کلاهبرداری 2700 میلیاردی؛ کوروش کمپانی چگونه اعتماد مردم را جلب و جیبشان را خالی کرد؟ نکات خواندني بزرگنمايي: سیاست و بازاریابی - سخت افزار / چند روزی است که ماجرای کوروش کمپانی حسابی داغ شده، شرکتی که قرار بود آیفونهای 45 تا 50 میلیونتومانی که در بازار خریدوفروش میشد را با حذف واسطهها تنها با قیمت 20 میلیون تومان به دست مصرفکننده برساند؛ اما متأسفانه با سوءاستفاده از اعتماد مردم و تبلیغات گسترده، توانست پول مشتریان خود را بردارد و از کشور فرار کند.با اینکه باورکردن آیفون 20 میلیونتومانی بهشدت سخت است و کارشناسان این حوزه بارها هشدار امکان کلاهبرداری این کمپانی را داده بودند، اما مردم بهواسطه تبلیغ گسترده و به خیال خرید گوشی ارزان و فروش آن در بازار آزاد، تن به خرید از کوروش کمپانی دادند.روش فروش آیفون 20 میلیونی توسط کوروش کمپانی، به این صورت بوده که افراد گوشی را خریداری میکردند؛ اما قرارداد و قول و قرار به این صورت بوده که تلفن همراه، پس از 1 الی 2 ماه به دست آنها برسد؛ اما این سرابی بیش نبوده و خبری از گوشیهای خریداری شده نبود، نیست و نخواهد بود. بازار شروع فعالیتهای کوروش کمپانی کوروش کمپانی با وعدههای جذاب و تبلیغات گسترده، فعالیت خود را در زمینه فروش گوشیهای موبایل آغاز کرد. این شرکت با ارائه قیمتهایی زیر قیمت بازار و وعدههای فریبنده، بهسرعت توانست توجه مشتریان را به خود جلب کند. بااینحال، پشت این وعدههای جذاب، هدفی جز جذب سرمایههای مشتریان و ایجاد یک شبکه پانزی نبود.کوروش کمپانی با ارائه تخفیفهای غیرمعمول و وعدههایی درباره کیفیت بینظیر محصولات، مردم را به خرید ترغیب میکرد. استراتژی اصلی آنها بر پایه ایجاد یک تصویر ذهنی ایدهآل از محصولات و خدماتشان که واقعیت نداشت. این شرکت با استفاده از تاکتیکهای تبلیغاتی پیشرفته و پیشنهاداتی که بهظاهر مقرونبهصرفه به نظر میرسیدند، موفق به جذب سرمایههای قابلتوجهی شد. استفاده از چهرههای معروف برای اعتبارسازی یکی از روشهای مؤثر کوروش کمپانی در جلباعتماد عمومی، استفاده از چهرههای معروف در تبلیغات بود. بازیگران، ورزشکاران و سایر افراد مشهور با حضور در تبلیغات این شرکت، ناخواسته به اعتبارسازی برای آنها کمک کرده و باعث شدند مردم با اعتماد بیشتری به این شرکت نزدیک شوند. این استراتژی تبلیغاتی نهتنها به جذب مشتری کمک کرد؛ بلکه باعث شد تا این کمپانی بهعنوان یک برند معتبر در ذهن مردم جای بگیرد.برخی از افراد مشهوری که این کمپانی را تبلیغ کردند به شرح زیر است:حسن ریوندیهادی چوپاناکبر عبدییوسف صیادییوسف تیموریسید جواد هاشمیرضا شفیعیجمعلیرضا بیرانوند الهام پاوهنژادمریم مؤمنمنوچهر هادیمحسن ابراهیمزادهالهام حمیدیخواهران منصوریانمتین ستودهشاهین صمدپوربهرنگ علوینیوشا ضیغمینیما شاهرخصادق بنا متجدد ملقب به صادق بوقیو…البته این مورد نیز از قلم نیوفته که برخی خبرگزاریهای رسمی و خیلی از رسانههای آنلاین نیز از جمله تریبونهای تبلیغاتی این باند کلاهبرداری بودند که البته تمامی اینها بهصورت زنجیروار که چون سلبریتیها یا رسانهها تبلیغ این شرکت را کرده بودند، اعتماد کرده و سفارش تبلیغات را قبول کردهاند.در نتیجه، کوروش کمپانی با استفاده از استراتژیهای تبلیغاتی متقاعدکننده و وعدههای فریبنده، توانست مشتریان زیادی را به خود جذب کند. اما، این جذابیتها پوششی برای اهداف کلاهبردارانهبود و در نهایت به افشای حقایقی انجامید که اعتبار و اعتماد به این شرکت را بهشدت زیر سؤال برد. این تجربه تلخ برای مشتریان، یادآور اهمیت آگاهی و دقت در تصمیمگیریهای مالی و خرید آنلاین است. تأثیر تبلیغات بر روی قربانیان کلاهبرداری تبلیغات فریبنده نهتنها بر اعتماد عمومی تأثیر منفی میگذارد، بلکه میتواند زندگی افرادی که قربانی کلاهبرداریهای مبتنی بر این تبلیغات میشوند را نیز بهشدت تحتتأثیر قرار دهد. قربانیان این کلاهبرداریها ممکن است تمام پسانداز خود را از دست بدهند یا با مشکلات مالی جدی مواجه شوند که تأثیرات آن میتواند سالها ادامه یابد؛ بنابراین، شناسایی و اجتناب از تبلیغات فریبنده اهمیت زیادی دارد تا از وقوع چنین فجایعی جلوگیری شود.در نهایت، تبلیغات فریبنده میتواند در کوتاهمدت به نفع شرکتها باشد، اما در بلندمدت به اعتبار و اعتماد به نام تجاری آسیب میرساند و میتواند منجر به عواقب جدی برای مصرفکنندگان شود. اهمیت اخلاق در تبلیغات و تمرکز بر روشهای شفاف و صادقانه برای ساخت و حفظ اعتماد مشتریان، بیشازپیش موردتوجه است. پلمپ دفتر کوروش کمپانی؛ لحظهای که فهمیدند وقت رفتنه! 8 بهمنماه بود که خبر پلمپ دفتر کوروش کمپانی مثل بمب در رسانههای آنلاین و شبکههای اجتماعی منتشر شد. در ابتدا تصور شد که این پلمپ به دنبالهٔ شکایت مشتریان این شرکت به دلیل عدم تحویل آیفونهای خریداری شده در موعد مقرر شده باشه اما آنطور که صفحه اینستاگرام کوروش کمپانی در آن زمان پلمپ دفتر اعلام کرده بود، دلیل پلمپ دفتر عدم رعایت حجاب توسط برخی از مشتریان گزارش شده بود. اما بهواسطه پلمپ چندروزه دفتر این شرکت، بسیاری از مشتریان احساس خطر کردند که البته دیر شده بود.در 20 بهمنماه با اعلام رسمی صفحه اجتماعی کوروش کمپانی در اینستاگرام و اعلام خبر توسط رسانههای خبری آنلاین، دفتر پلمپ شده، رفع پلمپ شد.اما طولی نکشید که نیمهشب 26 بهمنماه، امیرحسین شریفیان، مدیرعامل کوروش کمپانی شبانه از کشور با بیش از 2 هزار میلیارد تومان پول فرار کرد. تصاویری که از وی در شبکههای اجتماعی پس از فرار وی در خارج از کشور منتشر شده، هیچ نشانهای پشیمانی در ایشان دیده نمیشود و هیچ واکنشی تا کنون از جانب این کلاهبردار منتشر نشده است.صبح روز 26ام، تصاویری از دفتر کوروش کمپانی نیز منتشر شد که نشاندهنده این بود که مدیران این دفاتر پیش از فرار، دفترها را خالی کرده بودند و پس از ازبینبردن مدارک اقدام به خروج از کشور کرده بودند.همه چیز با ناپدیدشدن ناگهانی مدیران کوروش کمپانی آغاز شد. این رویداد، نخستین نشانههای بحرانی بود که پرده از کلاهبرداری گستردهای برمیداشت. مدیرانی که زمانی چهرههای محترم و اعتمادساز در میان مشتریان بودند، حالا بدون هیچ توضیحی ناپدیدشدهبودند. این اتفاق سرآغاز پرسشهای بیشماری بود که ذهن مشتریان را به خود مشغول داشت. واکنش مشتریان پس از فهمیدن حقیقت با آشکارشدن حقایق، واکنشهای مشتریان بسیار شدید و گوناگون بود. مشتریانی که روزی به وعدههای فریبنده کوروش کمپانی اعتماد کرده بودند، حالا با خشم و ناامیدی سعی در پیگیری حقوق ازدسترفته خود از طریق مراجع قضایی داشتند. بسیاری دیگر نیز در شبکههای اجتماعی به ابراز نارضایتی پرداخته و تلاش کردند تا با همبستگی، صدای خود را به گوش مسئولین برسانند. این موج از واکنشها نشان از عمق فریب و خیانتی داشت که به آنها روا داشته شده بود.البته تا کنون واکنشها زیاد بوده است. این واکنشها هم از سمت بازیگرانی که اقدام به تبلیغ فعالیتهای کوروش کمپانی کرده بودند بوده که البته این قشر از افراد به دودسته تقسیم میشوند، افرادی مثل مریم مؤمن که با ابراز پشمیانی از تبلیغ این شرکت از مردم عذرخواهی کرد و اقدام به دلجویی کرد و افرادی مثل محسن افشانی که در پیامی به مردم گفت: «به من ربطی نداره، من فقط تبلیغ کردم!» تأثیر بر اعتماد عمومی به فروشگاههای آنلاین پس از رسوایی کوروش کمپانی، شکاف عمیقی در اعتماد عمومی به فروشگاههای آنلاین ایجاد شد مخصوصاً وقتی که وبسایت کوروش کمپانی در اینماد ثبت شده بوده است.این اتفاق نهتنها ضربهای به شهرت فروشگاههای معتبر وارد کرد، بلکه بسیاری از مصرفکنندگان را نسبت به خرید اینترنتی محتاطتر ساخت. این کاهش اعتماد، به نوبه خود، منجر به کاهش فروش آنلاین و افزایش تقاضا برای خرید حضوری شد، زیرا مردم در تلاش بودند تا از صحت و سلامت کالاها اطمینان حاصل کنند.در پایان، ماجرای کوروش کمپانی نهتنها یک داستان تکاندهنده از کلاهبرداری میلیاردی است؛ بلکه درسهای مهمی برای مصرفکنندگان و جامعه در عصر دیجیتال به همراه دارد. این داستان نشان داد که چگونه استفاده از استراتژیهای تبلیغاتی فریبنده و وعدههای جذاب میتواند بهسرعت مشتریان بیشماری را بهسوی یک شرکت جلب کند، اما حقایق نهفته و عواقب حقوقی ناشی از فعالیتهای غیرقانونی نیز سرانجام آشکار میشود. همچنین، این ماجرا بر اهمیت آگاهیبخشی و آموزش مردم برای تشخیص فروشگاههای آنلاین معتبر از غیرمعتبر تأکید دارد تا از تکرار چنین رویدادهایی در آینده جلوگیری کنیم. در نهایت، ماجرای کوروش کمپانی بهعنوان یک یادآوری قدرتمند عمل میکند که در دنیای مجازی امروزی، احتیاط، تحقیق و آگاهی بیشازپیش اهمیت دارد.ماجرای کوروش کمپانی، ما را یاد این ضربالمثل میندازد که «پنیر مجانی فقط در تلهموش پیدا میشود» و دقیقاً همین فروش آیفون چندبرابر ارزانتر از بازار در این شرکت، نشانه واضحی از این بود که یککاسهای زیر نیمکاسه است و یک جای کار میلنگد. اما متأسفانه در حال حاضر شاهد این هستیم که صدها هزار نفر مالباخته به این شرکت از روی احساسات اعتماد کردند و بر روی آیفونهای 20 میلیونتومانی سرمایهگذاری کردند. نظر شما درباره ماجرای کوروش کمپانی چیست؟ شنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۰:۵۶ ۱۸ بازديد سیاست و بازاریابی لینک کوتاه: https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/735016/