سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

7 فناوری که می‌تواند زندگی‌مان را در سال 2020 متحول کند استارت آپ

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - ایرنا / ما در میانه چهارمین انقلاب صنعتی هستیم. در دوره‌ای که فناوری‌های گوناگون سریع‌تر از هر زمان دیگری در حال پیشرفت هستند. آن‌قدر سریع که اگر شرکت‌ها و افرادی که با روند رو به رشد تکنولوژی خود را تغییر ندهند در معرض خطر و ورشکستگی قرار می‌گیرند. شناختن جریان‌های اصلی تغییرات فناورانه به افراد و مشاغل کمک می‌کند تا به دنبال فرصت‌های بیشتری برای رشد باشند.
هوش مصنوعی
هوش مصنوعی یکی از تحول‌برانگیزترین تکنولوژی‌های دوران ما است و اکثر شرکت‌ها با هدف پیشرفت در کسب و کار خود و جلب رضایت مشتری به دنبال استفاده از این فناوری هستند. فراگیر شدن استفاده از هوش مصنوعی در سال 2020 هم ادامه پیدا می‌کند. استفاده از هوش مصنوعی برای بیشتر کسب‌وکارها گران تمام می‌شود؛ به همین دلیل بیشتر اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی در قالب پلتفورم و به عنوان سرویس ارائه می‌شوند. در این شیوه، داده‌های ما وارد هوش مصنوعی می‌شوند و ما تنها هزینه الگوریتم یا منابع کامپیوتری‌ای را می‌پردازیم که از آن ها استفاده می کنیم. در حال حاضر آمازون، گوگل و ماکروسافت چنین پلتفورم‌هایی را در اختیار دارند و با اهداف تخصصی مورد استفاده شرکت‌ها قرار می‌گیرند. این یعنی در آینده‌ای نزدیک هیچ عذری برای استفاده نکردن از هوش مصنوعی پذیرفتنی نیست.
اتومبیل‌های خودران
درست است که چند سالی از اختراع اتومبیل‌های خودران یا بدون راننده می‌گذرد اما جابه‌جا شدن با این خودروها یاحتی دیدن آن‌ها در خیابان برای ما عادی نشده است. در سال 2020 باید منتظر پیشرفت‌های هیجان‌انگیزی در حوزه خودروهای خودران باشیم. مدیران شرکت تسلا انتظار دارند که در سال 2020 یک اتومبیل کاملاً خودران بسازند و سطح جدیدی از یک خودرو هوشمند ارائه بدهند. این یعنی خودرویی که نه تنها راننده ندارد بلکه دیگر سیستم‌های داخل خودرو به شکلی طراحی می‌شوند که عملکردشان وابسته به رانندگی نباشد. با این وجود روشن کردن سیستم‌هایی از قبیل نمایشگر، سیستم‌های امنیتی، ضبط خودرو و سایر امکانات خودرو به روشن یا خاموش بودن آن وابسته نیست. به‌تازگی شرکت وایمو یک مجموعه تاکسی خودران درکالیفرنیا راه‌اندازی کرده است که در ماه اول بیش از 6200 نفر را جابه‌جا کرده‌اند. تغییرات در سیستم اتومبیل‌های خودران فقط شامل خودروهای سواری نمی‌شود، بلکه این تغییرات در کامیون‌ها، خودروهای نظامی و باربری ایجاد می‌شود.
پزشکی شخصی و پیش‌بینی‌کننده
تحولات در فناوری‌های حوزه سلامت اتفاق می‌افتند بسیار زیاد است. جمع‌آوری داده‌ها از چیزهایی که می‌پوشیم (مانند ساعت‌های مچی هوشمند) این امکان را فراهم می‌کند تا عوامل تهدید کننده سلامتی را پیش از اینکه تبدیل به یک بیماری جدی شوند شناسایی کنیم. با پیشرفت این نوع از فناوری‌ها، سلامت تبدیل به یک امر شخصی می‌شود؛ یعنی هر شخص می‌تواند تبدیل به پزشک تشخیصی خودش شود. این تکنولوژی به پزشکان هم کمک می‌کند تا در تجویز دارو و شیوه‌های درمان دقت بیشتری داشته باشند و بر اساس داده‌هایی که وسایل هوشمند از بیمار جمع‌آوری کرده‌اند درمان‌های هدفمندتری را دنبال کنند. در سال 2020 شاهد اپلیکیشن‌های جدیدی خواهیم بود که در حوزه پیش‌بینی بیماری‌ها و معرفی درمان‌های شخصی‌ و مؤثرتر فعالیت خواهند کرد.
بینایی رایانه‌ای
در اصطلاحات کامپیوتری منظور از بینایی رایانه‌ای سیستم‌هایی است که می‌توانند آیتم‌ها، مکان‌ها، اشیا و افراد را به کمک تصاویر، رویت‌پذیر کنند. به کمک این فناوری، دوربین تلفن‌های هوشمند این قابلیت را پیدا می‌کنند که تشخیص دهد کدام بخش تصویر گرفته شده صورت یک انسان است یا یک شیء است. این فناوری می‌تواند جست‌وجوی تصویری گوگل را تقویت کند. در سال 2020 باید انتظار داشته باشیم که رایانه‌ها به این ابزارها مجهز شده و توان دید آن‌ها بالاتر برود. یک اتومبیل خودران باید بتواند خوب ببیند و اشیا و چیزهای سر راهش را تشخیص دهد و راه خود را هم پیدا کند. این فناوری چنین امکانی را فراهم می کند. خطوط تولید کارخانه‌ها به کمک این فناوری مشکلات محصول تولید شده را بهتر تشخیص خواهند داد و دوربین‌های امنیتی می‌توانند می‌توانند هر اتفاق غیر عادی‌ای را به ما هشدار دهند بدون اینکه نیاز باشد مدام آن‌ها را زیر نظر بگیریم. این فناوری توانایی تشخیص چهره را دارد و ما در سال 2020 چیزهای زیادی از آن خواهیم شنید. البته بحث‌های زیادی درباره خطر نقض حریم خصوصی به وسیله این فناوری وجود دارد چراکه به دولت‌ها در کنترل افراد و زندگی خصوصی آن‌ها کمک می‌کند.

اینترنت نسل 5 (5G)
اینترنت نسل 5 سرعتی فوق‌العاده‌ای برای بارگذاری و بارگیری دارند. اینترنت نسل 5 برای اولین بار در سال 2019 مورد استفاده قرار گرفت اما هنوز هم گران است و در جاهای محدودی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در سال 2020 احتمالاً اینترنت نسل 5 فراگیر شده و در دسترس همه قرار می‌گیرد. به کمک اینترنت نسل 5 می‌توان از فیلم‌ها و موسیقی‌های باکیفیت استفاده کرد. با بالا رفتن سرعت، اینترنت همراه کارآمدتر شده و به‌صورت گسترده در مشاغل و خانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. سرعت بالای اینترنت نسل 5 این امکان را به ربات‌ها، ماشین‌ها و وسیله‌های اتوماتیک می‌دهد که داده‌های بیشتری جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل کنند. پیشرفت در این مسیر به پیشرفت در حوزه اینرنت اشیا و اتومبیل‌های هوشمند ختم می‌شود.
واقعیت گسترش‌یافته (XR)
واقعیت گسترش یافته، واقعیت تعمیم‌یافته یا XR یک فناوری نوپدید است که کارشان ایجاد تجربه غرق شدن در دنیای دیجیتال است. به طور تخصصی‌تر این اصطلاح شامل واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و واقعیت مختلط می‌شود. واقعیت مجازی (VR) یک تجربه غرق‌شدگی کامل را تولید می‌کند به‌طوری‌که با استفاده از یک هدست می‌توان وارد یک دنیای کامپیوتری شد. واقعیت افزوده (AR) بر اشیاء دیجیتالی تکیه دارد. این تکنولوژی به واقعیت موجود امکانات بیشتری می‌افزاید. این تکنولوژی پل ارتباطی بین دنیای واقعی و دنیای مجازی است. با این تکنولوژی می‌توان تصاویر دیجیتالی را با کمک دوربین تلفن هوشمند روی دنیای واقعی سوار کرد. در واقعیت مختلط (MR) نسخه پیشرفته‌تر واقعیت افزوده است از طریق این تکنولوژی می‌توان تعاملی بین اشیاء دیجیتالی و دنیای واقعی برقرار کرد؛ برای مثال می‌توان اشیاء دیجیتالی را در اتاقی که قرار داریم جای دهیم و از آن استفاده کنیم. این تکنولوژی‌ها چند سالی است که وارد دنیای ما شده‌اند اما غالباً در حوزه بازی‌هایی مثل Pokemon Go به کار گرفته شده‌اند. انتظار می‌رود که در سال 2020 این تکنولوژی‌ها به طور وسیع درحوزه آموزش و مشاغل مورد استفاده قرار گیرند.
فناوری زنجیره بلوکی یا بلاکچین
سال 2020 سالی است که این فناوری کمتر شناخته شده وارد زندگی ما می‌شود. این فناوری یک سیستم ثبت داده‌ها است که برای ثبت انواع تراکنش‌ها به کار می‌رود (از تراکنش‌های بانکی گرفته تا اسناد و مدارک و پیام‌های شخصی) این فناوری به شدت رمزگذاری شده و غیرقابل ردگیری است. ویژگی این فناوری این است که بدون نیاز به یک مدیر یا صاحب اختیار مرکزی، کار می‌کند. معروف‌ترین الگوی استفاده از این تکنولوژی را در ارز دیجیتال یا بیت‌کوین می توان دید. در این تکنولوژی همه به داده‌ها دسترسی دارند و در عین حال شبکه در اختیار و کنترل هیچ فرد خاصی نیست.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/98151/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

جدال اپل و اسپاتیفای بر سر قوانین اپ استور همچنان ادامه دارد

کوالکام از تراشه اسنپدراگون X پلاس رونمایی کرد؛ سلاح اقتصادی ویندوزی‌ها برای نبرد با مک‌بوک‌ها

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

اولین گوشی مون‌دراپ با 2 جک هدفون و نمایشگر اولد 120 هرتز رونمایی شد

آمریکا برای اولین‌بار خلبان هوش مصنوعی را در یک آزمایش هوایی در مقابل انسان قرار داد

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

گزارش درآمد سه ماهه متا اعلام شد؛ سقوط 16 درصدی سهام غول فناوری

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

«صفحه اول اینترنت» برای تمرکز بیشتر بر دیدگاه‌ها، آپدیت شد

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

بررسی گوشی Redmi 10 5G؛ اقتصادی و پرطرفدار

هوش مصنوعی و احتمال جنگ و فروپاشی اجتماعی

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تردز حالا 150 میلیون کاربر ماهانه دارد

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!

تقاضا برای هدست ویژن پرو اپل رو به کاهش است

مایکروسافت حجم آپدیت‌های ماهانه ویندوز 10 را به‌شدت کاهش داد

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

قیمت HDD سیگیت و وسترن دیجیتال افزایش یافت

جو بایدن لایحه «فیلترینگ یا فروش تیک تاک» را امضا کرد؛ مدیرعامل پلتفرم چینی: جایی نمی‌رویم

نانوگرافن پروانه‌ای برای استفاده در حوزه کوانتومی ساخته شد

سامسونگ شارژر جدید 50 واتی USB PD خود با دو پورت Type-C را معرفی کرد

موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی 6 سیلندر

تست موفق اولین موتور 6سیلندر ایرانی

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه

گوشی خوش‌قیمت جدید اوپو از شارژ 100 وات پشتیبانی می‌کند

غول باستانی که کوسه‌های سفید امروزی را کوتوله می‌کند!

اپل ظاهراً در تأمین نمایشگر OLED آیپد پرو 11 اینچی با محدودیت‌هایی روبه‌رو است

سرنوشت تیک‌تاک با تصویب قانون آمریکایی چه می‌شود؟

3 فضانورد چینی امروز راهی ایستگاه فضایی‌شان می‌شوند

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

هوش مصنوعی متن‌باز جدید اپل معرفی شد؛ پردازش بدون نیاز به اینترنت

این عینک، زبان اشاره را ترجمه می‌کند

مخترع ایرانی مدال برنز نمایشگاه اختراعات ژنو 2024 را کسب کرد

تصاویری خیره‌کننده از «ماه صورتی» در سراسر جهان

دو گوشی قدیمی به پایان چرخه عمر رسیدند و دیگر آپدیت نمی‌شوند