سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

اپل برای کمک واقعی به محیط زیست باید پورت لایتنینگ را از آیفون کنار بگذارد استارت آپ

اپل برای کمک واقعی به محیط زیست باید پورت لایتنینگ را از آیفون کنار بگذارد
  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - اپل با معرفی گوشی‌های سری آیفون 12 اعلام کرد بخاطر مسائل زیست محیطی، درون جعبه این محصولات هدفون و آداپتور قرار نمی‌دهد و عدم ارائه رایگان لوازم جانبی به معنای کاهش استفاده از مواد اولیه خواهد بود و همچنین جعبه این محصولات نیز کوچکتر می‌شود. در جعبه این گوشی‌های هوشمند تنها کابل لایتنینگ به USB-C قرار می‌گیرد.

سیاست و بازاریابی

در حالت کلی این رویکرد اپل مثبت ارزیابی می‌شود، اما اگر این کمپانی بخاطر مسائل زیست محیطی دست به چنین اقدامی زده، باید پورت USB-C را جایگزین لایتنینگ در آیفون کند. اگر در جعبه گوشی‌های سری آیفون 12 بجای کابل با رابط‌های لایتینگ و USB-C، کابل USB-C به USB-C قرار بگیرد، کاربران می‌توانند دستگاه‌های بسیار بیشتری را با آن شارژ کنند، البته این کمپانی می‌تواند به بهانه حفظ محیط زیست این کابل را نیز از جعبه گوشی‌های خود حذف کند.

سیاست و بازاریابی


سیاست و بازاریابی

سیاست و بازاریابی


در حالی که شاید حذف این دو قطعه از جعبه گوشی‌های آیفون برای خریداران یک تغییر تقریبا کوچک به نظر برسد، تاثیر بزرگی روی سازنده آن‌ها می‌گذارد. این کمپانی سال گذشته میلادی موفق به فروش 200 میلیون آیفون در سراسر جهان شد. آداپتورها سهم نسبتا کمی در زباله‌های الکترونیکی دارند اما همچنان سالانه ده‌ها هزار تن زباله الکترونیکی تولید می‌کنند.
انتظار می‌رود شرکت‌های دیگر نیز در این مسیر گام بردارند چرا که اپل تاثیر زیادی روی این صنعت می‌گذارد. برای مثال اپل چندین سال پیش تصمیم به حذف جک 3.5 میلی‌متری هدفون از آیفون‌های خود گرفت که نتیجه آن، عرضه اکثر پرچمداران 2020 بدون این پورت است.

سیاست و بازاریابی


USB-C به یک استاندارد تبدیل شده است
USB-C شاید یک استاندارد ایده‌آل نباشد چرا که نامگذاری جالبی ندارد و در حال حاضر استاندارد آن با نام «USB 3.2 Gen 2×2» شناخته می‌شود. علاوه بر این شاهد کابل‌های USB-C بسیار بدی در بازار نیز هستیم که می‌تواند باعث خرابی دستگاه‌های مختلف شوند. در حالت کلی می‌توان USB-C را می‌توان بدترین و بهترین استاندارد در این صنعت دانست.
در سال 2020 این پورت تقریبا تبدیل به یک استاندارد شده و توسط هدفون‌ها، ایربادهای بی‌سیم، هدست‌های واقعیت مجازی، تبلت‌ها شامل برخی آیپدها، لپ‌تاپ‌ها شامل تمام محصولات اپل و همچنین لوازم جانبی لپ‌تاپ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
این پورت توسط کنسول‌های بازی مانند نینتندو سوییچ نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و کنترلرهای پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس نیز از آن بهره می‌برند. تعداد پاوربانک‌ها با پورت USB-C هم در حال افزایش است و کاربران با یک کابل می‌توانند محصولات زیادی را شارژ کنند.

سیاست و بازاریابی


پورت USB-C نه تنها همه جا مورد استفاده قرار می‌گیرد، بلکه تقریبا نمی‌توان در هیچ زمینه‌ای عملکرد لایتنینگ را بهتر از آن نیز دانست. لایتنینگ مقداری باریکتر از USB-C است، اما آیا این موضوع دلیل مناسبی برای نگهداری آن توسط اپل محسوب می‌شود؟ اگر این غول دنیای فناوری ادعا می‌کند بخاطر حفظ محیط زیست آداپتور و هدفون را از جعبه محصولات خود حذف کرده، آیا نباید پورت لایتنینگ را نیز تغییر دهد؟
بسیاری از ما آداپتور USB-C داریم
دلیل اصلی اپل برای حذف آداپتور از جعبه آیفون‌ها، وجود آن‌ها در بسیاری از خانه‌ها است. در حقیقت این کمپانی به این موضوع اشاره کرده که بسیاری از ما دارای شارژر هستیم و دیگر نیازی به وجود آن در جعبه گوشی‌های جدید نیست. این کمپانی در کنفرانس خود اعلام کرد که نزدیک به 2 میلیارد آداپتور آن در جهان وجود دارد و 1 میلیارد شارژر شخص ثالث نیز برای محصولات آن به فروش رفته‌اند.
برای درک بهتر این موضوع، بد نیست نگاهی به سهم اپل در بازار جهانی داشته باشیم. طبق آمارها، این کمپانی در سال 2019 با فروش نزدیک به 200 میلیون گوشی هوشمند در سراسر جهان سهمی برابر با 13.9 درصد داشته است. با توجه به این موضوع، سایر برندها در مجموع بیش از 1 میلیارد گوشی هوشمند تنها در یکسال فروخته‌اند که البته اکثر آن‌ها دارای پورت USB-C بوده‌اند.

سیاست و بازاریابی


این آمارها نشان می‌دهد که بسیاری از ما هم اکنون دارای تجهیزات کافی برای شارژ آیفون با پورت USB-C هستیم. در این میان اگر غیر از گوشی‌های هوشمند به آمار فروش تجهیزات دیگر مانند هدفون‌ها، لپ‌تاپ و تبلت‌ها مانند مک‌بوک‌ها و آیپد پرو نیز توجه کنیم، اکثر افراد در سراسر جهان در حال استفاده از چنین پورتی هستند.
تمام موارد بالا نشان می‌دهند که اگر اپل واقعا بخواهد از عرضه تجهیزات اضافه جلوگیری کند، می‌تواند با استفاده از پورت USB-C در آیفون‌ها چنین اقدامی را انجام دهد. در این میان برخی کمپانی‌ها رویکرد متفاوتی را در پیش گرفته‌اند. برای مثال در جعبه گوشی «Fairphone 3 Plus» هدفون، کابل شارژ USB-C و همچنین آداپتور وجود ندارد، با این حال یک پیچ‌ گوشتی کوچک درون جعبه قرار گرفته که هرموقع دستگاه خراب شود، بجای دور انداختن آن می‌توانید تعمیرش کنید که همین موضوع باعث کاهش زباله‌های الکترونیکی می‌شود.
میزان تاثیرگذاری برنامه‌ اپل
سوالات جدی و مهمی باید درباره میزان تاثیر برنامه کنونی اپل روی محیط زیست پرسیده شود. در دنیا چندین میلیارد آداپتور وجود دارد که از استاندارد USB-A استفاده می‌کنند و هیچ کدام از آن‌ها با کابل لایتنینگ به USB-C اپل سازگار نیستند. علاوه بر این موضوع، اپل از سال گذشته میلادی شروع به قرار دادن آداپتور با پورت USB-C در جعبه گوشی‌های خود کرد که حتی همین موضوع محدود به مدل‌های پرو بود. بنابراین اپل خود تا سال گذشته میلادی برای شمار بالایی از کاربران خود آداپتور با پورت USB-A درنظر گرفته بود.

سیاست و بازاریابی


بدون هیچ شکی برنامه اپل روی محیط زیست تاثیر می‌گذارد و بسیاری از کاربران گوشی‌های سری آیفون 12 بدون توجه به کابل موجود در جعبه این محصولات به استفاده از کابل USB-A به لایتنینگ و همچنین آداپتور با پورت USB-A ادامه می‌دهند. تصور کنید می‌خواهید از شارژ بی‌سیم جدید اپل به نام « مگ سیف » استفاده کنید، در این میان کابل موجود در جعبه آیفون چه کاربردی خواهد داشت؟
اگر در جعبه این گوشی‌های هوشمند کابل USB-C به USB-C قرار می‌گرفت، کاربران در صورت استفاده از شارژر بی‌سیم نیز می‌توانستند از آن برای محصولات دیگر بهره ببرند. این کمپانی با حذف پورت لایتنینگ از محصولات خود می‌تواند تاثیر بیشتری روی محیط زیست داشته باشد.
استدلال اپل
اکثر ما می‌دانیم اپل درباره استفاده از پورت USB-C چه فکری می‌کند چرا که این کمپانی برای پاسخ به تلاش‌های اتحادیه اروپا اوایل سال جاری میلادی بیانیه‌ای منتشر کرد. این شرکت در بیانیه خود به این موضوع اشاره کرده بود که استفاده از این پورت می‌تواند روی محیط زیست تاثیر مخرب داشته باشد که علت آن، عدم کارایی صدها میلیون لوازم جانبی با این پورت است.
بدون هیچ شکلی لوازم جانبی با پورت لایتنینگ زیادی در دنیا وجود دارند، اما این استدلال اپل مقداری عجیب به نظر می‌رسد. اپل در گذشته نیز دست به چنین تغییری زده و در سال 2012 تصمیم گرفت به جای پورت 30 پینی خود به سراغ لایتنینگ برود. در آن زمان بجای اینکه لوازم جانبی با این پورت دیگر کارایی نداشته باشند، شاهد فروش آداپتورهای پورت قدیمی به لایتنینگ بودیم که عمر آن‌ها را چندین سال افزایش دادند.

سیاست و بازاریابی


هم اکنون نیز اپل و شرکای آن می‌توانند در چنین مسیری گام بردارند و عمر دستگاه‌های مجهز به این پورت را افزایش دهند. این اقدام اگرچه هزینه اندکی برای کاربران به همراه خواهد داشت، اما در بلندمدت به سود آن‌ها خواهد بود.
سود بالاتر بدون تلاش بیشتر
بسیاری از ما آداپتورهای زیادی داریم که دیگر از آن‌ها استفاده نمی‌کنیم و همین موضوع باعث می‌شود قادر به درک رویکرد اپل در رابطه با گوشی‌های سری آیفون 12 باشیم. اگر با خرید هر گوشی دوباره به همان تجهیزاتی که داریم، دسترسی پیدا کنیم، نمی‌توانیم در 53.6 میلیون تن زباله‌های الکترونیکی که سال گذشته میلادی تولید شد، تغییری ایجاد کنیم.

سیاست و بازاریابی


با وجود چنین موضوعی، نمی‌توانیم از عملکرد اپل در بازار نیز چشم پوشی کنیم، شرکتی که با معرفی هر محصول جدیدی سعی کرده به گونه‌ای درآمد و سود خود را افزایش دهد. زمانی که یک گوشی صدها دلار قیمت دارد، حذف لوازم جانبی از جعبه آن نوعی حس خیانت به ما منتقل می‌کند، مخصوصا اگر محصولی که در اختیارتان قرار می‌گیرد نیز کامل نباشد و همچنان دارای یک پورت قدیمی باشد.
اپل با استفاده از محیط زیست برای توجیه حذف لوازم جانبی آیفون‌ از جعبه، خود را به دردسر انداخته است. اگر مسائل زیست محیطی در حدی برای اپل اهمیت دارد که باعث حذف لوازم جانبی از جعبه محصولات این کمپانی ‌شود، باید روی طراحی آن‌ها نیز تاثیر بگذارد و پورت لایتنینگ از آن‌ها حذف شود. با وجود تمام این موارد، به نظر نمی‌رسد حذف آداپتور و هدفون تاثیری روی فروش گوشی‌های سری آیفون 12 داشته باشد چرا که گزارش‌ها از افزایش پیش فروش آیفون 12 نسبت به آیفون 11 خبر می‌دهند.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/161288/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برچسب لوگوی اپل از جعبه آیپدهای جدید حذف می‌شود

تیک‌تاک از دولت آمریکا به‌دلیل تصویب قانون ممنوعیت یا فروش، شکایت کرد

رآکتور همجوشی هسته‌ای WEST رکورد زد؛ حفظ پلاسمای 50 میلیون درجه‌ای به‌مدت 6 دقیقه

با این تی‌شرت دیگر هنگام ورزش به بطری آب نیاز ندارید

اسپیس ایکس از لباس جدید مخصوص راهپیمایی فضایی خود رونمایی کرد

تصاویری از ایستگاه فضایی با لنز 6000 میلیمتری از فاصله 400 کیلومتری

عیادت جمعی از اعضای تشکل‌های شاهد و ایثارگر از ایثارگران بستری در بیمارستان ساسان

پرچمدار بعدی ریلمی توسط یک «انسان دیجیتالی مبتنی بر هوش مصنوعی» معرفی می‌شود

گیم پلی بازی Assassin’s Creed Red در رویداد Ubisoft Forward رونمایی می‌شود

گوشی جذاب Google Pixel 8a رسماً معرفی شد؛ ارزان و زیبا پر از هوش مصنوعی در همه جا

شاهکار مهندسی SpaceX

بخش خصوصی به "کیش" امید بسته است/ سادات نجفی: جزیره کیش می تواند نقش موثری در صنعت پخش ایفا کند

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان معظم «شیخ شعبانی»

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان والامقام «جوینی»

رمدی ساخت بازی چندنفره خود را لغو کرد

کارت گرافیک RTX 5080 احتمالا پیش از RTX 5090 رونمایی خواهد شد

تصاویر تبلیغاتی جدید از گوشی اکسپریا 1 مارک 6 سونی منتشر شد

بازی Perfect Dark در وضعیت بسیار بدی قرار دارد

شاید حیات بیگانه در حلقه‌های زحل یا مشتری پنهان شده باشد

به مناسبت سالروز درگذشت دانشمند و جغرافی‌دانِ قرن چهاردهم، عبدالرزاق بغایری

پیشگیری و مبارزه با بیماریهای منتقله پشه آئدس موضوع کمیته تخصصی بهسازی محیط شورای سلامت کیش

آغاز فصل جدید در امر تجارت و بازرگانی کیش/ مشارکت دادن صاحب‌نظران جزیره در تصمیم گیری‌ها، محور اصلی است

اکران مستند سینمایی "چهره پرداز" در سینما لبخند کیش

پخش خصوصی به "کیش" امید بسته است/ سادات نجفی: جزیره کیش می تواند نقش موثری در صنعت پخش ایفا کند

مادر گرامی شهیدان «جوینی» به فرزندان شهیدش پیوست

عیادت جمعی از تشکل‌های شاهد و ایثارگر  با بانوان جامعه ایثارگری در بیمارستان ساسان

واحد سرعت رم در ویندوز 11 به MT/s تغییر کرد

نقشه مترو فضایی/ به راحتی ایستگاه عوض کنید!

تازه‌ترین نظریه توطئه؛ ما دو خورشید داریم که دومی پشت اولی پنهان شده!

قلب صنعت پخش در جزیره می‌تپد/ حضور بزرگان صنعت پخش در کیش

کشف جی پی اس در مغز انسان

هدفون وایرلس هواوی FreeBuds 6i با باتری 35 ساعته معرفی شد

حسگری که مواد مخدر را 6 برابر سریع‌تر شناسایی می‌کند

ابداع نسل جدید ربات‌های نرم با توانایی خم شدن و خزیدن

اکثر بیماران زوال عقل قبل از مرگ ناگهان خوب می‌شوند

کشف سرنخ‌های جدیدی درباره شکل‌گیری اولین سیاه‌چاله‌های جهان

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: آرامش کیش، برگ برنده‌ی جذب گردشگر است/فرمانده انتظامی کیش: دی‌جی مجوز ندارد؛ نباید فعالیت غیرقانونی انجام شود

کسب عنوان دانشمند برگزیده علوم پزشکی دهه اخیر کشور توسط نخبه برگزیده شاهد و ایثارگر خراسان رضوی

مهلت پرداخت تسهیلات مسکن ایثارگران تا پایان خرداد ماه

ورزش در روح، روان و جسم ایثارگر تاثیر بسزایی دارد

برگزاری همایش تجلیل از هنرمندان شاهد و ایثارگر استان فارس در شیراز

سلمانی نسبت به برخورد با مسئولان متخلف شهرستانی در زمینۀ خدمات دهیِ سلامت به والدین شهدا هشدار داد

ایکس باکس 4 استودیو از جمله آرکین و تانگو را تعطیل می‌کند

تصویر روز ناسا؛ سیاهچاله را چطور می‌توان دید؟

مادساز The Witcher 3 به زودی عرضه می‌شود

کشف پاسخ جدیدی برای معمای دیرین یک سیاره جهنمی!

نهنگ تک‌شاخ براق به فضا می‌رود

تصاویری از شکل جالب شعله‌های آتش در نبود نیروی گرانش

AMD نحوه نام‌گذاری تراشه‌های Ryzen را به‌طور کلی تغییر می‌دهد

فرمانده انتظامی کیش: دی‌جی مجوز ندارد؛ نباید فعالیت غیرقانونی انجام شود