سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

بازار سردرگم؛ خریداران، منتظر کاهش قیمت خودرو استارت آپ

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - هرچند بازار خودرو تعطیل است، اما خرید و فروش کم و بیش در حال انجام است؛ اما بیشتر خریداران به دلیل تغییر نرخ ارز و انتشار اخبار ضد و نقیض از مذاکرات، منتظر کاهش قیمت‌ها هستند.
برترین‌ها: هرچند بازار خودرو تعطیل است اما خرید و فروش کم و بیش در حال انجام است؛ اما بیشتر خریداران به دلیل تغییر نرخ ارز و انتشار اخبار ضد و نقیض از مذاکرات، منتظر کاهش قیمت ها هستند.
اگرچه از حدود دو هفته پیش، کلیه مشاغل و اصناف (به جز گروه شغلی یک) تعطیل هستند اما خرید و فروش خودرو هر چند کم اما به قوت خود باقی است و در حال حاضر آنچه که نرخ خودرو را تعیین می‌کند نه معاملات کف بازار بلکه سلیقه صاحبان وبسایت‌هاست اما با این حال با توجه به کاهش نسبی نرخ ارز و تأثیر مستقیم این مؤلفه بر قیمت خودرو و انتشار اخبار ضد و نقیض از مذاکرات برجام، بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت خودرو روند نزولی به خود گرفته است؛ به عنوان نمونه پژو 206 تیپ 2 در تاریخ 28 فروردین ماه 209 میلیون تومان بود اما امروز بین 202 تا 205 میلیون تومان قیمت خورده است.
بازار سردرگم است
یکی از فعالان بازار خودرو به می‌گوید: اگرچه بازار تعطیل بوده و البته از ابتدای سال نیز خرید و فروش چندانی در بازار انجام نشده است اما ثبات و کاهش تقریبی نرخ ارز باعث تثبیت نسبی قیمت بسیاری از مدل‌های خودرو و کاهش حدود 5 میلیون تومانی قیمت برخی از خودروها شده است.
وی با بیان اینکه قیمت خودرو حباب دارد، می‌گوید: در بازار خودرو همه منتظر دریافت اخبار جدید هستند چه خریداران و چه فروشندگان؛ از این رو می‌توان گفت سردرگمی و رکود دو مشخصه فعلی بازار است.
بازار خودرو طی 35 روزی که از سال 1400 گذشته، فراز و فرود قیمتی را تجربه کرده است؛ پس از تعطیلات نوروز و زمانی که بازار هنوز شکل رسمی به خود نگرفته بود پس از صحبت‌های رئیس شورای رقابت مبنی بر تصمیم این شورا برای افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها در بهار امسال، قیمت‌ها در بازار آزاد حتی تا 20 میلیون تومان هم افزایش یافت و نرخ‌ها صعودی شد.
فراز و نشیب بازار با تحریکات شورای رقابت
بازار خودرو در حالی در رکود به سر می‌برد که پس از تعطیلات نوروز، صحبت‌های رییس شورای رقابت مبنی بر تصمیم این شورا برای افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو‌ها باعث اوج گرفتن دوباره قیمت‌ها در بازار شد، چرا که قیمت خودرو در بازار تابعی از نرخ کارخانه‌ای خودرو‌ها است و هر نوع اظهار نظر در مورد تغییر قیمت خودروسازان تاثیر مستقیم بر نرخ‌های بازار خواهد داشت.
رضا شیوا، رئیس شورای رقابت در این مورد گفته بود: تا ابتدای سال 1400 می‌توان گفت که 6 ماه است هیچ افزایش قیمتی برای خودرو نداشتیم و سه ماه آخر سال به دلیل اینکه نرخ تورم پایین بود، شورا موافقت با افزایش قیمت نکرد.
وی با تاکید بر اینکه در قیمت گذاری همچنان تورم بخشی را مدنظر قرار می‌دهیم، گفته بود: برای تصمیم گیری قیمت خودرو در سه ماه اول سال جاری منتظر نرخ تورم بخشی هستیم تا بانک مرکزی آن را مشخص کند و در نهایت بر اساس این تورم بخشی، قیمت خودرو نیز تغییر خواهد کرد.
رئیس شورای رقابت همچنین گفته بود: اینکه برای سه ماه پایانی سال 99 مجوز افزایش قیمت به خودروسازان ندادیم، به این دلیل نبود که تورم نداشتیم بلکه حدود 14 درصد تورم داشتیم، اما به دلیل اینکه سه ماه قبل، افزایش 30 درصدی قیمت‌ها را داشتیم، تورم 14 درصدی سه ماه پایانی سال را اعمال نکردیم.
این اظهارنظر کافی بود تا آرامش نسبی که از اواخر سال گذشته در بازار خودرو حاکم شده بود، به هم بریزد و قیمت‌ها دوباره روندی صعودی به خود گیرد. پس از این اتفاق، رئیس شورای رقابت در اظهار نظری متناقض در 21 فروردین ماه اعلام کرد که شورای رقابت برای دستورالعمل 6 ماهه قیمتی خودرو تصمیمی نگرفته است و از این رو جای نگرانی نیست.
شیوا ادامه داد: اگر ثبات در بازار به ویژه ارز ادامه‌دار باشد صدور دستورالعمل قیمتی خودرو به بازه زمانی یک ساله برمی‌گردد.
در حال حاضر با توجه به مشخص نبودن نرخ تورم بخش خودرو و عدم اعلام عمومی آن، قیمت‌ها در بازار تقریباً ثابت مانده و فعالان بازار منتظر مشخص شدن نرخ کارخانه‌ای خودرو‌ها هستند.
رکود در معاملات خودرو
در حال حاضر خریداران خودرو دست از خرید برداشته و منتظر گشایش واحد‌های صنفی فروش و ثبات قیمت‌ها هستند. به اعتقاد فروشندگان خودرو هر کسی امروز تمایل به خرید خودرو دارد دست از خرید کشیده و به نوعی منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها مانده است البته H ن دسته از افراد که نیاز ضروری به خرید خودرو دارند از طریق بازار‌های غیررسمی اقدام به خرید می‌کنند.
درحال حاضر پراید 111 با قیمت 128 میلیون و 500 هزار تومان، پراید 131 با قیمت 111 میلیون تومان به فروش می‌رسد.
در سایر محصولات سایپا نیز پراید 151 با قیمت 125 میلیون تومان، تیبا هاچبک 136 میلیون تومان، تیبا صندوق دار دوگانه سوز 129 میلیون تومان، کوئیک اتوماتیک پلاس 225 میلیون تومان، ساینا دنده‌ای 145 میلیون تومان و سراتو 800 میلیون تومان قیمت گذاری شده است.
در محصولات ایران خودرو نیز همانند ثبات قیمت و حتی کاهش قیمت در انواع خودرو‌ها دیده می‌شود به نحوی که در حال حاضر سمند ال ایکس 198 میلیون تومان، پژو 405 جی ال ایکس 189 میلیون تومان، پژو پارس 226 میلیون تومان، پژو 206 تیپ دو 204 میلیون تومان، پژو 206 تیپ پنج 257 میلیون تومان، پژو 206 صندوقدار 268 میلیون تومان، پژو 207 اتوماتیک 383 میلیون تومان، دنا پلاس دنده‌ای 351 میلیون تومان، رانا 207 میلیون تومان مورد معامله قرار می‌گیرد.
به اعتقاد فعالان بازار خودرو، این بازار تحت تأثیر مستقیم نرخ ارز و اخبار است و زمانی که اتفاقی در یکی از این دو بخش می‌افتد، نرخ‌ها در بازار به سرعت تغییر می‌کند.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/194700/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

جدال اپل و اسپاتیفای بر سر قوانین اپ استور همچنان ادامه دارد

کوالکام از تراشه اسنپدراگون X پلاس رونمایی کرد؛ سلاح اقتصادی ویندوزی‌ها برای نبرد با مک‌بوک‌ها

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

اولین گوشی مون‌دراپ با 2 جک هدفون و نمایشگر اولد 120 هرتز رونمایی شد

آمریکا برای اولین‌بار خلبان هوش مصنوعی را در یک آزمایش هوایی در مقابل انسان قرار داد

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

گزارش درآمد سه ماهه متا اعلام شد؛ سقوط 16 درصدی سهام غول فناوری

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

«صفحه اول اینترنت» برای تمرکز بیشتر بر دیدگاه‌ها، آپدیت شد

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

بررسی گوشی Redmi 10 5G؛ اقتصادی و پرطرفدار

هوش مصنوعی و احتمال جنگ و فروپاشی اجتماعی

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تردز حالا 150 میلیون کاربر ماهانه دارد

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!

تقاضا برای هدست ویژن پرو اپل رو به کاهش است

مایکروسافت حجم آپدیت‌های ماهانه ویندوز 10 را به‌شدت کاهش داد

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

قیمت HDD سیگیت و وسترن دیجیتال افزایش یافت

جو بایدن لایحه «فیلترینگ یا فروش تیک تاک» را امضا کرد؛ مدیرعامل پلتفرم چینی: جایی نمی‌رویم

نانوگرافن پروانه‌ای برای استفاده در حوزه کوانتومی ساخته شد

سامسونگ شارژر جدید 50 واتی USB PD خود با دو پورت Type-C را معرفی کرد

موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی 6 سیلندر

تست موفق اولین موتور 6سیلندر ایرانی

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه

گوشی خوش‌قیمت جدید اوپو از شارژ 100 وات پشتیبانی می‌کند

غول باستانی که کوسه‌های سفید امروزی را کوتوله می‌کند!

اپل ظاهراً در تأمین نمایشگر OLED آیپد پرو 11 اینچی با محدودیت‌هایی روبه‌رو است

سرنوشت تیک‌تاک با تصویب قانون آمریکایی چه می‌شود؟

3 فضانورد چینی امروز راهی ایستگاه فضایی‌شان می‌شوند

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

هوش مصنوعی متن‌باز جدید اپل معرفی شد؛ پردازش بدون نیاز به اینترنت

این عینک، زبان اشاره را ترجمه می‌کند

مخترع ایرانی مدال برنز نمایشگاه اختراعات ژنو 2024 را کسب کرد

تصاویری خیره‌کننده از «ماه صورتی» در سراسر جهان

دو گوشی قدیمی به پایان چرخه عمر رسیدند و دیگر آپدیت نمی‌شوند