سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

گوشی‌های 5G چه مزایایی خواهند داشت؟ استارت آپ

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - گوشی‌های 5G چه مزایایی خواهند داشت؟
١٣٣
٠


دیجی رو / همزمان با رشد و توسعه نخستین شبکه های 5G، این فناوری قدرتمند نسل جدید بیش از پیش در کانون توجه کاربران و منتقدان سراسر دنیا قرار گرفته است. در حال حاضر برترین شبکه های مخابراتی جهان مانند Verizon ، T-Mobile ، Sprint و AT&T سخت در تلاش هستند تا پوشش 5G را با بیشترین سرعت ممکن در سطح گسترده ای اجرا کنند.
در حالی که هنوز تا فراگیر شدن کامل شبکه های 5G و دست یافتن به شرایطی مشابه با وضع کنونی 4G سال‌ها زمان لازم است، اما در حال حاضر روز به روز بر تعداد گوشی های هوشمندی که از 5G پشتیبانی می کنند، افزوده می شود. اما واقعاً یک گوشی 5G چه تفاوتی با گوشی های 4G متداول دارد؟ آیا ارتقاء به این نسل جدید از شبکه های مخابراتی واقعاً به همان اندازه که در مورد آن تبلیغ می شود، تأثیرگذار خواهد بود؟ در ادامه سعی خواهیم کرد تا جای ممکن به این سؤالات پاسخ دهیم. با دیجی رو همراه باشید.
شبکه 5G چیست؟
قبل از اینکه بخواهیم به مزایا و برتری های گوشی های 5G نسبت به مدل های کنونی بپردازیم، باید ببینیم که چگونه به اینجا رسیده‌ایم. بنابراین اولین سؤالی که مطرح می شود این است که اصلاً 5G به چه معناست؟ در پاسخ باید بگوییم، “G” حرف اول کلمه Generation به معنی نسل است و “5” هم که شمارنده آن محسوب می شود. پس عبارت فایو جی یا 5G به معنای نسل پنجم می باشد. کسانی که سن و سال بالاتری دارند حتماً اولین زمانی را که تلفن های همراه برای اولین بار معرفی شدند به یاد دارند. تلفن های همراهی که در آن زمان وارد بازار شدند در واقع از نسل اول شبکه های مخابراتی استفاده می کردند و امکان برقراری تماس صوتی به صورت بی سیم را مهیا می کردند. هر چند که مزیت اصلی این گوشی ها قابل حمل بودن آن ها بود اما با این حال بسیار بزرگ، حجیم و البته گران بودند. سال ها بعد، نسل دوم شبکه های مخابراتی یا 2G، فناوری دیجیتالی موبایل یا همان GSM را به جهانیان معرفی و کارکردهایی مانند ارسال و دریافت پیامک متنی را به گوشی های تلفن همراه اضافه کرد.
نسل سوم یا 3G هم با آمدن خود برای اولین بار طعم واقعی سرعت بالای اینترنت را به کاربران هدیه داد و صدای نوستالژیک مودم‌های Dial-Up را برای همیشه به فراموشی سپرد. بعد از آن هم نوبت به نسل چهارم رسید که امروزه همه ما در زندگی روزمره خود از آن استفاده می کنیم. سرعت اتصال به اینترنت در این نسل نسبت به 3G بسیار بیشتر شد و امکان انجام کارهایی مانند استریم ویدیوهای HD را مهیا کرد. حال که چند سالی از عمر شبکه های 4G می گذرد، صحبت از فناوری 5G به میان آمده و گفته می شود که شبکه های نسل جدید قرار است، بیشترین سرعت اینترنت تاریخ را در گوشی های هوشمند و شبکه های خانگی به ارمغان بیاورد.
تجربه سرعت بالاتر برای همه
حتماً تا به حال متوجه شده اید که تمرکز اصلی شبکه های 5G بر روی ارتقاء سرعت است و در تبلیغات اپراتورها و تولید کننده های گوشی هم بیشتر بر روی همین نکته تأکید می شود. در این مورد که شبکه های 5G بسیار سریع‌تر از شبکه های کنونی خواهند بود، اختلاف نظر چندانی وجود ندارد، اما مسئله ای در اینجا وجود دارد که باید به آن توجه شود. گوشی شما سایت هایی مانند فیسبوک را سریع‌تر از آنچه که در حال حاضر تجربه می کنید، باز نخواهد کرد. در واقع، شبکه های 4G کنونی به حد کافی پرسرعت هستند که سایت های از این دست را با نهایت سرعت بارگذاری کنند. بنابراین اگر کندی خاصی احساس می کنید، بیشتر به قدرت پردازشی شما مربوط است نه سرعت شبکه. با این حساب، جایی که می توانید تفاوت واقعی شبکه های نسل پنجم را درک کنید، موقعی است که اقدام به دانلود فیلم یا فایل های حجیم می کنید.
امروزه دانلود یک آهنگ معمولاً 30 ثانیه طول می کشد و برای دانلود فایل های ویدیویی و فیلم هم باید چند دقیقه منتظر بمانید. اما با فناوری 5G، این زمان بارگیری به شکل قابل توجهی کاهش می یابد، به طوری که گفته می شود تنها در یک چشم به هم زدن می توانید فایل های موسیقی یا فیلم را دانلود کنید! بد نیست بدانید که T-Mobile وعده داده تا سال 2024، شبکه 5G این اپراتور 10 تا 15 برابر سریع‌تر از 4G LTE های امروزی باشد. Verizon هم می گوید سرعت اینترنتی که این اپراتور ارائه می کند، در چند سال آینده می تواند 100 برابر بیشتر شود! این اعداد و ارقام واقعاً حیرت انگیز هستند. تصویر کنید بتوانید یک فیلم فول اچ دی تنها در چند ثانیه دانلود و تماشا کنید!
کاهش تأخیر، همیشه خبر خوبی است
این بخش تاحدودی فنی است و بیشتر به خود شبکه مربوط می شود، اما به هر حال باعث بهبود تجربه کاربری خواهد شد. به بیان ساده، زمان تاخیر زمانی است که طول می کشد یک سیگنال از گوشی شما به دکل مخابراتی برسد. امروزه و با استفاده از شبکه های 4G، این زمان به طور متوسط در حدود پنجاه میلی ثانیه است، اما گفته می شود که در گوشی های هوشمند 5G به یک میلی ثانیه کاهش خواهد یافت.
این پیشرفت باورنکردنی به معنای برقراری ارتباط هر چه بهتر و سریع‌تر در بازی های آنلاینی مانند فورتنایت (Fortnite) است که باعث خواهد شد بتوانید بازی ها را با کمترین تأخیر و به شکلی جذاب‌تر تجربه کنید. به همین ترتیب، برنامه های چت تصویری مانند اسکایپ یا فیس‌تایم نیز شاهد کاهش تأخیر بین تصاویر ارسالی و دریافتی بوده و در نتیجه حرکات لب و صورت بسیار هماهنگ‌تر و واقعی‌تر خواهد شد. امروزه حتی قوی‌ترین سیگنال های 4G LTE هم در مهیا کردن چنین شرایطی با دشواری مواجه هستند، اما اوضاع در رابطه با شبکه های 5G بسیار متفاوت بوده و برقراری ارتباطات آنی و تقریباً بدون تأخیر یک مسئله کاملاً عادی خواهد بود.
اینترنت اشیاء
ممکن است اینترنت اشیاء یا به اختصار IoT، در حال حاضر چندان برایتان مهم جلوه نکند اما پایه‌های این فناوری در نسل کنونی یعنی 4G LTE به خوبی بنا شده و انتظار می رود در آینده گسترش و نفوذ بسیار بیشتری در زندگی روزمره افراد داشته باشد. اگر بخواهیم به صورت ساده بگوییم، اینترنت اشیاء در واقع چگونگی ارتباط دستگاه های مختلف با یکدیگر توصیف و مدیریت می کند. به عنوان مثال اگر در خانه خود از لامپ های هوشمند یا یخچال هوشمند استفاده می کنید، در این صورت شما هم به نحوی وارد مقوله اینترنت اشیاء شده اید.
با فراگیر شدن شبکه های 5G و ورود گوشی ها و لوازم هوشمند مبتنی بر این شبکه به بازار، شیوه زندگی ما نیز می تواند دستخوش تغییرات زیادی شود. اتصال این حجم گسترده از لوازم هوشمند به یکدیگر به ظرفیت مخابراتی و پهنای باند قابل ملاحظه‌ای نیاز دارد و همین مسئله اهمیت 5G را نشان می دهد. درست است که اینترنت اشیاء در حال حاضر نیز اجرایی شده و قابل استفاده است اما هنوز تعداد افرادی که از آن استفاده می کنند، بسیار کم بوده و با افزایش شمار کاربران مشکلات عدیده‌ای بروز خواهد کرد. بنابراین در آینده ای نزدیک با استفاده از فناوری 5G و گوشی هوشمند خود می توانید از کیلومترها دورتر، لوازم خانگی خود را کنترل کرده و به عنوان مثال آن ها را خاموش یا روشن کنید.
نتیجه‌گیری
به هر حال، تمام مزایایی که در بالا برای شبکه های 5G اشاره کردیم، به نوعی فواید جانبی این فناوری هستید و همان طور که گفته شد، تمرکز اصلی در نسل جدید شبکه های مخابراتی افزایش سرعت اتصال به شبکه و اینترنت می باشد.
متأسفانه، سال‌ها طول خواهید تا بتوانیم از فناوری 5G به صورت روزانه و البته مقرون به صرفه استفاده کنیم. چرا که اولین دستگاههای سازگار با 5G به تازگی عرضه شده اند و معدود شبکه های نسل پنجمی که در حال حاضر راه اندازی شده اند، هنوز نتوانسته‌اند به شرایط ایده آل خود برسند. در مجموع پیش بینی می شود که در کشورهای توسعه یافته احتمالاً پنج تا ده سال طول خواهید کشید تا شبکه 5G دارای پوشش سراسری شود و تا آن زمان باید از شبکه های نسل کنونی نهایت استفاده را ببریم.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/90358/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

جدال اپل و اسپاتیفای بر سر قوانین اپ استور همچنان ادامه دارد

کوالکام از تراشه اسنپدراگون X پلاس رونمایی کرد؛ سلاح اقتصادی ویندوزی‌ها برای نبرد با مک‌بوک‌ها

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

اولین گوشی مون‌دراپ با 2 جک هدفون و نمایشگر اولد 120 هرتز رونمایی شد

آمریکا برای اولین‌بار خلبان هوش مصنوعی را در یک آزمایش هوایی در مقابل انسان قرار داد

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

گزارش درآمد سه ماهه متا اعلام شد؛ سقوط 16 درصدی سهام غول فناوری

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

«صفحه اول اینترنت» برای تمرکز بیشتر بر دیدگاه‌ها، آپدیت شد

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

بررسی گوشی Redmi 10 5G؛ اقتصادی و پرطرفدار

هوش مصنوعی و احتمال جنگ و فروپاشی اجتماعی

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تردز حالا 150 میلیون کاربر ماهانه دارد

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!

تقاضا برای هدست ویژن پرو اپل رو به کاهش است

مایکروسافت حجم آپدیت‌های ماهانه ویندوز 10 را به‌شدت کاهش داد

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

قیمت HDD سیگیت و وسترن دیجیتال افزایش یافت

جو بایدن لایحه «فیلترینگ یا فروش تیک تاک» را امضا کرد؛ مدیرعامل پلتفرم چینی: جایی نمی‌رویم

نانوگرافن پروانه‌ای برای استفاده در حوزه کوانتومی ساخته شد

سامسونگ شارژر جدید 50 واتی USB PD خود با دو پورت Type-C را معرفی کرد

موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی 6 سیلندر

تست موفق اولین موتور 6سیلندر ایرانی

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه

گوشی خوش‌قیمت جدید اوپو از شارژ 100 وات پشتیبانی می‌کند

غول باستانی که کوسه‌های سفید امروزی را کوتوله می‌کند!

اپل ظاهراً در تأمین نمایشگر OLED آیپد پرو 11 اینچی با محدودیت‌هایی روبه‌رو است

سرنوشت تیک‌تاک با تصویب قانون آمریکایی چه می‌شود؟

3 فضانورد چینی امروز راهی ایستگاه فضایی‌شان می‌شوند

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

هوش مصنوعی متن‌باز جدید اپل معرفی شد؛ پردازش بدون نیاز به اینترنت

این عینک، زبان اشاره را ترجمه می‌کند

مخترع ایرانی مدال برنز نمایشگاه اختراعات ژنو 2024 را کسب کرد

تصاویری خیره‌کننده از «ماه صورتی» در سراسر جهان

دو گوشی قدیمی به پایان چرخه عمر رسیدند و دیگر آپدیت نمی‌شوند