سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

تجارت با سرزمین اژدهای سرخ؛ محصولات جدید در راه بازار استارت آپ

تجارت با سرزمین اژدهای سرخ؛ محصولات جدید در راه بازار
  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - تمایل چینی‌ها به توسعه همکاری با خودروسازان ایرانی به هر دلیلی در هر حال رشد مجدد است.
برترین‌ها: تمایل چینی‌ها به توسعه همکاری با خودروسازان ایرانی به هر دلیلی در هر حال رشد مجدد است. صنعت خودروسازی ایران بعد از صنعت نفت و گاز سومین صنعت فعال کشور است که 10 درصد از تولید ناخالص داخلی ایران و 4 درصد از نیروی کار (700 هزار نفر) را تشکیل می‌دهد. پس از انقلاب در سال 1979 به دلیل جنگ ایران و عراق و تحریم‌های بین المللی، تولید خودرو در کشور به شدت کاهش یافت، اما از اوایل سال 2000 تولید خودرو در کشور رشد چشمگیری داشته است.
امروز ایران با تولید سالانه بیش از 1.6 میلیون خودرو، هجدهمین خودروساز بزرگ در جهان و یکی از بزرگترین خودروسازان آسیاست. در سال 2009 ایران در رتبه پنجم رشد تولید خودرو، در کنار چین، تایوان، رومانی و هند قرار گرفت. بعد از کاهش تولید خودرو در کشور، کشور‌های دیگر وارد بازار کشور شدند و انواع خودرو هم چینی هم برند‌های دیگر وارد بازار شد.
اگرچه این موضوع حجم قابــل توجهی از خودرو‌های سواری و تجاری را روانه بازار کشور کرده است. در آخرین و مهم‌ترین اتفاق، همزمان سه خودرو از سه شرکت نام آشنای جک، لیفان و دانگ فنگ به بازار اند. این سه آمده یا در یک قدمی بازار خودرو قرار گرفته محصول که به نسبت محصولات قبلی شرکت‌ها کیفیت بهتری دارند، در بازه قیمتی بالاتر از 500میلیون تومان قیمت‌گذاری خواهند شد. ببینیم هر یک از محصولات چه ویژگی‌هایی دارند.
جک T8 وانت
وانت پیکاپ T8 با ابعادی به طول 5325 میلی‌متر، عرض 1880 میلی‌متر و ارتفاع سقف استاندارد 1830 میلی‌متر، همراه فاصله محور‌های 3090 میلی‌متر تولید می‌شود. قسمت بار، یک مربع با اضلاع 1520 میلی‌متر است که از کف تا لبه‌ی درپوش، 470 میلی‌متر فاصله دارد. طراحی وانت پیکاپ T8 به گونه‌ای است که بعد از بارگیری مجاز، فاصله‌ی 220 میلی‌متر بین بدنه تا سطح زمین حفظ شود. این خودرو، در مدل‌های مختلف تک یا دو دیفرانسیل، 1825 تا 1940 کیلوگرم وزن خالص دارد. شرکت سازنده، وزن قابل حمل در قسمت بار جک T8 را 900 کیلوگرم عنوان کرده است.
طراحی خودرو در نمای رو‌به‌رو، ترکیبی از مدل‌های امریکایی و آسیایی به‌نظر می‌رسد. چراغ‌های اسپرت با گوشه‌های تیز، الهام‌گرفته از تویوتا هایلوکس و جلوپنجره‌ی بزرگ با مواد براق کروم، یادآور وانت‌های امریکایی مثل محصولات GMC است. از دیدگاه نگارنده، تأکید و اصرار طراحان خودروسازی جک به جلوپنجره‌های عریض و طویل، شبیه آنچه در کراس‌اور S3 دیده‌ایم، به زیبایی خودرو آسیب می‌زند. از نکات مثبت در نمای جلو، می‌توان به نوار LED روشنایی روز و مه‌شکن‌های مثلثی در گوشه‌های سپر اشاره کرد که ضمن استفاده‌ی معقول از مواد سیاه‌رنگ پلاستیکی، حس یک وانت مدرن را به بیننده می‌دهد.
نمای جانبی و پشت T8 ساده و معمولی هستند. مشابه وانت‌های ساخت نیسان که هنوز در ایران تردد می‌کنند، چراغ‌های عقب T8 هم حالت عمودی و رنگ قرمز دارند. معدود نسخه‌های دیده شده از این وانت در ایران، رینگ‌های آلومینیوم 18 اینچ، پوشش پلاستیک سخت در قسمت بار، گیره‌های نگه‌دارنده‌ی طناب در طرفین، رکاب ورود به کابین و تک‌دستگیره برای بازگشایی درپوش عقب دارند که نشان می‌دهند وانت T8 از امکانات مرسوم در وانت‌های استاندارد برخوردار است.
برخلاف نمای بیرونی، نمی‌توان فضای کابین T8 را چندان زیبا و چشم‌نواز دانست. طرح سیلندری برای پنل پشت فرمان، قدیمی به‌نظر می‌رسد و ترکیب ادوات روی داشبورد هم مشابه وانت‌های مدرن دنیا نیست. در تصاویر رسمی، علاوه‌بر صندلی‌ها، چرم مصنوعی برای بخش میانی داشبورد و بخش‌هایی از تودری‌های جلو وجود دارد که حس خوبی به سرنشینان می‌دهد.
وانت T8 با 2 نوع پیشرانه‌ی بنزینی و دیزل در چین تولید می‌شود. باتوجه‌به سازگاری بعضی خودرو‌های گازوئیل‌سوز چینی با سوخت ایران مثل وانت فوتون تونلند که توسط ایران‌خودرو مونتاژ شد، عرضه‌ی T8 دیزلی در کشورمان بعید نیست. علاوه‌بر این، نسخه‌ی دیزلی T8 نسبت به مدل بنزینی، پیشرانه‌ی ضعیف‌تر، مصرف سوخت کم‌تر و قیمت پایین‌تری دارد. این وانت با پیشرانه‌ی توربوشارژ بنزینی 2 لیتری، قدرت 188 اسب‌بخار در 5000 دور بر دقیقه و گشتاور 290 نیوتن‌متر از 1800 تا 4000 دور بر دقیقه تولید می‌کند. مدل دیزلی، با پیشرانه‌ی تنفس طبیعی 1.9 لیتری، 135 اسب‌بخار قدرت و 320 نیوتن‌متر گشتاور دارد. باتوجه‌به وزن و شرایط آیرودینامیک وانت T8، می‌توان پیش‌بینی کرد که مدل توربوشارژ بنزینی در زمان 12 تا 14 ثانیه به سرعت 100 کیلومتربرساعت برسد و نسخه‌ی دیزلی، حدود 16 ثانیه پس از شروع حرکت چنین سرعتی داشته باشد.
از نکات جالب توجه در فهرست امکانات جک T8 که در منابع چینی دیده می‌شود، فقدان جعبه‌دنده‌ی خودکار است. این احتمال وجود دارد که وانت جک با جعبه‌دنده خودکار وارد ایران شود؛ اما نسخه‌های اصلی این خودرو، مجهز به جعبه‌دنده‌ی 6 سرعته‌ی دستی هستند. در عوض، جک T8 با 2 نوع سیستم تک یا دو دیفرانسیل تولید می‌شود. همراه‌با تایر‌هایی به پهنای 265 میلی‌متر و فاق 60 درصد، نسخه‌ی 2 دیفرانسیل می‌تواند قابلیت‌های خوبی در مسیر‌های سخت خارج جاده داشته باشد. طراحی بدنه و فاصله‌ی چرخ‌ها تا لبه‌ی سپرها، به‌شکلی است که شیب جاده با 30 درجه در جلو و 22 درجه در عقب، به‌راحتی طی می‌شود. علاوه‌بر این، نسخه‌های دو دیفرانسیل جک T8 با قفل برقی برای دیفرانسیل عقب، قابل خرید هستند که مزیت مهمی برای حرکت در مسیر‌های لغزنده و ناهموار است.
نسخه‌های آپشنال از جک T8، علاوه‌بر ترمز ضد قفل (ABS) و سیستم تقسیم نیروی ترمز (EBD)، مجهز به فناوری مدیریت تعادل (ESC) نیز هستند که نقش مهمی در جلوگیری از واژگونی یا انحراف خودرو هنگام ترمزگیری در مسیر‌های لغزنده دارد. هشدار خروج از خط (Lane Departure Warning)، حسگر فشار باد تارها، 2 کیسه‌ی هوا برای سرنشینان جلو، حسگر هشدار برخورد در جلو و عقب، دوربین پارک و دید 360 درجه همراه‌با دوربین ضبط فیلم پشت آینه میانی، دیگر آپشن‌های جک T8 هستند. این خودرو 600میلیون تومان قیمت دارد.
لیفان X70
با نگاهی به لیفان X70، شباهت فنی و ظاهری با ام‌وی‌ام X33 دیده می‌شود. از نظر ابعاد، این خودرو با طول 4،390 میلی‌متر، عرض 1،820 میلی‌متر و ارتفاع سقف 1،715 میلی‌متر، تفاوت چندانی با رقیب ساخت چری ندارد. لیفان X70 در نمای رو‌به‌رو، بسیار زیباتر از X60 به‌نظر می‌رسد و البته فراتر از یک کراس‌اور اقتصادی ساخت چین نیست. چراغ اسپرت با کشیدگی به سمت گلگیر، جلوپنجره ساده همراه خطوط براق کروم، مه‌شکن‌های دایره‌ای در طرفین سپر و چند خط حجم‌دهنده روی درپوش موتور و زیر چراغ‌ها، ترکیبی عامه‌پسند برای لیفان X70 فراهم می‌کنند. ادوات سیاه‌رنگ پلاستیکی در سپر، رکاب و گلگیر‌های این خودرو، کم‌تر از ام‌وی‌ام X33 است و از این نظر، کمی لوکس‌تر جلوه می‌کند.

سیاست و بازاریابی


در اندک تصاویر موجود از X70 وارداتی، رینگ‌های اسپرت پنج‌پر با اتصالات دوگانه وجود دارند که بسیار زیبا و چشم‌گیر به‌نظر می‌رسند. بین دستگیره‌های ورودی به کابین، برجستگی خط بدنه دیده می‌شود که موازی با حجم‌دهی مشابه در نزدیکی چراغ عقب است. در نمای پشت، صرفه‌جویی شرکت سازنده برای نصب قطعات پلاستیکی فراموش شده و سپر عقب برخلاف سپر جلو، تمام پلاستیک است. مشابه X33، حفره‌های چهارگوش طرفین سپر لیفان X70 هم، کاربرد خاصی از نظر فنی ندارند؛ چراکه یک لوله اگزوز رها شده در سمت چپ و زیر اتاق، تنها خروجی پیشرانه خواهد بود.
لیفان X70 برخلاف ام‌وی‌ام X33، دارای چرخ یدکی نصب شده زیر بدنه است که البته هنگام نیاز به استفاده با مشکلاتی همراه خواهد بود؛ اما زیبایی نمای پشت را بهبود می‌دهد و امکان بازگشایی درپوش صندوق به سمت بالا را فراهم می‌کند. شاید مهم‌ترین نکته منفی در طراحی این کراس‌اور چینی با وجود چراغ‌های اسپرت و عامه‌پسند، حالت صاف و بی‌روح در کاپوت عقب باشد که عملا ناهماهنگ با دیگر اجزا و بی‌هدف به‌نظر می‌رسد.
حالت ساده و کم‌هیجان لیفان X70 در فضای کابین، تشدید می‌شود. حالت دو رنگ با خاکستری و نقره‌ای، همراه نمایشگر لمسی 9 اینچ و کلید‌های کم‌تعداد در وسط، شباهت‌هایی به خودرو‌های مدرن و سبک طراحی مینیمال دارد؛ اما در مجموع راضی‌کننده نیست و یک محصول ارزان‌قیمت را تداعی می‌کند. براساس تصاویر موجود، پوشش چرم مصنوعی دور فرمان وجود دارد و برای استراحتگاه بازو داخل در‌های ورودی و محل کلید‌های بالابر شیشه نیز، پوشش نرم و چرمی استفاده شده است. بسیاری از رقبا مثل ام‌وی‌ام X33، دارای دستگیره‌های بزرگ‌تر و طراحی بهتر برای این قسمت هستند.
از نکات مثبت در فضای داخلی X70 می‌توان به نمایشگر تمام رنگی در پنل پشت فرمان، استارت دکمه‌ای و صندلی‌های اسپرت اشاره کرد. نوع کلید‌های روی فرمان برای استفاده از کروز کنترل و ارتباط تلفنی هم، فراتر از مصحولات هم‌رده مثل X33، شباهت زیادی به خودرو‌های مدرن بازار جهانی دارد.
تنها قوای محرک قابل سفارش برای لیفان X70 دارای پیشرانه دو لیتری تنفس طبیعی، همراه جعبه‌دنده CVT است. این موتور، 140 اسب‌بخار قدرت و 180 نیوتن‌متر گشتاور دارد که از این نظر، کاملا مشابه X33 مدیران خودرو خواهد بود. هنوز اطلاعات دقیقی از عملکرد سرعت‌گیری لیفان X70 منتشر نشده است، اما باتوجه‌به وزن خالص 1460 کیلوگرم، می‌توان انتظار داشت حدود 15 ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت 100 کیلومتربرساعت برسد و با میانگین مصرف سوخت 10 تا 11 لیتر در 100 کیلومتر، نهایت سرعت 175 کیلومتربرساعت داشته باشد. این محصول مشابه دیگر کراس‌اور‌های چینی بازار ایران، صرفا دیفرانسیل جلو خواهد بود. خریداران برای خرید این خودرو باید حدود 580میلیون تومان هزینه کنند.
لیفان X70 در مقایسه با دیگر خودرو‌های چینی هم رده، تاحدودی کامل‌تر و پیش‌رفته‌تر است. سیستم مدیریت پایداری ESP در بسیاری از مدل‌های وارداتی از جمله نسخه‌های قدیمی X33 وجود نداشت، اما برای X70 قابل استفاده است. همچنین استارت دکمه‌ای، ورود بدون کلید (Keyless)، صندلی برقی راننده و گرم‌کن داخلی برای صندلی‌های جلو، امکانات جالب توجه در کراس‌اور لیفان هستند. مهم‌ترین آپشن‌های X70 عبارتند از:
فرمان هیدرولیک سامانه ESP/ABS/EBD/BOS استاندارد آلایندگی یورو 5 دو کیسه هوا کروزکنترل تهویه خودکار سانروف تریم داخلی چرم مصنوعی صندلی برقی راننده 6 جهته گرم کن صندلی‌های جلو استارت دکمه‌ای کامپیوتر سفر روشنایی روز LED نمایشگر 9 اینچی اندروید حسگر باد لاستیک آینه الکتروکرومیک دوربین عقب حسگر پارک جلو و عقب دانگ‌فنگ دیگنیتی
کراس‌اور دیگنیتی بهمن موتور که امروز می‌خواهیم درباره آن حرف بزنیم نیز در واقع محصولی از برند «فنگون» است و چینی‌ها و حتی مشتریان بازار کره جنوبی آنرا با نام Fengon iX5 می‌شناسند. البته در برخی بازار‌های صادراتی دیگر نیز iX5 با نام و نشان دانگ‌فنگ فروخته می‌شود.

سیاست و بازاریابی


دانگ فنگ iX5 محصول سال 2018 است و پلتفرم یکسانی با برادر قدیمی‌ترش، یعنی DFSK 580 دارد. البته دانگ فنگ برای طراحی iX5 مسیری کاملا متفاوت را رفته طوری که حالا با کراس‌اوری کوپه روبرو هستیم.
iX5 با طول 4.68 متر، عرض 1.86 متر و ارتفاع 1.64 متر، در سگمنت کراس‌اور‌های سایز متوسط جای می‌گیرد. البته وزن iX5 کمی بالاست و از 1570 تا 1630 کیلوگرم متغیر خواهد بود.
دانگ فنگ iX5 در بازار چین فقط با موتور 1.5 لیتری توربوشارژ عرضه شده، ولی این موتور، با دو خروجی مختلف در اختیار مشتریان قرار گرفته است.
در تیپ 220T این خودرو با کد موتور SFG15T، قدرت به 150 اسب بخار و گشتاورش به 220 نیوتن متر می‌رسد. اما در تیپ 280T این خودرو با کد موتور HD15A، قدرت به 180 اسب بخار و گشتاور نیز به 270 نیوتن متر می‌رسد. ضمن اینکه برای هردو تیپ، گیربکس 6 سرعته دستی و گیربکس CVT نیز قابل انتخاب خواهد بود. حال باید دید که iX5 با چه موتوری به ایران خواهد آمد. قیمت این خودرو در صورت عرضه به بازار حدود 600 تا 700میلیون تومان قیمت خواهد داشت.
منبع: خودروبانک ، باما و اسب بخار

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/156973/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

جدال اپل و اسپاتیفای بر سر قوانین اپ استور همچنان ادامه دارد

کوالکام از تراشه اسنپدراگون X پلاس رونمایی کرد؛ سلاح اقتصادی ویندوزی‌ها برای نبرد با مک‌بوک‌ها

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

اولین گوشی مون‌دراپ با 2 جک هدفون و نمایشگر اولد 120 هرتز رونمایی شد

آمریکا برای اولین‌بار خلبان هوش مصنوعی را در یک آزمایش هوایی در مقابل انسان قرار داد

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

گزارش درآمد سه ماهه متا اعلام شد؛ سقوط 16 درصدی سهام غول فناوری

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

«صفحه اول اینترنت» برای تمرکز بیشتر بر دیدگاه‌ها، آپدیت شد

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

بررسی گوشی Redmi 10 5G؛ اقتصادی و پرطرفدار

هوش مصنوعی و احتمال جنگ و فروپاشی اجتماعی

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تردز حالا 150 میلیون کاربر ماهانه دارد

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!

تقاضا برای هدست ویژن پرو اپل رو به کاهش است

مایکروسافت حجم آپدیت‌های ماهانه ویندوز 10 را به‌شدت کاهش داد

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

قیمت HDD سیگیت و وسترن دیجیتال افزایش یافت

جو بایدن لایحه «فیلترینگ یا فروش تیک تاک» را امضا کرد؛ مدیرعامل پلتفرم چینی: جایی نمی‌رویم

نانوگرافن پروانه‌ای برای استفاده در حوزه کوانتومی ساخته شد

سامسونگ شارژر جدید 50 واتی USB PD خود با دو پورت Type-C را معرفی کرد

موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی 6 سیلندر

تست موفق اولین موتور 6سیلندر ایرانی

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه

گوشی خوش‌قیمت جدید اوپو از شارژ 100 وات پشتیبانی می‌کند

غول باستانی که کوسه‌های سفید امروزی را کوتوله می‌کند!

اپل ظاهراً در تأمین نمایشگر OLED آیپد پرو 11 اینچی با محدودیت‌هایی روبه‌رو است

سرنوشت تیک‌تاک با تصویب قانون آمریکایی چه می‌شود؟

3 فضانورد چینی امروز راهی ایستگاه فضایی‌شان می‌شوند

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

هوش مصنوعی متن‌باز جدید اپل معرفی شد؛ پردازش بدون نیاز به اینترنت

این عینک، زبان اشاره را ترجمه می‌کند

مخترع ایرانی مدال برنز نمایشگاه اختراعات ژنو 2024 را کسب کرد

تصاویری خیره‌کننده از «ماه صورتی» در سراسر جهان

دو گوشی قدیمی به پایان چرخه عمر رسیدند و دیگر آپدیت نمی‌شوند