‌کان متکی باشد. میزان وابستگی اپل به شرکت‌های چینی به‌حدی است که وقتی به‌دلیل دنیاگیری ویروس کرونا (کووید 19) کارخانه‌ها تعطیل شدند، مشکلاتی جدی در کل زنجیره‌ی تأمین اپل ایجاد شد. اپل پس از مدت‌ها شایعه و گمانه‌زنی، سرانجام هنگام انتشار گزارش مالی جدید خود اعلام کرد عرضه‌ی گوشی‌های خانواده‌ی آیفون 12 با چند هفته تأخیر انجام می‌گیرد. قطعا دلیل اصلی تأخیر در عرضه‌ی گوشی‌های رده‌بالای جدید اپل به همین موضوع برمی‌گردد.

سیاست و بازاریابی

ماجرا صرفا به فروش آیفون‌ها خلاصه نمی‌شود. یکی از مهم‌ترین بازوهای درآمدزای اپل، بخش «خدمات» است که سرویس‌هایی همچون فروشگاه اپ استور و اپل موزیک و آی‌کلاد و موارد دیگر را شامل می‌شود. آن‌طور که داده‌ها اعلام می‌کنند، کاربران چین صرفا در ماه آوریل 2020 (فروردین و اردیبهشت 1399) بالغ‌بر 1٫53 میلیارد دلار در اپ استور پول خرج کرده‌اند. در نظر داشته باشید که این عدد صرفا محدود به اپ استور است و دیگر سرویس‌های موجود در کسب‌و‌کار «خدمات» اپل را شامل نمی‌شود. اپل طی سال‌های اخیر روی بخش «خدمات» مانور بسیار ویژه‌ای داده و سرویس‌های جدیدی همچون اپل TV پلاس و اپل نیوز پلاس راه‌اندازی کرده است تا درآمد بیشتری کسب کند. به‌دلیل کاهش سرعت فروش گوشی‌های هوشمند، اپل مدت‌ها است تلاش می‌کند سهم خود را از بازار چین افزایش دهد اما فعلا به درِ بسته خورده است. دنیاگیری ویروس کرونا نه‌تنها کارخانه‌ها بلکه فروشگاه‌ها را نیز به‌تعطیلی کشاند تا میزان فروش محصولات، کمتر از قبل شود. به‌علاوه همین دنیاگیری باعث شده افراد زیادی کار خود را از دست دهند و حاضر نباشند هزینه‌ی زیادی برای گوشی پرداخت کنند. اپل مدتی پیش در بیانیه‌‌ای فوری که دراختیار سرمایه‌گذاران قرار داد، پیش‌بینی اولیه‌ی خود برای درآمدها را تغییر داد؛ اپل در آن زمان گفت دلیل اصلی کاهش درآمدها این است که دنیاگیری کووید 19 باعث شده میزان تقاضا برای محصولات این شرکت در چین تحت تأثیر قرار گیرد.

سیاست و بازاریابی

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/145369/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

جدال اپل و اسپاتیفای بر سر قوانین اپ استور همچنان ادامه دارد

کوالکام از تراشه اسنپدراگون X پلاس رونمایی کرد؛ سلاح اقتصادی ویندوزی‌ها برای نبرد با مک‌بوک‌ها

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

اولین گوشی مون‌دراپ با 2 جک هدفون و نمایشگر اولد 120 هرتز رونمایی شد

آمریکا برای اولین‌بار خلبان هوش مصنوعی را در یک آزمایش هوایی در مقابل انسان قرار داد

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

گزارش درآمد سه ماهه متا اعلام شد؛ سقوط 16 درصدی سهام غول فناوری

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

«صفحه اول اینترنت» برای تمرکز بیشتر بر دیدگاه‌ها، آپدیت شد

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

بررسی گوشی Redmi 10 5G؛ اقتصادی و پرطرفدار

هوش مصنوعی و احتمال جنگ و فروپاشی اجتماعی

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تردز حالا 150 میلیون کاربر ماهانه دارد

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!

تقاضا برای هدست ویژن پرو اپل رو به کاهش است

مایکروسافت حجم آپدیت‌های ماهانه ویندوز 10 را به‌شدت کاهش داد

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

قیمت HDD سیگیت و وسترن دیجیتال افزایش یافت

جو بایدن لایحه «فیلترینگ یا فروش تیک تاک» را امضا کرد؛ مدیرعامل پلتفرم چینی: جایی نمی‌رویم

نانوگرافن پروانه‌ای برای استفاده در حوزه کوانتومی ساخته شد

سامسونگ شارژر جدید 50 واتی USB PD خود با دو پورت Type-C را معرفی کرد

موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی 6 سیلندر

تست موفق اولین موتور 6سیلندر ایرانی

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه

گوشی خوش‌قیمت جدید اوپو از شارژ 100 وات پشتیبانی می‌کند

غول باستانی که کوسه‌های سفید امروزی را کوتوله می‌کند!

اپل ظاهراً در تأمین نمایشگر OLED آیپد پرو 11 اینچی با محدودیت‌هایی روبه‌رو است

سرنوشت تیک‌تاک با تصویب قانون آمریکایی چه می‌شود؟

3 فضانورد چینی امروز راهی ایستگاه فضایی‌شان می‌شوند

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

هوش مصنوعی متن‌باز جدید اپل معرفی شد؛ پردازش بدون نیاز به اینترنت

این عینک، زبان اشاره را ترجمه می‌کند

مخترع ایرانی مدال برنز نمایشگاه اختراعات ژنو 2024 را کسب کرد

تصاویری خیره‌کننده از «ماه صورتی» در سراسر جهان

دو گوشی قدیمی به پایان چرخه عمر رسیدند و دیگر آپدیت نمی‌شوند