سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

بحران بازار سخت‌افزار با رشد ماینینگ خانگی استارت آپ

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - گزارش‌ها از بازار نشان می‌دهد که افزایش بی‌سابقه قیمت رمزارز‌ها باعث افزایش ماینینگ خانگی و نایاب شدن کارت‌های گرافیکی، مادربورد‌ها و لپ‌تاپ‌های گیمینگ قدرتمند شده است.
روزنامه همشهری: گزارش‌ها از بازار نشان می‌دهد که افزایش بی‌سابقه قیمت رمزارز‌ها باعث افزایش ماینینگ خانگی و نایاب شدن کارت‌های گرافیکی، مادربورد‌ها و لپ‌تاپ‌های گیمینگ قدرتمند شده است. رشد قیمت ارز‌های دیجیتال یا رمزارز‌ها طی ماه‌های اخیر باعث شده تا ماینینگ یا استخراج رمزارز‌ها بیشتر از هر زمان دیگری در تاریخ سودآور باشد.
اگر پیش از این ماینر‌ها حساب و کتاب هزینه برق و انرژی را داشتند اکنون در بسیاری از نقاط جهان استخراج رمزارز‌ها حتی با قیمت گران برق سودآور شده است. یک گزارش غیررسمی نشان می‌دهد که برخی از ماینر‌ها در ماه‌های اخیر توانسته‌اند در هر ساعت 3.5 میلیون دلار به جیب بزنند.
به همین‌خاطر هجوم بی‌سابقه‌ای در جهان برای خرید سخت‌افزار‌های قدرتمند کامپیوتری شکل گرفته که باعث یک بحران تمام عیار در ایران و کشور‌های دیگر شده است. علاوه بر کسانی که به‌صورت صنعتی و در مقیاس بزرگ دست به استخراج ارز‌های دیجیتال مثل بیت‌کوین می‌زنند اکنون بسیاری از افراد به‌صورت خانگی هم مشغول این کار هستند.
اگر برای خرید کارت گرافیک قدرتمند و پیشرفته به بازار سر زده باشید حتما در چند ماه اخیر متوجه شده‌اید که برخی مدل‌های مشهور و اسم و رسم‌دار در بازار نایاب شده‌اند یا با قیمت‌های 2 و 3 برابر قیمت واقعی و حتی نجومی به فروش می‌رسند. با کمی پرس و جو متوجه می‌شوید که همه چیز زیر سر قضیه‌ای به نام ماینینگ است!
البته کار فقط به کارت گرافیک ختم نمی‌شود و به‌علت هجوم ماینر‌ها به بازار قطعات دیگر سیستم‌های پی‌سی مانند پاور‌های 1400 وات به بالا یا مادربورد‌های سری BTC هم در بازار دچار قحطی شده‌اند.
ماینینگ (Mining) به‌صورت لغوی به معنی استخراج کردن از یک معدن است. اما در دنیای دیجیتال ماینینگ (Mining) به‌معنای استخراج ارز‌های دیجیتال به‌کار می‌رود. در ماه‌های اخیر با رشد معاملات این ارز‌ها در بازار‌های جهانی، لغت ماینینگ (Mining) بیشتر از همیشه به گوش می‌خورد. بیت‌کوین و اتریوم مورد توجه ماینر‌ها یا معدنچی‌های پول دیجیتال جهان هستند. پروسه ماینینگ در واقع مراحلی است که کامپیوتر افراد برای حل مسائل ریاضی شبکه ارز‌های دیجیتال به‌کار گرفته می‌شود. این شبکه هم به‌صورت اتوماتیک برای پاداش به کسانی که در حل این مسائل مشارکت داشته‌اند پاداشی را به‌صورت همان پول دیجیتال می‌دهد.
چرا کارت گرافیک پیشرفته؟
هر چند استفاده از دستگاه‌ها و تجهیزات ویژه ماینینگ بیشترین بازدهی را در مقیاس بالا دارد، اما خیلی از افراد هم هستند که هوس سود کردن با ماینینگ در مقیاس کوچک‌تر و حتی خانگی را دارند. به همین‌خاطر همین حالا در برخی آپارتمان‌های مسکونی توسعه‌دهندگان پول‌های دیجیتال فهمیده‌اند که سی‌پی‌یو کامپیوتر‌ها برای کار آن‌ها و محاسبات سنگین ریاضی نیست و به همین‌خاطر به سراغ کارت گرافیکی رفتند که قدرت بسیار بیشتری برای محاسبات دارند.
به همین‌خاطر ماینر‌ها به‌دنبال خرید هر چه بیشتر کارت‌های گرافیکی قدرتمند هستند. این وضعیت در ایران و دیگر نقاط جهان دیده می‌شود. به‌طوری‌که دیگر صدای شرکت مشهور انویدیا را هم درآورده و این شرکت به‌طور رسمی نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و از نمایندگی‌های خود خواسته کارت‌های گرافیکی را به قیمت واقعی بفروشند.
GeForce GTX 1060 انویدیا که در آوریل 2017 با قیمت 200 دلار به فروش می‌رفت اکنون در برخی بازار‌ها قیمتی 800 دلاری دارد. قیمت کارت GTX 1080Ti نیز از 700 دلار به مرز 1000 دلار رسیده است. روی سایت Newegg برخی کارت‌های گرافیک به قیمت‌های 1200 و 1400 دلار به فروش می‌رسند. شرکت ای‌ام‌دی نیز همانند انویدیا دچار مشکل شده است. قیمت کارت‌های سری Radeon این شرکت که نسبتا ارزان‌قیمت هم هستند چندین برابر شده و در بازار پیدا نمی‌شوند.
نایاب شدن لپ‌تاپ گیمینگ
لپ‌تاپ‌های قدرتمند گیمینگ هم این روز‌ها در بازار سخت‌افزار به سختی پیدا می‌شوند و قیمت‌های کلانی پیدا کرده‌اند. یکی از فروشندگان این بازار به همشهری می‌گوید: کم شدن لپ‌تاپ‌های گیمینگ در بازار تنها مختص به ایران نیست و در کشور‌های دیگر ازجمله منطقه هم به‌خاطر افزایش فروش‌شان نایاب یا بسیار گران شده‌اند. نشریه ExtremeTech هم در گزارشی اعلام کرده که در 3 ماهه نخست 2021 فروش لپ‌تاپ‌های گیمینگ در جهان به‌شدت افزایش پیدا کرده است.
براساس این گزارش ماینر‌های رمزارز در چین، تایوان و کره‌جنوبی تعداد زیادی لپ‌تاپ گیمینگ مجهز به پردازنده گرافیکی سری Nvidia GeForce RTX 3000 خریداری کرده‌اند. اخیرا مزرعه ماینینگی در چین مشاهده شده که تعداد زیادی لپ‌تاپ گیمینگ را به‌صورت همزمان برای ماینینگ مورد استفاده قرار داده است. ماینر‌ها به‌دنبال لپ‌تاپ‌هایی با کارت‌های گرافیکی هستند که بیشترین هش‌ریت ممکن را داشته باشند. هش‌ریت یا قدرت هش معیاری برای انداز‌ه‌گیری عملکرد یک سخت‌افزار برای ماینینگ است.
این ماجرا حتی باعث شده که شرکت انویدیا (Nvidia) تصمیم بگیرد هش‌ریت (HashRate) کارت‌های گرافیک جدید خود را پایین بیاورد تا محدودیتی برای ماینر‌ها باشد و بازار بیشتر از این بحرانی نشود.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/186996/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

جدال اپل و اسپاتیفای بر سر قوانین اپ استور همچنان ادامه دارد

کوالکام از تراشه اسنپدراگون X پلاس رونمایی کرد؛ سلاح اقتصادی ویندوزی‌ها برای نبرد با مک‌بوک‌ها

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

اولین گوشی مون‌دراپ با 2 جک هدفون و نمایشگر اولد 120 هرتز رونمایی شد

آمریکا برای اولین‌بار خلبان هوش مصنوعی را در یک آزمایش هوایی در مقابل انسان قرار داد

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

گزارش درآمد سه ماهه متا اعلام شد؛ سقوط 16 درصدی سهام غول فناوری

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

«صفحه اول اینترنت» برای تمرکز بیشتر بر دیدگاه‌ها، آپدیت شد

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

بررسی گوشی Redmi 10 5G؛ اقتصادی و پرطرفدار

هوش مصنوعی و احتمال جنگ و فروپاشی اجتماعی

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تردز حالا 150 میلیون کاربر ماهانه دارد

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!

تقاضا برای هدست ویژن پرو اپل رو به کاهش است

مایکروسافت حجم آپدیت‌های ماهانه ویندوز 10 را به‌شدت کاهش داد

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

قیمت HDD سیگیت و وسترن دیجیتال افزایش یافت

جو بایدن لایحه «فیلترینگ یا فروش تیک تاک» را امضا کرد؛ مدیرعامل پلتفرم چینی: جایی نمی‌رویم

نانوگرافن پروانه‌ای برای استفاده در حوزه کوانتومی ساخته شد

سامسونگ شارژر جدید 50 واتی USB PD خود با دو پورت Type-C را معرفی کرد

موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی 6 سیلندر

تست موفق اولین موتور 6سیلندر ایرانی

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه

گوشی خوش‌قیمت جدید اوپو از شارژ 100 وات پشتیبانی می‌کند

غول باستانی که کوسه‌های سفید امروزی را کوتوله می‌کند!

اپل ظاهراً در تأمین نمایشگر OLED آیپد پرو 11 اینچی با محدودیت‌هایی روبه‌رو است

سرنوشت تیک‌تاک با تصویب قانون آمریکایی چه می‌شود؟

3 فضانورد چینی امروز راهی ایستگاه فضایی‌شان می‌شوند

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

هوش مصنوعی متن‌باز جدید اپل معرفی شد؛ پردازش بدون نیاز به اینترنت

این عینک، زبان اشاره را ترجمه می‌کند

مخترع ایرانی مدال برنز نمایشگاه اختراعات ژنو 2024 را کسب کرد

تصاویری خیره‌کننده از «ماه صورتی» در سراسر جهان

دو گوشی قدیمی به پایان چرخه عمر رسیدند و دیگر آپدیت نمی‌شوند